HRM

Mysteryshopping als instrument om medewerkerstevredenheid te testen!

leadership

Dagelijks krijgen we heel veel informatie en berichten op ons af. Het is lastig om daar de meest waardevolle en bruikbare informatie uit te vissen. Zo werd ik onlangs wakker met een interview op BNR over een tevredenheidsonderzoek van uitzendorganisatie Unique. Daaruit bleek dat medewerkerstevredenheid onder jongere werknemers lager is dan onder oudere medewerkers. Jongeren geven gemiddeld het rapportcijfers 6,9 aan hun werk, ouderen waarderen het met een 7,5 gemiddeld. Kennelijk bestaat er een verschil tussen wat (jongere) werknemers willen of verwachten en wat werkgevers bieden.

Medewerkerstevredenheid

Hoe die kloof gedicht kan worden, is dan weer op een andere zender te zien. Op de tv-zender RTL Z kun je tegenwoordig regelmatig kijken naar het programma Undercover Boss. 

Voor wie het programma niet kent: een CEO van een groot bedrijf verkleedt zich en komt gedurende een week als anonieme werknemer meedraaien op diverse afdelingen van zijn eigen bedrijf. Aan de collega’s wordt verteld dat de persoon in kwestie meedoet aan een realityserie en dat hij daarom gefilmd wordt.

Het idee is dat de directeur op die manier kan zien hoe klanten behandeld worden en dat hij kan ontdekken hoe zijn bedrijf werkt en wat de medewerkerstevredenheid is. Dit leidt vervolgens tot nieuwe inzichten. Laatst zag ik hoe een directeur van een bedrijf met 2500 medewerkers aan het werk ging als monteur en helpdeskmedewerker. De directeur in het programma kwam erachter dat hij te veel met cijfers bezig is en te weinig met mensen. Hij kende medewerkers alleen als nummer in een Excel-sheet en had geen idee van persoonlijke omstandigheden en dat soms medewerkers van hele afdelingen vreesden voor hun baan.

Mysteryguest

En hoewel het format van het tv-programma elke keer exact hetzelfde is en je je kan afvragen in hoeverre het tv-programma niet geënsceneerd is, is het idee erg interessant. Een baas die zich onherkenbaar op de werkvloer begeeft en alleen maar observeert zonder commentaar te leveren of te verbeteren. Dat moet sowieso al moeilijk zijn voor een leidinggevende.

Het lijkt in dat opzicht wel op mysteryshopping. Niet omdat je je eigen werknemers wantrouwt, maar gewoon om eens te ervaren hoe het bedrijf nu echt werkt en hoe medewerkers opgaan in hun dagelijkse werkzaamheden.

Ga daarom in 2016 eens mysteryshoppen in je eigen bedrijf. Kijk eens door een heel andere bril naar je organisatie en de medewerkers en ontdek zelf wat er allemaal goed gaat en wat niet. Wie daardoor de juiste verbeterpunten kan aanpakken, wordt vast succesvol in 2016. Allemaal een heel goed nieuwjaar gewenst!

Auteur: Rob van Loenen is marketing manager bij Visma Software. Branded Transaction Marketing & Communicatie professional. Strategische marketing, online marketing, social media marketing, zoekmachine marketing, usability, email marketing, contentmarketing, leadgeneratie, leadnurtering, database management, event marketing. Strategie, organisatie en executie.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.