Marketing Management

Automerken weten steeds beter hun ‘weg’ te vinden op LinkedIn

LinkedIn is het zakelijke social media platform bij uitstek. Simpelweg omdat iedereen die in Nederland zakelijk actief is ook een LinkedIn profiel heeft. Toch wordt het nog weinig benut als we kijken naar het aantal social media campagnes op LinkedIn. Dit terwijl de mogelijkheden er wel degelijk zijn in termen van bereik, branded content en interactiviteit. Positieve uitzondering zijn de automerken. Zij lijken hun weg gevonden te hebben op LinkedIn.

Ter inspiratie belicht ik in deze blog 3 voorbeelden van automerken die LinkedIn inzitten vanuit de verschillende toepassingen. Benieuwd welke campagne jij het beste gebruik vindt maken van LinkedIn. Mercedes-Benz, Volkswagen of Toyota? 

Ad

 

MERCEDES-BENZ: RECOMMEND A COLLEAGUE

Mercedes Benz LinkedIn

Mercedes-Benz gebruikt LinkedIn in haar campagne om gebruikers recommendations te laten geven aan een connectie in hun netwerk die volgens hun in aanmerking dienen te komen voor de Mercedes C300. Degene die wint, wint een 2 jarig leasecontract van deze auto. Strakke actie die goed bij LinkedIn past.

VOLKSWAGEN: OP ZOEK NAAR DE MEEST ACTIEVE NETWERKERS

Volkswagen Linkedin

Voor de introductie van de nieuwe Passat 500 gebruikte Volkswagen LinkedIn om dit nieuwe model te presenteren als leaseauto.Volkswagen richtte zich hierbij op de 500 actiefste netwerkers per categorie. Deze mensen kregen een promoted post in hun timeline op LinkedIn te zien. Als je hier op clickte kreeg je een gepersonaliseerde video boodschap.

TOYOTA: ZET JE LINKEDIN CONNECTIE IN DE SPOTLIGHT

Toyota Linkedin beamon

Toyota haakt met haar LinkedIn campagne in op het belichten van skills via LinkedIn. Via een gesponsorde LinkedIn post kom je uit op een actiematige landingspagina. Op deze pagina kun je één van je connecties selecteren en een drietal skills aanvinken. Als deze persoon jouw nominatie accepteert dan maak je samen kans op de hoofdprijs. In dit geval is de hoofdprijs een mini-sabbatical voor jou met die persoon naar Jamaica. Je moet dus wel even nadenken wie je nomineert.

SUCCESFACTOREN EN VERSCHILLEN

In deze 3 cases is goed te zien dat LinkedIn iedere keer op een specifieke manier heel gericht ingezet wordt. Een paar dingen die me opvallen: 

Ad
  • Bereik: om voldoende bereik te genereren zijn alle campagnes gesponsord ingezet op LinkedIn. Daarbij is in alle 3 de gevallen getarget op de doelgroep. In het geval van Volkswagen verwacht ik dat daar nog een kwalitatieve slag (top 500) overheen gegooid is qua selectie binnen LinkedIn. Van de mensen die bereikt werden bekeek bijna 50% de gepersonaliseerde video boodschap. Een knap resultaat.
  • Activatie in netwerk: sterk facet van de campagnes van Mercedes-Benz en Toyota vind ik dat er ook een 1-op-1 connectie gemaakt wordt in het persoonlijke netwerk van de doelgroep door te recommenden en te nomineren. Ik schat in dat nomineren laagdrempeliger ervaren wordt dan het geven van een recommendation.
  • Actie: de hoofdprijs van Toyota (mini-sabbatical voor 2 personen naar Jamaica) vind ik geen sterke link hebben met een Japans automerk. Dan is het laten winnen van een leasecontract toch logischer.

WEET JOUW BEDRIJF DE WEG TE VINDEN OP LINKEDIN?

Goed voorbeeld doet volgen. Dus wil je een keer brainstormen over wat je zou kunnen doen op LinkedIn? Ik denk graag met je mee!

Bron: Bart Waterschoot – Aangenaam Anders

Het bericht Automerken weten steeds beter hun ‘weg’ te vinden op LinkedIn verscheen eerst op Content Marketing Management.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten