Algemeen

SEO en Google Plus: Op deze manier helpt Google+ in de search results!

leadership

Google+ en SEO. Het lijken twee handen op één buik. Hoe zit dat nou precies? Scoor je daadwerkelijk hoger als je een actieve Google+ pagina hebt? Ben je beter zichtbaar met een volledig Google+ profiel? Er zijn meerdere redenen waarom Google+ onmisbaar is voor het zoekresultaat.

Google+ als identiteit

Het grote verschil tussen Google+ en andere social media kanalen, zoals Facebook en Twitter, is dat Google+ wordt gezien als verbindende factor tussen alle producten van Google. Google+ kun je daarom ook wel zien als een identiteitsplatform in plaats van een social media platform. Het is immers jouw volledige online identiteit.

De activiteiten die jij doet op Google+ zie je terug in de zoekresultaten van Google. Volg je bepaalde bedrijven of mensen, dan is de kans groot dat je deze bedrijven en personen terugziet in de zoekresultaten als je op een gerelateerd onderwerp zoekt.

Google voegt bovendien steeds meer producten samen. Zo lanceerde Google een paar weken geleden het nieuwe Google Mijn Bedrijf. Met dit platform ondersteunt Google lokale bedrijven zo optimaal mogelijk met hun vindbaarheid in Google Maps, YouTube en natuurlijk de zoekresultaten. Binnen Google Mijn Bedrijf is de Google+ pagina direct geïmplementeerd. Ga je dus aan de slag met Google Mijn Bedrijf, dan ontkom je er niet aan om ook te starten met Google+.

Enorme groei van Google+

Google+ is behoorlijk gegroeid de afgelopen jaren. Volgens Google zijn er inmiddels meer dan 540 miljoen mensen actief op Google+, inclusief de Android Play Store en andere Google+ producten. Binnen Google+ zelf zijn dat 320 miljoen actieve gebruikers. Volgens marktonderzoekbedrijf comScore wordt Google+ maandelijks door 3,2 miljoen Nederlandse bezoekers bezocht.

Persoonlijk resultaat

Doordat er steeds meer mensen actief zijn op Google+, is het interessant om daar aanwezig te zijn voor jouw doelgroep. Als je bent ingelogd bij Google en vervolgens een zoekopdracht uitvoert, is de kans groot dat je een gepersonaliseerd zoekresultaat te zien krijgt. Dat werkt als volgt: jij volgt een bedrijf en dit bedrijf deelt een artikel op Google+. Als jij vervolgens op Google zoekt naar iets wat aan het blogartikel gerelateerd is, krijgt jij ook het artikel te zien van het bedrijf wat je volgt.

Zodra jij het artikel een +1 geeft, wordt dit artikel ook beter vindbaar voor jouw volgers. In andere woorden: veel volgers en interactie zorgen op deze manier voor een betere vindbaarheid onder een steeds groter groeiende groep mensen.

Google Authortag

Naast het uitbreiden van je bedrijfsprofiel, kun je ook extra autoriteit opbouwen met je persoonlijke profiel. Als je op persoonlijke naam blogartikelen schrijft, kun je deze met de Google Authortag koppelen aan jouw persoonlijke Google+ profiel. Als het blogartikel in de zoekresultaten verschijnt, staat het gekoppelde Google+ profiel erbij. Ook geldt hierbij dat hoe meer volgers je hebt, hoe beter zichtbaar je wordt in de zoekresultaten bij jouw volgers en de volgers van hen.

Voorheen was het echter zo dat er naast de naam ook een fotootje bij het zoekresultaat kwam te staan, maar dat heeft Google echter verwijderd. Toch is de invloed van de Authortag nog niet te verwaarlozen. Google kan immers direct zien wie het blogartikel heeft geschreven en hoeveel volgers hij of zij heeft.

Google Knowledge Graph

Sinds 2012 is de Knowledge Graph actief binnen Google. Op deze manier probeert Google een veel completer antwoord te geven op de zoekvraag. Aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina wordt extra informatie weergegeven over de zoekopdracht. Als dit informatief is, wordt vaak een resultaat van Wikipedia vertoont. Ook bij grote bedrijven die een Wikipedia pagina hebben, zoals Philips of Heineken, wordt dit vertoond.

Heb je als bedrijf geen Wikipedia pagina? Dan wordt jouw Google+ resultaat vertoond. Deze toevoeging zorgt dus voor extra zichtbaarheid en herkenbaarheid. Het meest recente Google+ bericht wordt hierbij vertoond, dus zorg ervoor dat je regelmatig berichten plaatst.

Maar… géén follow links meer!

Toch is Google+ door de jaren heen veranderd. De belangrijkste reden dat veel mensen bij Google+ aan SEO denken is dat de links die je plaatst follow links zijn. Op die manier kregen deze links extra waarde mee en kon je extra waarde opbouwen voor de pagina’s waar naartoe worden gelinkt. Dit is echter inmiddels door Google gewijzigd naar no-follow links. Je kunt dus geen extra waarde opbouwen voor de links die je plaatst.

Google+ is daarom geen platform waar je simpelweg wat artikelen op kunt plaatsen om zo hoger te scoren in Google. Wel ondersteund het sterk je vindbaarheid als je veel volgers hebt en je de interactie onder je volgers kunt vergroten. Zo zul je jouw zichtbaarheid kunnen uitbouwen. Aangezien Google inmiddels vrijwel alle producten met elkaar verbind, ontkom je haast niet meer aan Google+ voor een complete Google identiteit.

Bron: Susan Dullink – Yargon

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.