Marketing Management

Publiceer je op LinkedIn Pulse of je eigen blog?

leadership

Ik zie steeds meer connecties een artikel publiceren op LinkedIn Pulse. Is het slim als ik dat ook doe? En hoe past Pulse binnen mijn contentmarketingstrategie?

Die vraag hoor ik regelmatig en ik stelde hem zelf ook. Want waarom zou je op Pulse publiceren als je al een blog of website hebt? Wat levert Pulse je dan op aan meerwaarde?

Een onderzoek en experiment leek op zijn plaats. Dus:

  • Publiceerde ik zelf enkele artikelen op Pulse
  • Zocht ik naar feiten en cijfers
  • Deed ik nader onderzoek

Wat heb je aan Pulse?

Je connecties en anderen kunnen jouw (longcopy) artikelen lezen zonder LinkedIn te hoeven verlaten. Zo vergroot je de zichtbaarheid van je expertise, zeker omdat eerstegraads connecties een melding krijgen zodra je een artikel publiceert.

Het kaf en het koren

Een nadeel van Pulse is dat je artikel al snel verzuipt in het enorme aantal artikelen dat dagelijks gepubliceerd wordt. Iemand met veel actieve connecties op LinkedIn krijgt meerdere meldingen per dag dat een contact een artikel heeft gepubliceerd. De kans is reëel dat daar enige vermoeidheid ontstaat. Zeker omdat mensen nu nog zoekend zijn, zie je ook nogal wat zelfpromotie en niemendalletjes verschijnen.  

De vindbaarheid van een artikel is matig

Kort na publicatie wordt er als het goed is gereageerd op je artikel en blijft je artikel een tijdje in beeld bij je connecties. Maar daarna is het eigenlijk alleen nog vindbaar via de zoekfunctie en loopt Pulse tegen flinke beperkingen aan:

  • Iemand moet weten hoe je zoekt
    Niet alleen een toepasselijke zoekterm invoeren, maar ook aanvinken dat hij de bijdragen/posts wil zien. Doet de zoeker dat niet, dan komen ook alle mensen, bedrijven en groepen over het betreffende onderwerp in beeld en worden de zoekresultaten nog meer een brei.
  • Vrij veel foute hits in de zoekmachine
    Gericht zoeken naar artikelen van specifieke mensen gaat moeizaam. Ik deed een zoekopdracht naar bijdragen van enkele Nederlanders die relatief veel volgers op LinkedIn hebben en al meerdere bijdragen op hun naam hebben staan. Soms krijg je dan direct relevante bijdragen onder ogen. Maar in een aantal gevallen zijn de zoekresultaten verwaterd met artikelen van anderen die alleen een voornaam of achternaam gemeen hebben met de auteur die ik zoek.
  • LinkedIn Influencers gaan voor.
    Schrijf je over een vrij breed onderwerp, dan creëer je een extra handicap voor de vindbaarheid van je artikelen. Jouw bijdrage moet in de zoekresultaten dan namelijk concurreren met de zogenaamde Linked Influencers, wiens bijdragen altijd bovenaan lijken te staan wanneer de artikelen op relevantie gesorteerd zijn. Daar kun je als niet-influencer gewoon niet tegenop.
  • Slecht vindbaar in Google
    Artikelen op LinkedIn Pulse zijn openbaar, maar toch zie je ze veelal niet terug in de zoekresultaten van Google. Zelfs populaire artikelen met meer dan 100.000 views en vele honderden likes vind je in Google alleen terug als je de titel letterlijk gebruikt. Maar een iets meer gangbare zoekopdracht met een lichte variatie op de titel van een populaire LinkedIn bijdrage levert geen Pulse artikel op in de Google zoekresultaten.

Toch liever publiceren op je eigen website?

In sommige opzichten verslaat een publicatie op je eigen blog LinkedIn Pulse met gemak:

  • Op je eigen site publiceer je volledig in eigen beheer. De editor die tot je beschikking staat is uitgebreider dan de editor van Pulse. Pulse mist bijvoorbeeld een html editor
  • Je richt je tekst, webpagina en site zo in dat Google de relevantie van je pagina goed kan inschatten. Vindbaarheid op Google is meer waard dan vindbaarheid op Pulse en is duurzaam.
  • Je koppelt een statistiekenprogramma aan je site dat je veel waardevolle informatie geeft, meer dan de beperkte statistieken op LinkedIn Pulse.
  • Je voegt een of meer calls to action toe, waarbij mensen op je site blijven. Een call to action in je Pulse artikel is vrijwel altijd een externe link.
  • Je kunt er eenvoudig knoppen toevoegen waarmee anderen je content kunnen delen op andere platforms van je eigen keuze en via tools als Buffer en mail. En niet slechts icoontjes voor LinkedIn, Twitter en Facebook, zoals op Pulse.

Mijn persoonlijke frustratie met Pulse is daarbij dat het alleen goed werkt als je op LinkedIn je taal op Engels hebt staan. Dan kan je je artikelen met gemak terugvinden, aanpassen na publicatie en de statistieken zien. Staat je taal op Nederlands dan lukt dat (nu) niet. Hopelijk wordt die onvolkomenheid snel hersteld.

LinkedIn kan je artikel promoten

Als duidelijk is dat je artikel een snaar raakt en gelezen, gedeeld en becommentarieerd wordt, kan LinkedIn je artikel gaan tonen binnen een kanaal. Iedereen die dat kanaal volgt, krijgt je artikel te zien wat leidt tot een extra stortvloed aan views en commentaren. Pulse beslist dat op basis van een logaritme en geeft aan dat engagement bepalend is voor je kansen om zo prominent in beeld te komen.

Dat is een grote kans voor goede content die door de eerste groep lezers als waardevol wordt beschouwd. Die eerste interactie kun je natuurlijk zelf stimuleren door gerichte promotie direct na publicatie.

Pulse inzetten voor contentmarketing

Kijk je naar de voor- en nadelen van Pulse dan lijkt publiceren op LinkedIn Pulse erg veel op gastbloggen. Je hebt minder eigen regie, maar daar staat extra exposure tegenover. Tegelijkertijd biedt Pulse je de mogelijkheid om de banden met je netwerk of met het netwerk van publicerende medewerkers aan te halen.

Ga je LinkedIn Pulse inzetten als onderdeel van contentmarketing, dan kan het in eerste instantie lastig zijn dat Pulse gekoppeld is aan een persoonlijk account. Dat is ideaal voor ZZP’ers die hun expertise willen tonen en delen en in beeld willen blijven bij hun netwerk, maar niet voor bedrijven die iets groter zijn. Toch kun je Pulse goed inzetten als onderdeel van contentmarketing van een bedrijf of organisatie. Bijvoorbeeld door:  

  • De expertise van specifieke medewerkers te tonen in Pulse bijdragen en deze vervolgens via de bedrijfspagina op LinkedIn aan het bedrijf te koppelen.
  • Verkeer naar je website te stimuleren, door in je artikel te verwijzen naar een gerelateerd artikel op je site of naar je blog in het algemeen.
  • Nieuwsbriefabonnees te werven door te verwijzen naar je nieuwsbrief met gerelateerde content.
  • Volgers te trekken op een ander platform (Twitter, Facebook, YouTube) of op je LinkedIn bedrijfspagina door een relevante verwijzing naar het platform waar je meer van dit soort content deelt.
  • Mensen laten proeven van een boek, ebook, whitepaper of online cursus door onderdelen hiervan vrij te delen als LinkedIn publicatie.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten