Algemeen

Wat moet je als marketeer nou weten over marketing automation?

leadership

Vorig jaar werd massaal geroepen dat Marketing Automation in Nederland een ‘hot item’ werd. Toch blijkt in 2014 dat Marketing Automation in veel gevallen alleen gedeeltelijk wordt ingezet (automatische e-mails na een download) of lijkt te zijn voorbehouden aan grote organisaties met enorme sales- en marketingteams. Een gemiste kans voor veel bedrijven, die niet alleen veel gerichter met hun leads kunnen werken, maar ook aan efficiëntie te winnen hebben. 

Ad

ALLEREERST; WAAR MOET IK AAN DENKEN BIJ MARKETING AUTOMATION?

Marketing Automation omvat vrij vertaald het ontwikkelen van een geautomatiseerde communicatie met leads, prospects en/of klanten. Je helpt leads tijdens hun inkoopproces door middel van relevante informatie of content met als doel conversie te verhogen en efficiëntie te vergroten.
Het verkrijgen van aanvullende informatie van een contactpersoon is hierin een interessant ‘bijproduct’ en deze informatie wordt vervolgens weer gebruikt om communicatie nog relevanter en gerichter te maken. Ook het kwalificeren van leads (‘scoring’) is voor marketing en sales interessant.

Marketing automation

WANNEER MOET JE ALS ORGANISATIE NA GAAN DENKEN OVER MARKETING AUTOMATION?

  • Wanneer de inkoopcyclus van een potentiële klant langere tijd duurt
  • Wanneer je veel leads hebt die niet allemaal opgevolgd kunnen worden
  • Wanneer je salesmedewerkers alleen wilt laten werken met gekwalificeerde leads
  • Wanneer je efficiënt met opvolging, marketing en sales aan de slag wilt
  • Wanneer je graag uitgebreide informatie van contactpersonen verkrijgt
  • Wanneer je contactpersonen zo gericht mogelijk informatie wilt sturen

HOE ZET IK DIT PROCES VAN MARKETING AUTOMATION OP IN MIJN BEDRIJF?

Een belangrijke eerste stap is het verkrijgen van een goede tool. Je kunt je voorstellen dat het inrichten van een strategie en alle bijbehorende communicatie-triggers, binnen de kortste tijd samenvloeit tot een wirwar van communicatiestromen. Als je dat niet goed inricht en de juiste tools gebruikt, wordt het een onmogelijke opgave om te organiseren en verfijnen.

Hubspot Marketing Software is wereldwijd favoriet en de meest bekroonde software op haar gebied. Met meer dan 10.000 klanten wereldwijd werkt HubSpot continu door aan onder andere het automation gedeelte van haar software. Daarbij biedt het platform niet alléén Marketing Automation Software, maar is het één verzamelplatform waaraan elke respecterende Inbound Marketeer zich kwijlend vergrijpt. (Ja, wij dus ook). We’re not kidding… Neem eens een kijkje naar de functionaliteiten van HubSpot.

Een ander belangrijk element is het segmenteren van je doelgroep op basis van wat je al weet. Ook dat kan op talloze manieren. Belangrijk om vast te stellen zijn punten als:

  • Buyer personas. Met wie heb ik in mijn doelgroep eigenlijk te maken, wat drijft hen?
  • Gedrag. Zowel expliciet als impliciet: Wat downloaden ze, maar tevens, welke pagina’s bekijken ze? Gebaseerd op dit element, kun je vergaand de aan te bieden content personaliseren en toespitsen op de behoefte en het gedrag van je bezoeker.
  • Inkoopproces. Welke fasen doorloopt mijn potentiële klant voor de definitieve “ja”?

Uiteindelijk zit de grootste klus in het ontwikkelen van content en het vaststellen van de connecties.

  • Welke content
  • Welke persoon
  • Welke vorm
  • Welk moment
  • Welke vervolgstap

WAT LEVERT HET ME OP?

Ad

Waarschijnlijk heb je inmiddels wel door dat Marketing Automation enorme voordelen heeft. Hoewel het opzetten van je strategie en het koppelen van de juiste content tijd kost, is het meer dan de moeite waard:

  • Betere resultaten. Niet alleen werk je aan een hogere kwaliteit van je leads voordat deze naar sales gaan, maar ook alle online campagnes kunnen succesvoller worden: Hogere click-through-rates, hogere conversiepercentages.
  • Gedoseerd omgaan met het inkoopproces van je potentiële klant.
  • Efficiënt contact onderhouden met klanten, relaties en leads, ook bij een langere sales/buying cycle.
  • Een beter begrip van je potentiële klant, inzicht in hun behoeften en wensen.
  • Efficiency, zeker in grotere volumes leads en relaties.

Het bericht Wat moet je als marketeer nou weten over marketing automation? verscheen eerst op Content Marketing Management.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.