Marketing Management

Content Curation: verzamelen, filteren, opslaan en delen

leadership

In de wereld van online-, inbound- en contentmarketing komen er nogal wat nieuwe termen voorbij waarbij u zich wellicht afvraagt: ‘wat betekent dat nou weer?’ Begrijpelijk, want er worden nogal wat termen bedacht. In deze blog wil ik stilstaan bij het fenomeen ‘contentcuratie’, of zoals de Engelstaligen zeggen: content curation.

Contentcuratie
De communicatieafdelingen van een organisatie maken vaak de content zelf. Er is echter een veel makkelijkere manier om content te delen met jouw doelgroep die ook effectief is. Namelijk het delen van de content van anderen. Dit fenomeen is bekend onder de naam contentcuratie en is een strategie die steeds meer terrein wint binnen contentmarketing.

Verzamel, filter, sla op en deel
Het idee is eenvoudig. Verzamel content die aansluit bij jouw merk. Filter vervolgens de relevante informatie uit deze content en sla dit op zodat je het daarna op een interessante en aansprekende manier kunt delen met jouw doelgroep. Een greep uit de soorten content waar je aan kunt denken: video’s, interviews, persberichten, whitepapers, blogs, infographics, websites, landingspages, social media berichten, afbeeldingen. De mogelijkheden zijn eindeloos. De content die je hebt verzameld kun je natuurlijk één op één opslaan en doorzetten, maar je kunt er ook nog je eigen draai aangeven door de bestaande content aan te vullen voordat je het deelt.

Tegenwoordig zijn er handige tools beschikbaar om relevante content te verzamelen. Alle content wordt dan zeer overzichtelijk op één plek weergegeven. Het delen van andermans content scheelt bovendien veel tijd. Je hoeft de content namelijk net zelf te creëren terwijl je toch met jouw doelgroep in contact blijft. Deze manier van werken sluit ook aan bij de tips die social media-expert Saskia de Laat geeft (hier schreven we eerder over op Say-x in deze blog): zorg voor een duidelijke en eerlijke online identiteit door persoonlijk te zijn en persoonlijkheid tonen.

Dit kan een organisatie onder meer doen door content van anderen te delen die bij de organisatie past. Door aan het werk te gaan met content curatie zal het ook eenvoudiger worden om op regelmatige tijdstippen content te publiceren op social media. Iets wat ook wordt aangeraden door social media-experts.

Bron: Alex Steg , SayX

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten