Inkoopmanagement

Vision 2020: App de inkoper

leadership

Het is het jaar 2020 en ik denk nog af en toe terug aan mijn rol als inkoper vijf jaar geleden. En wat is de situatie veranderd! Zoveel tijd als ik voorheen kwijt was met het sourcing proces en operationele inkoopzaken, zo weinig tijd vraagt dit nu. Op dit moment werk ik samen met een team van specialisten vanuit diverse organisatieonderdelen aangevuld met een delegatie van externe specialisten vanuit leveranciers, toeleveranciers en andere stakeholders. Samen werken we aan de integratie van ICT-systemen en de koppeling tussen deze systemen. We zijn druk in ontwikkeling om kunstmatige intelligentie toe te voegen als besturingssysteem van alle geïntegreerde ICT systemen. Door de integratie beschikken we over ‘big data’ die gebruikt kan worden door vrijwel alle afdelingen.

Door het component kunstmatige intelligentie toe te voegen en verder te ontwikkelen, kunnen steeds meer processen overgenomen worden door geautomatiseerde systemen. Als ‘procurement value engineer’ zorg ik voor de monitoring van de variabelen met betrekking tot inkoop. Ik voer aanpassingen door indien daar aanleiding toe is. Vrijwel alle operationele en tactische inkoopprocessen zijn geautomatiseerd en ik kan eenvoudig via een mobiele applicatie monitoren of alle processen soepel verlopen. Ik verzorg dagelijks rapportages voor diverse organisatieonderdelen en ketenpartners. De meeste worden natuurlijk automatisch gegenereerd, maar indien nodig kan er maatwerk geleverd worden.

Is mijn beschrijving van de toekomstige rol van de inkoper een verhaal voor een science fiction inkoopboek? Het zou mij niet verbazen als de ontwikkelingen elkaar zo snel zullen opvolgen dat mijn werk als inkoper, in het volgende decennium, voor een groot deel overgenomen wordt door ‘apps’. Zeker niet als ik mij bedenk dat ik pas zeven jaar geleden mijn eerste ‘app’ op mijn mobiele telefoon kon installeren. Of als ik terugkijk naar de weddenschap tussen de schaakwereld en een computerfabrikant die eind vorige eeuw is afgesloten. Deze weddenschap is door de computerfabrikant gewonnen omdat deze voor het jaar 2000 de toenmalige wereldkampioen verslagen heeft met een schaakcomputer. Natuurlijk zijn de keuzes bij schaken een stuk beperkter dan bij het inkoopproces, wat het programmeren van algoritmes een stuk eenvoudiger maakt. Echter zijn we ook ruim vijftien jaar verder in de tijd. De supercomputer van toen, kan minder berekeningen maken per seconde dan de smartphone in uw broekzak. Dan te bedenken dat de supercomputer letterlijk van het formaat kledingkast was.

In principe is alle benodigde technologie al beschikbaar of in ontwikkeling. Zo maken wij bij Adjust bijvoorbeeld al geruime tijd gebruik van brute rekenkracht bij sourcing trajecten met complexe data. Met behulp van optimalisatiesoftware is het mogelijk om scenario’s door te rekenen ten behoeve van de gunning. In enkele seconden worden er miljoenen berekeningen uitgevoerd om tot de optimale mix van te contracteren leveranciers te komen met de ingestelde set van regels. Dit stelt de opdrachtgever in staat om beslissingen af te wegen. Op dit moment gaat er nog veel tijd verloren met handmatige handelingen om de beschikbaar gestelde ‘big data’ geschikt te maken voor het sourcing proces. De leveranciers zijn vervolgens veel tijd kwijt met het calculeren en opgeven van alle prijzen. In de nabije toekomst zal dit proces volledig geautomatiseerd verlopen.

Binnen enkele segmenten, zoals bij logistiek en marketing, wordt er al gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om vraag en aanbod zo optimaal mogelijk bij elkaar te brengen. Zo worden er op het gebied van marketing algoritmes geschreven om de best passende advertentieruimte tegen de beste prijs in te kopen. Binnen de logistiek is het mogelijk om deelzendingen aan te bieden binnen een marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen, zodat transportmiddelen optimaal beladen kunnen worden. Dit zorgt per saldo voor een lagere kostprijs per deelzending en is ook nog eens goed voor het milieu. Er zijn dus al enkele hedendaagse praktijkvoorbeelden, maar dit gaat natuurlijk nog niet zo ver als de beschrijving in de inleiding van deze column.

Samenwerking staat centraal bij het realiseren van het beschreven toekomstbeeld. Organisaties zullen buiten de eigen grenzen van de organisatie moeten samenwerken met ketenpartners en leveranciers. Zonder een dergelijke samenwerking is een macrotrend als globalisering immers niet mogelijk. De samenwerking moet uiteindelijk zo ver gaan dat er transparante kostenmodellen ontwikkeld worden per commodity. Deze ontwikkeling is essentieel om kostprijsberekeningen, en dus de verkoopprijs, geautomatiseerd te kunnen aanbieden. Als het voor een leverancier geen inspanning kost om een offerte op te stellen, dan maakt het moreel gezien ook niet meer uit om een groot aantal offertes met elkaar te vergelijken. Omdat leveranciers prijzen real-time kunnen aanpassen, is het niet meer noodzakelijk om raamcontracten af te sluiten met een beperkt aantal leveranciers. Je kan immers alle leveranciers op ieder gewenst moment met elkaar vergelijken zodat je altijd tegen de beste prijs de gewenste kwaliteit kunt inkopen.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct

Voor het schrijven van deze column heb ik mij laten inspireren door een presentatie over het onderzoek: ‘vision2020: the future of procurement’ uitgevoerd door Oxford Economics in opdracht van Ariba. Dit onderzoek is in 2010 gestart met interviews onder toonaangevende CPO’s wereldwijd. Begin 2015 is er een nieuwe survey gehouden onder vijfhonderd inkoopmanagers (CPO’s) en vijfhonderd inkopers wereldwijd waarbij de eerste resultaten gepresenteerd zijn op de Ariba beurzen. Tijdens de beurs te München is de presentatie samen met Accenture gegeven. Zij hebben een eigen onderzoek uitgevoerd door ruim vijftig CPO’s te interviewen. Hierbij is in het bijzonder gezocht naar progressieve denkers. De presentatie is beschikbaar gesteld op Slideshare en is het kijken wat mij betreft zeker waard.

Auteur: Sander Koopmans (Adjust)Als Managing Consultant ben ik actief in het professionaliseren van de inkoopfunctie binnen bedrijven en dit is wat mij drijft. Binnen Adjust heb ik een aantal focus gebieden waaronder de Pan-Europese inkoop van Logistiek en Verpakkingen waarbinnen ik als projectleider vele inkooptrajecten heb uitgevoerd. Daarnaast ben ik binnen Adjust en de Global Sourcing Alliance verantwoordelijk voor de ontwikkeling van visie en kennis op het gebied van de inkoop van Marketing en Communicatie. Door mijn passie voor inkoop én marketing excelleer ik op dit terrein en ben in staat om een goede samenwerking met de marketeers te creëren.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten