Algemeen

Hoeveel tijd gaat er overheen voordat je goed gevonden wordt in Google?

leadership

“Hoi Leonie, ik heb een blog gepubliceerd maar waar of wanneer kan ik hem nu in Google vinden?” Een vraag die ik regelmatig krijg van opdrachtgevers waar we net aan de slag zijn gegaan met bloggen. Vraag jij je dit als marketeer ook af en wil je meer weten over hoe het algoritme van Google in elkaar steekt?

In dit blogartikel ga ik hier dieper op in.

Algoritme van Google
Er is inmiddels al ontzettend veel geschreven over de werkwijze van Google. Het is een geheim recept dat net zoals de ingrediënten van Coca-Cola goed wordt bewaakt. Hoelang het duurt voordat nieuwe pagina’s dus in Google verschijnen, is en blijft een raadsel.

Factoren die van invloed zijn
Echter zijn er wel een aantal factoren bekend die van invloed zijn op de snelheid waarop een blogartikel of website wordt geïndexeerd of gevonden in zoekmachines.

Google vertelt hier helaas niet alles over, maar het onderstaande antwoord van Google is in mijn ogen toch interessant:

“Crawling and indexing are processes which can take some time and which rely on many factors. In general, we cannot make predictions or guarantees about when or if your URLs will be crawled or indexed.

When looking at a site’s indexing in Webmaster Tools, make sure that you have both the “www” and the “non-www” versions (like “www.example.com” and “example.com”) verified and have a set a preferred domain. Keep in mind that while a Sitemap file can help us learn about your site, it does not guarantee indexing or increase your site’s ranking.”

Wat betekent dit?
Nieuwe pagina’s worden niet binnen een bepaald tijdsbestek automatisch in de zoekmachine opgenomen. Dit tijdsbestek is afhankelijk van verschillende factoren, onder andere hoeveel jaar jouw website domein bestaat (bij een nieuwe website kan het indexeren langer duren) en de autoriteit van jouw website en/of content.

Ik merk ook regelmatig dat het indexeren van pagina’s heel verschillend verloopt: bij de ene website moet je denken aan enkele dagen en bij de andere website aan enkele maanden.

Website autoriteit
Autoriteit is dus een belangrijke factor voor het algoritme van Google. Er zijn verschillende aspecten van je website die hier invloed op hebben. De autoriteit verhoog je door:

  • meer inkomende links naar je website te verzamelen; bij voorkeur van ‘bekende’ websites. Voorbeeld: een link van een bekende website als Marketingfacts of Computable is veel meer waard dan een link van een lokale, onbekende website.
  • meer webverkeer te genereren.

 

Daarnaast is er nog één ding van groot belang: delen. Interessante content wordt gedeeld en is veel waard voor Google. Hoe meer interessante content je dan ook publiceert, hoe groter de kans dat mensen het delen en/of links er naar toe opnemen. Zo scoor je weer beter bij Google.

Heb jij nog andere tips op het gebied van SEO? En is ‘gevonden worden in Google’ voor jou een moeilijke klus?

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.