Marketing Management

Weg met ‘branded content’, ‘t is tijd voor onafhankelijke content!

leadership

Stel dat ik je zou vragen om in honderd woorden een beschrijving te geven van het bedrijf waar je werkt, aan een potentiële klant. En vervolgens vraag ik je om je bedrijfsnaam, merknamen en superlatieven door te strepen. Heb je veel moeten schrappen? Of moest je het helemaal herschrijven? Wat overblijft is onafhankelijke content. Gewoon een goed verhaal, authentiek, op inhoud en relevantie. En dat is waar goede content aan moet voldoen.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er is een heel leger aan marketing- en communicatieprofessionals opgeleid in het tijdperk van massacommunicatie. En dus hebben we geleerd om veel en hard over onszelf te praten. Bij contentmarketing is dat uit den boze. Zoals Garret Moon zegt:

“Using content marketing to sell without asking, makes everything else look like begging. Begging doesn’t create movement; it usually has the opposite effect.”

Kijk af bij de media

Artikelen of filmpjes waar net iets te vaak een merknaam wordt genoemd krijgt het stempel reclame en wordt daarmee vaak ongeloofwaardig. Maar hoe creëer je dan toch goede content? Ik kijk daarvoor af bij de media. Want dat zijn ‘contentbrands’. Merken met content als corebusiness. De media maakt content waar het publiek om vraagt. Content die gelezen, bekeken of beluisterd wordt. Die niet ongevraagd opgedrongen wordt aan haar doelgroep, maar waar haar doelgroep een bewuste keuze maakt om de content tot zich te nemen. Bijvoorbeeld door een programma te kijken, een krant of tijdschrift te kopen. Of nog actueler: door een artikel te kopen op Blendle.

“Onafhankelijke content is gewoon een goed verhaal, authentiek, op inhoud en relevantie.”

Hoe maak je onafhankelijke content als diehard marketeer?

Het zit over het algemeen niet in de aard van een marketeer om geld uit te geven aan een artikel waar zijn merknaam of product niet minimaal één keer in voorkomt. Marketeers die de eerste stappen richting contentmarketing zetten, kiezen meestal voor de veilige route: branded journalism. Maar helaas betekent het meestal nog meer ‘branded’ dan ‘journalism’. De term branded journalism suggereert, of misschien zelfs stimuleert, dat we journalistieke producties vervuilen met branding en productplacement.

Filmpje over autodiefstal AllSecur

Dat geldt echt niet voor alle branded content, maar in dit filmpje van AllSecur wordt het wel heel duidelijk. AllSecur heeft bedacht dat ze nieuwe manieren van autodiefstal als onderwerp willen aankaarten. Prima plan. Ook een goed idee om Tim Coronel dat te laten vertellen. Tim en Tom Coronel zijn tenslotte de gezichten van AllSecur.

Wel heeft er overduidelijk ook een traditionele marketeer of CEO met het storyboard meegekeken en bedacht dat, bij zo’n dure filmproductie, ook wel wat vaker het logo in beeld mag komen. Dus staat het linksonder in beeld, rechtsboven in beeld, op de pet van Tim, op zijn shirt, als aankondiging én aftiteling én wordt het in het script ook nog eens meerdere malen genoemd. Allereerst ziet het publiek meteen dat het om een reclamefilmpje gaat en zal op basis van dat gegeven besluiten wel of niet te kijken.

Lees mijn hele artikel op Frankwatching.com. Ik ben benieuwd naar jullie mening.


Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten