Marketing Management

Personaliseren in e-mail: meer dan alleen ‘Beste voornaam’

leadership

Personaliseren in e-mail gaat verder dan ‘Beste voornaam’ in de inleiding. Hoe persoonlijker een e-mail, hoe relevanter en hoe groter dus de kans op betere e-mailmarketing statistieken. Maar hoe verrijk je nu je database? En waar moet je op letten wanneer je personalisatie gebruikt? We praten je bij in dit blog.

Hoe verrijk ik mijn e-mailmarketing database?

In sommige gevallen is alleen het e-mailadres bekend. Naast het verzenden van een generieke bulkmailing, kan je hier dan verder weinig mee. Hoe verzamel je dan relevante gegevens die je kan inzetten voor de personalisatie van e-mailmarketing? We zetten de mogelijkheden voor je op een rijtje.

Vraag een klant naar zijn of haar voorkeuren

Het klinkt heel simpel, maar een klant simpelweg vragen naar zijn of haar voorkeuren is iets wat vaak wordt vergeten. Neem in een welkomcampagne bijvoorbeeld een button op met de tekst ‘vul nu je gegevens aan’, zodat je direct kan starten met personalisatie. Neem daarnaast in elke e-mail een ‘gegevens wijzigen’ link op. Zo kunnen mensen hun voorkeuren altijd zelf aanpassen. Ook kun je natuurlijk specifieke campagnes opzetten voor dataverrijking.

Gegevens doorgeven: what’s in it for me?

Om ervoor te zorgen dat mensen daadwerkelijk hun gegevens achterlaten is het slim om hier een bepaalde incentive tegenover te zetten. Hieronder geven we je enkele voorbeelden.

Van Fred de la Bretonière ontvang je een persoonlijke attentie rondom je verjaardag, wanneer je deze deelt.

personaliseren e-mail

Bij dierenplatform Max&Luna maak je kans op prijzen wanneer je het profiel van je huisdier aanvult met een foto, informatie over het ras en over zijn of haar favoriete voedsel.

personaliseren in e-mail

Bij Coolblue maken ze er een echt feestje van in de welkom e-mail, met daarnaast het verzoek om je account compleet te maken. Ze geven een duidelijk voordeel: dan gaat een bestelling de volgende keer sneller.

personalisatie in e-mail

Vul profielen aan door gedrag in de e-mail

Met lead scoring ken je punten toe op basis van gedrag in een e-mail. Opent je klant een e-mail? Dan krijgt deze bijvoorbeeld +1 punt. Maar ook bij een klik op een link, een bounce, een uitschrijving: overal kan een score aan worden toegekend. Klikt iemand bijvoorbeeld keer op keer op content over Spanje in je nieuwsbrief? Dan is de kans groot dat Spanje een interesse is voor deze persoon. Met dynamische content voeg je dan in een volgende nieuwsbrief specifieke en relevante informatie over Spanje toe voor deze persoon.

Pin hier overigens niet alles op vast, want na bijvoorbeeld een vakantie in Spanje kunnen de interesses weer totaal veranderen. Blijf gedrag en patronen dus altijd goed monitoren.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct  

Vul profielen aan door gedrag op de website

Voor een compleet dataprofiel naast e-mailmarketing, is het meten van gedrag op je website essentieel. E-mailmarketing software schuift op dit moment steeds meer naar marketing automation. Hierbij neem je ook gedrag, zoals het invullen van een formulier, het bezoeken van een bepaalde webpagina of het aanmelden voor een evenement mee in de leadscore en het profiel. Zo maak je het totale customer journey plaatje compleet.

AVG en de inzet van data

De nieuwe AVG verordening heeft invloed op de inzet van data voor e-mailmarketing. De belangrijkste verandering is dat je data die je niet gebruikt voor e-mailmarketing, ook niet mag bewaren in je database. Je moet dus altijd kunnen verantwoorden waarom je informatie van iemand bewaart. Bewaar je bijvoorbeeld geboortedata, maar heb je geen verjaardagcampagne? Dan mag je deze informatie dus niet behouden.

Auteur: Daniëlle Groeneveld. E-mailmarketing Consultant bij Tribal.nl. 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten