Opleidingskunde & HRD

Waarom hoort goede e-learning op een platform: de 10 belangrijkste argumenten

leadership

Een goede e-learning omgeving bestaat altijd uit een technisch deel, het platform, en een inhoudelijk deel, de content. E-learningcontent en een e-learningplatform zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. E-learning content kan zeer divers van aard zijn. We noemen zomaar een aantal voorbeelden: sommen om breuken mee te oefenen, een filmpje waarin een sollicitatiegesprek wordt voorgedaan, vragen waarmee VCA kennis wordt getoetst, zinnetjes waarin werkwoordsvervoegingen moeten worden ingevuld en nog veel meer. Natuurlijk kun je deze variatie aan content ook zonder platform aanbieden aan je cursisten maar wat zijn nou de argumenten om het wel op een platform te doen? We noemen de belangrijkste.

1. Het monitoren van je cursist

Vaak is het uiteindelijke doel van het inzetten van e-learning om je cursisten iets te leren. Het is een groot voordeel als je als docent of opdrachtgever ook in de gaten kunt houden of er progressie zit in het leerproces. Komt het doel al in zicht? Besteedt de cursist genoeg tijd aan het studieproces? Waar zitten hiaten in de kennis? En wat gaat er juist goed bij deze cursist? Een platform geeft de docent dit inzicht en maakt een platte cursus op deze manier veel interactiever.

 

2. Het communiceren met je cursist en tussen cursisten onderling

Veruit de meeste e-learningplatformen bieden de gebruikers een aantal mogelijkheden tot onderlinge communicatie. Hierdoor kun je de interactie tussen de docent en cursist, of tussen cursisten, op één centrale plek laten plaatsvinden, namelijk de plaats waar zij ook leren. Denk hierbij aan geïntegreerde fora, e-mailfunctionaliteit en chatboxen.
Hiermee kun je centraal vragen beantwoorden, toelichting geven op de stof of mensen laten samenwerken die in de echte wereld ver van elkaar verwijderd zijn.

 

3. Content aanpassen aan de cursist

Met de inzet van een e-learningplatform kun je je content als maatwerk aanbieden aan je cursisten. Niet iedereen hoeft hetzelfde leerpad te doorlopen. Een cursist kan een instaptoets maken zodat al aan de start van het traject duidelijk is waar de sterke en de zwakke punten zitten van iedere cursist. Vervolgens kan de content, al dan niet automatisch, worden aangepast aan deze sterke en zwakke punten. Met deze functionaliteit van het platform hoeft dus niet iedere cursist verplicht dezelfde stof te doorlopen.

 

4. Content aanbieden in verschillende vormen

Een e-learningplatform biedt vaak de mogelijkheid om de content op verschillende manieren aan te bieden aan de cursist. Wil je liever luisteren? Wil je liever lezen? Of kijk je liever een filmpje? De keuze is aan de cursist (uiteraard mits ook gefaciliteerd door de content bouwers!).

 

5. Content op mobiele devices

Bijna alle e-learning platform maken het mogelijk om de content ook op mobiele devices aan te bieden (zoals tablets en smartphones). De platformen worden online weergegeven en passen zich aan aan het apparaat waarop het platform wordt gekeken. Dit heet responsive design. Ook bieden sommige platformen een app aan. Hiermee kan eenvoudig en soms ook offline geleerd worden.

 

6. Koppeling met overige systemen in de organisatie

Het is vaak ook mogelijk een koppeling te maken tussen het platform en overige ICT-systemen in de organisatie. Voorbeelden van systemen waarmee koppelingen handig zijn, zijn bijvoorbeeld een leerlingvolgsysteem bij een school, of een personeelssysteem bij een bedrijf.

 

7. Beheer van content is eenvoudig

Met de inzet van een e-learningplatform is het beheer van je content eenvoudig en overzichtelijk. Alle contentis terug te vinden op één plaats. Dus niet op verschillende schijven of computers, maar op één online plaats en dus altijd toegankelijk. Hierdoor is samenwerken aan en delen van content makkelijker voor auteurs die vaak op verschillende plaatsen zitten.

 

8. Content structureren tot een cursus met een logische opbouw

De content is niet alleen eenvoudig te beheren, meestal kan deze ook op een eenvoudige manier gestructureerd worden tot een volwaardige cursus. Enkele muisklikken volstaan meestal om een berg content om te bouwen tot een cursus met een duidelijke en gestructureerde opbouw.

 

9. Eenvoudige integratie multimedia

Wil je in jouw e-learning naast tekst ook afbeeldingen en filmpjes opnemen? Bij veel platformen is het eenvoudig om afbeeldingen en filmpjes toe te voegen aan de verschillende pagina’s en deze multimedia op één plaats te beheren. Dit maakt hergebruik van multimedia in verschillende cursussen ook eenvoudig.

[alert type=”info” title=”Leestip: E-Learning & Human Resource Development”] Lees het artikel

10. Rechtenstructuur voor content en cursussen

Een platform voorziet in de mogelijkheid rechten en rollen toe te kennen aan de gebruikers van het platform. Voorbeelden van rollen zijn docent, cursist of auteur. Op basis van de rechten die gekoppeld zijn aan een rol kun je zelf eenvoudig bepalen wie toegang krijgt en wie welke rechten heeft.
Ook bepaal je dus op deze manier wie toegang krijgt tot het materiaal van de cursus om deze te doorlopen.

Auteur: Rian Senden 

Bron: E-learningwijzer

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.