Marketing Management

Social Context Marketing: sweet spot tussen merk, publiek en cultuur

leadership

Vandaag de dag ontpoppen steeds meer merken zich als online kampioenen. Het nadeel daarvan? We worden overspoeld met content, en niet altijd relevante content. De spinnende kittens en baby’s, unicorns en filosofische feel good quotes vliegen ons om de oren. Dit zorgt ervoor dat jouw content niet meer alleen beter moet zijn dan die van je concurrent, maar ook dan ALLE andere content op het internet. Je kunt dus aan de bak.

Kitten

Kittens en baby’s. Soms hoeft het niet meer te zijn.

Te veel vissen in de zee

Je kunt als organisatie, om welke reden dan ook, bedenken om content te gaan maken. Of het nu blogs, posts voor op Facebook of foto’s zijn. De vraag is alleen: hoe laat je jouw content opvallen tussen al die virals? Het antwoord is: context. Juist nu, in al het (social) media en contentgeweld, ligt er met context grote potentie voor kleine organisaties om op te vallen tussen the big ones. En wel met een Context Marketing strategie.

Het mooie is: je hoeft niet eens een social media guru te zijn om zo’n contextuele contentstrategie uit te werken. Wel zul je terug moeten naar de basis van je merkstrategie. Als je dat gedachtengoed niet kunt dromen, dan zul je namelijk nooit het merkverhaal over kunnen brengen in de content die je gaat creëren.

Hoe kom ik dan tot contextuele content?

Om een begin te maken aan een contextuele strategie is het belangrijk je te beseffen dat je niet alleen binnen je organisatie kunt kijken. Je zult van je bureaustoel af moeten komen, veel mensen binnen en buiten de organisatie moeten spreken en creatief nadenken over de manier waarop je wil communiceren met je (potentiële) consumenten. Om tot de ideale contextuele strategie te komen zul je in ieder geval drie componenten mee moeten nemen.

  1. Brand stories

Voordat je start heb je als het goed is al in kaart gebracht waar je merk voor wil staan. ‘Wil staan’, want wat je wil uitstralen kan nogal eens verschillen van hoe je daadwerkelijk gezien wordt. Start met je brand stories: schrijf een aantal statements op waarvan je weet dat het waarheid is voor je merk. Dat is dus niet ‘we verkopen vette dingen voor kids tot 18 jaar’, maar wel ‘We werken al ruim 300 jaar in deze sector’; Heritage en History mogen dan dus zeker niet ontbreken in je lijstje.’

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten