Marketing Management

Succesvolle content marketing? Verbeter de interne communicatie!

leadership

Afgelopen weken veel gesprekken gevoerd, tenslotte moet je als beginnend ondernemer veel kopjes koffie drinken. Zo heb ik tenminste geleerd uit talloze sites met tips voor iemand die een eigen zaak begint. Los van de blaren op de tong levert het je veel inzichten op. “Cóntent marketing, tja… je leest er wel over natuurlijk, maar wat is dat nou precies”, is een van de reacties die je met enige regelmaat krijgt. “Content marketing met focus op intern? Hè? Wasdatnouweer???”

Er is nog veel te winnen, is mijn conclusie na weken van veel gesprekken over dit onderwerp.  Als communicatiemensen of marketeers al weten wat de gevleugelde kreet precies inhoudt, dan hebben ze het altijd over directe marktbewerking. En over contact met de klant en over exposure, maar NOOIT, werkelijk NOOIT over interne communicatie. Boeiend! (en natuurlijk vreemd).

Termen als internal branding of alignement staken een tijdlang met enige regelmaat de kop op. Maar ook dat lijkt voorbij. Het is in economisch mindere tijden ook wel een beetje verklaarbaar; als de verkoopcijfers teruglopen is de eerste reflex ‘snel meer contact met de klantgroepen leggen’. En wat is er nodig om dat voor elkaar te krijgen? Nog harder roepen dat je product zo geweldig is … Dat zal maar ten dele helpen. Wat dacht je van ‘eens goed naar binnen kijken?’ Hoe zitten je eigen medewerkers erbij? Snappen die überhaupt nog waar een merk voor staat? 

Want: een geweldig belangrijk onderdeel in je verkoopproces is de houding van de medewerkers.

Dus? Meer naar buiten toe doen, of misschien ook en vooral meer aandacht aan het gedrag van je medewerkers besteden?

Het interne deel van content marketing wordt over het algemeen vergeten. De oude corporate communicatie-wetten gelden nog steeds. 80% (nou ja, het mag ook 75% zijn) van je imago in de buitenwereld wordt bepaald door het gedrag van je medewerkers. OEPS, blijken die oude corporate figuren nog steeds een beetje gelijk te hebben. Een voorbeeld: wie wil winkelen bij een warenhuis waar je de ervaring hebt dat het personeel je als klant eerder als een storend element ziet dan als iemand die ze kunnen helpen met raad en daad en daarna een harde verkoop? Oubollige inrichting? Te breed assortiment? Op zich niet handig, voor welke winkel of warenhuis dan ook. Maar structureel chagrijnige kassières? Dat is écht een reden om als klant niet meer naar binnen te gaan.

Content marketing met nadruk op intern noemen wij contentologie; de kunst en wetenschap van content. Begrijpen hoe content werkt, waar content werkt, welke content werkt en waarom welke content werkt. Onderzoek, kennis, inzicht en creatie vormen de basis van ons denken. Contentologie betekent dus niet dat de zoveelste topmanager via een intern memo laat weten hoe zijn ideaalwereld eruit ziet. Geen top down-communicatie, maar in gesprek gaan met de eigen mensen/medewerkers. En niet over het mooie weer, of over de slechte koffie uit de automaat, maar op basis van de uitgangspunten van het bedrijf over het DNA dat daarbij hoort. Ze meenemen in de strategie van het bedrijf, ze mee laten denken…

Een paar jaar geleden begon het ene bedrijf na het andere te blaaskaken over duurzaamheid. Mooi doel. Lag lekker in de mond, was in de mode én je kon je er geen buil aan vallen. Wel dus, want als snel bleek dat bedrijven intern helemaal niet waarmaakten wat ze allemaal aan sociaal-maatschappelijk wenselijks ze over dit prachtonderwerp naar buiten toe roeptoeterden. Met als gevolg: de reputationele schandpaal! Lekker verhaal…

Binnen waarmaken wat je buiten belooft, is een ogenschijnlijk semi-ouderwets adagium. In slechte tijden verdwijnt zoiets onmiddellijk achter de horizon. Schiet vrijwel iedere manager in de oude reflexen; dan moet de nadruk liggen op direct-verkoop-bevorderende acties. En die medewerkers? Ach, die zijn dan tóch ontevreden, dat komt dan wel weer als de verkopen weer aantrekken. Niet dus.

Content marketing is het langdurig aangaan van een relatie van een bedrijf met duidelijk gedefinieerde doelgroepen. En het wordt steeds duidelijker dat contentologie met die focus werkt.

Maar wat ís dat dan die relatie? Een relatie van een doelgroep met een gebouw? Met een logo? Of toch met de mensen die er werken?

Precies!

Je zult aandacht moeten geven aan mensen, je eigen medewerkers. Er zijn wel 19 redenen waarom je Happy Fans van je medewerkers moet proberen te maken. Betrek ze bij je activiteiten om contact te leggen met klanten, om ze te overtuigen. Maak gebruik van de kennis en ervaring van je medewerkers. Hun verhalen zijn van grote toegevoegde waarde.

Wist je dat maar 8% van de Nederlandse medewerkers zich écht betrokken voelt bij hun bedrijf? Acht! Hoe tragisch is dat?! Coolblue heeft het als een van de weinige bedrijven goed begrepen. Het werkgeluk van mensen staat centraal. Dat betekent dat medewerkers hun expertise mogen tonen. Dat doen ze via blogs, via video’s en via de service die ze verlenen.

Medewerkers moeten passen bij het DNA van het merk en het bedrijf. Dat begint al bij de werving en selectie en daarna bij de interne communicatie. In moeilijke tijden is dat dus het eerste dat wordt geschrapt. Onbegrijpelijk, maar waar. Want hoe kan een bedrijf, en dan vooral in de dienstverlening maar ook in retail, nou waarmaken wat in bijvoorbeeld reclames wordt beloofd, als je je eigen medewerkers niet vertelt wat je als bedrijf of merk wilt zijn?

De interne component is El Contento’s focus binnen de contentologie. Grote betrokkenheid van medewerkers is een essentieel onderdeel van het moderne verkoopproces. We hebben nog heel veel prachtige gesprekken voor de boeg.

Bron: Andre Bisschop – El Contento 

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten