Marketing Management

Suzanne de Bakker: ”Contentmarketing bestaat al 100 jaar”

leadership

Marketing is goed in zijn eigen marketing zou je kunnen zeggen. Regelmatig worden er nieuwe termen geïntroduceerd. Contentmarketing bijvoorbeeld. Is dit werkelijk zo nieuw? En zo ja, wat is er nieuw aan en wat houdt de term eigenlijk in? Suzanne de Bakker van UBS Business School haalt ons uit de droom: “Contentmarketing bestaat al 100 jaar.”

Suzanne de Bakker is gepromoveerd communicatiewetenschapper, zelfstandig professional, docent aan de Universiteit van Amsterdam en kerndocent bij UBS business school. Bij deze laatste is zij verantwoordelijk voor de opleiding Contentmarketing die binnenkort weer van start gaat.

Is contentmarketing nieuw?

“Contentmarketing is niet nieuw. Het bestaat zelfs al 100 jaar. Het betekent niets anders dan relevante informatie bieden aan de consument. Tractorfabrikant John Deere deed dat 100 jaar terug al met zijn magazine The Furrow. In dat magazine lag niet de nadruk op de verkoop, maar op hoe hij de landbouwer kon helpen zijn dagelijkse werk makkelijker te maken. In Nederland waren de Allerhande van Albert Heijn en De Kampioen van de ANWB de eerste grote en bekende voorbeelden van contentmarketing, alleen toen noemden we het relatie- en sponsored media. De laatste 5 à 6 jaar heeft contentmarketing een enorme vlucht genomen.”

Waarom heeft contentmarketing zo’n vlucht genomen?

“Door alle mogelijkheden van nu zoeken mensen op een andere manier naar informatie als 20, 30 en 40 jaar geleden. Mensen willen geen advertenties, ze willen antwoord op hun vraag. En heb je een vraag, dan tik je die in Google in. Het zoekgedrag is anders geworden. Daarnaast is er zoveel informatie te vinden, dus je moet opvallen. Je hoort steeds vaker over banner blindness: mensen zien de banner op een website niet eens meer. Het is daarom van belang te voorzien in content waar mensen wél op zitten op te wachten. Deze content wordt niet gepusht, maar door de lezer zelf gehaald. Van advertentie naar relevante content en van push naar pull dus.” 

Wie zou zich met contentmarketing moeten bezig houden?

“Het werkt het beste als het door iedereen in de organisatie wordt ondersteund. Het start vaak bij de afdeling marketing en/of communicatie, die er over hebben gelezen of geleerd en er wat mee willen.  Vervolgens bepaalt het hoger management of het er door komt. Medewerkers zijn weer bepalend voor het succes, omdat zij de contentleveranciers zijn. Neem bijvoorbeeld de advocatuur. De marketingafdeling is niet inhoudsdeskundig, de advocaten zullen dus de content moeten leveren. Vervolgens gaat er wellicht een tekstschrijver mee aan de slag en pas dan kan marketing aan contentmarketing doen.”

Als contentmarketing eigenlijk niets nieuws is, wat valt er dan nog te leren?

“Trends en ontwikkelingen staan nooit stil. Die kun je zelf online volgen, maar nog makkelijker is het om het te horen van mensen uit het veld. Bij praktijkgerichte opleidingen komen de docenten veelal uit het veld, in ieder geval wel bij UBS Business School. De een werkt als zelfstandig professional, de ander bij een groot concern. De docenten brengen enorm veel kennis en ervaring mee.”

Hoe ziet in het kort een contentmarketingtraject eruit?

“Dat loopt van strategie tot uitvoering. Beginnend met ‘wat wil ik bereiken’ en eindigend met hoe je kunt meten of je dat ook hebt bereikt. Je doorloopt als het ware het proces dat een klant doorloopt. Kijk naar de customer journey en kijk welke content je wanneer kunt aanbieden. Tussen strategie en uitvoering zitten diverse methoden en middelen. Denk aan marketing automation en CRM die je inzichten geven in klantbehoeftes. Denk ook aan diverse platformen, zoals Twitter en Google +, om je doelgroep te bereiken en betrokkenheid te creëren. Afhankelijk van de organisatie, de doelgroep en je doelen is ieder contentmarketingtraject weer anders. In onze opleiding wordt er veel aangeboden, maar het is aan jou om daar uit te pikken wat voor jouw organisatie relevant is. Daarom gaan de deelnemers al tijdens de colleges met hun eigen case aan de slag.”

Meer informatie over de opleiding contentstrategie: http://www.ubsbusiness.nl/cursus/online-content-marketing-cursus/

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.