De lessen van microleren
Er wordt veel geschreven over microleren. Helma van den Berg neemt tijdens een koffie door wat ze geleerd heeft in de afgelopen periode over microlearning.
De term
Microlearning is niet nieuw. Het is een nieuwe term voor bite-size learning, essentials, learning nuggets of wat dan ook. Queen of microlearning, Shannon Tipton, waarschuwt ervoor om niet overal de term microlearning te introduceren. Het is een term die vooral door L&D afdelingen wordt omarmd. Tipton is er voorstander van om op het moment dat de business de term nog niet kent, vooral een term te nemen die zij wel kennen. Dat maakt het herkenbaar en mogelijk om aan te sluiten bij hun taalgebruik. In mijn beleving is het niet erg om de term microlearning te gebruiken. De term geeft in een keer aan waar het om gaat. Microleren versus macroleren. Helderder krijg je het niet. Microlearning niet altijd online
In het begin dat ik me bezig hield met microlearning dacht ik dat het altijd online moest zijn. Maar inmiddels ben ik ervan overtuigd dat het niet altijd gaat over online leren. Het doel van microlearning is dat mensen snel leren. Snel het antwoord op hun vraag vinden. Dat kan soms het beste met bijvoorbeeld een memorycard die geplastificeerd is. Wil microlearning werken, dan moet het voldoen aan de eisen van direct bruikbaar en goed vindbaar. Daarvoor moet je vooral kijken naar het werkproces en de werkplek van de medewerker. Microlearning moet daar zo goed mogelijk op aansluiten.
Microlearning in magazijn
Een voorbeeld van microlearning die niet online is, kwam ik onlangs in mijn praktijk tegen. Een organisatie vroeg mij hoe ze medewerkers die voor een piekperiode in hun magazijn werken snel kunnen leren hoe te werken. In het magazijn mogen geen telefoons gebruikt worden en voor alle mensen is er maar één PC beschikbaar. Deze omstandigheden deden mij concluderen dat online leren geen reële optie is. Het is immers niet bereikbaar tijdens het werk. Je kunt natuurlijk de medewerkers voordat ze het magazijn ingaan dingen uitleggen of op een groot scherm video’s laten zien. Maar dat is niet heel effectief, aangezien dat niet op de werkplek is en mensen het dus alweer vergeten zijn als ze dit voorbeeld nodig hebben. De oplossing is in dit geval: uitlegposters of flipboeken op die plekken in het magazijn waar de vragen ontstaan. De content zijn dan foto’s en teksten met uitleg.
Vorm volgt na doel en doelgroep
Iedere doelgroep en doel vragen om een eigen vorm van microlearning. Zo is een infographic erg geschikt voor mensen die graag data zien. Of voor beeldend ingestelde mensen. Maar ook hier geldt dat persoonlijke voorkeur vaak een grote invloed heeft op het gemak waarmee we microlearning gebruiken in ons leerproces. Denk aan infographics als de gebruiksaanwijzing van Ikea. De vele grappige posts op Facebook laten zien dat niet iedereen gediend is van dit soort infographic.
Een microlearning vorm die steeds vaker gebruikt wordt is die van de podcast. Ze zijn ideaal voor mensen die veel op de weg zitten, maar ben je beeldend ingesteld, dan voldoet het veel minder.
Microlearning hoeft niet perfect te zijn
Shannon Tipton vindt dat microlearning niet perfect hoeft te zijn: het moet vooral het antwoord geven op de vraag die de medewerker heeft. Een perfect antwoord dat niet helemaal volgens de designrichtlijnen is, is beter dan een design-antwoord dat niet goed past bij de vraag van de medewerker. In mijn beleving is het echter wel van belang om een zo goed mogelijke microlearning te maken om te voorkomen dat mensen om details afhaken en stoppen met microleren. Om dat te voorkomen streef ik er naar om ook die laatste paar procent extra te leveren. Ervoor te zorgen dat het eindproduct er verzorgd uitziet. Maar dit gaat pas spelen als ik er zeker van ben dat hetgeen geleerd moet worden ook echt staat in de microlearning. Dat maakt een microlearning perfect in mijn ogen.
Iedere microlearning staat op zichzelf
Kenmerk van microlearning is dat het een onderdeel van een cursus kan bevatten. Ik schrijf heel bewust KAN bevatten. Want het is nog belangrijker dat de microlearning los te benaderen is. Tipton ziet het te leren onderwerp als de druiventros en de druif als de losse microlearning. Het kan zowel in zijn geheel als los worden genuttigd. Microlearning hoef je ook niet in een vastgestelde volgorde te doen. Iedere microlearning staat op zich en heeft een heldere inhoud, waarbij het helder is wat de lerende ermee moet doen. Met de microlearning herhaal je leerstof en ben je steeds weer bezig om de hersenbanen te bestendigen. De leerstof wordt daardoor makkelijker te vinden en inzetbaar op momenten dat het ertoe doet.
Performance Support
Tipton is er voorstander voor om microlearning in te zetten voor performance support. Ze vindt dit het best passen bij de aanpak. Het gaat volgens haar meer om het beantwoorden van vragen dan om het leren van content. Mijn visie daarop is iets anders: door juist te kijken naar wat je wilt laten leren, ben je als microlearning expert bewust bezig met de inhoud. Dat maakt dat je iets extra’s toevoegt om de microlearning een leerwaarde te geven. De gebruiker merkt dit niet zozeer, terwijl hij onbewust leert.
[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct
Waarvoor zet je microlearning in?
Maak microlearnings niet te groot. Een microlearning is klein, maximaal twee tot drie minuten doorlooptijd. Daarmee kun je niet alles bereiken, ook al wil je dat. Microlearnings zijn goed inzetbaar voor drie dingen die iemand direct helpen:
- als je iets verkeerd gedaan hebt en wilt weten hoe het moet
- zodra je hulp nodig hebt om te zorgen dat je zeker weet dat het goed gaat
- als je iets nieuws moet doen wat je nog niet kent.
Kijk je een slag dieper dat zijn het niet alleen dit soort vragen, maar ook situaties waarin je gedrag, kennis en vaardigheden wilt laten zien. Het doel is helder: na de microlearning ben je er zekerder van als lerende dat je beter presteert als voordat je ging microleren.
Koffie is op
Zo, mijn koffie is op. En die van jou? De vraag is of we nu uitgeleerd zijn over microlearning? Nee, dat denk ik niet, want je leert iedere dag weer. Liefst minimaal drie minuten. Zo blijven we tenslotte allemaal fit en bij de tijd. Laten we blijven zeggen: Let’s Learn!
Bron: De lessen van microleren
Auteur: Helma van den Berg, microlearning expert
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter