Financieel Management

Zeven aandachtspunten voor accountantskantoren die worstelen met hun toekomst

Als er een sector is die de druk op efficiency voelt door de digitale ontwikkelingen, dan is het wel de accountancybranche. Er is al langere tijd een gigantische prijsdruk. En dat is logisch: door de digitalisering is het oude verdienmodel uurtje factuurtje voor het inkloppen van de facturen en het uitdraaien van de jaarrekening bijna passé. Accountants staan daarom voor een zeer ingrijpende keuze: meegaan met de ontwikkelingen of iets anders gaan doen. Worstelt u met uw toekomst? Lees deze aandachtspunten en kom er achter waar uw ambitie ligt.

 

  1. Allereerst is het goed om na te denken: vind ik het accountancy vak nog wel leuk? Is dit niet het geval stop er mee. Vindt u het wel leuk, vraag uzelf dan af hoe u al de veranderingen het hoofd gaat bieden. Dat houdt zoveel in want we zitten in een andere samenleving. Er zijn kansen genoeg, maar dat vergt wel een andere manier van organisatie. Het vak wordt leuker: waar accountants van oudsher veel tijd kwijt zijn met het verzamelen van data daar is die nu met een druk op de knop beschikbaar en is dit mooi te presenteren.
  2. De accountant wordt meer ketenregisseur. Accountants behouden hun toegevoegde waarde maar het werk verandert: Accountancy as a Service. Er zullen een paar grote fabrieken komen die de administratie verwerken. Die geven ze vervolgens aan de ondernemer. Deze ziet bijvoorbeeld de post Voorraad en vraagt zich af hoe die te waarderen. Dan gaat hij naar zijn accountant voor advies. Die hoeft zich niet meer druk te maken over de totstandkoming van de cijfers maar past de Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving toe voor de waardering van de voorraad.
  3. Denk na hoe uw kantoor er over drie tot vijf jaar uitziet.
  4. Investeer in uw mensen in plaats van apparatuur. De software zit in de cloud. Het geld dat werd uitgeven aan een nieuwe server kan beter worden gebruikt om personeel beter met de software te laten werken. Of voor andere opleidingen. Dat zorgt er tevens voor dat personeel zinvol werk ervaart, het naar de zin heeft en niet zomaar wegloopt. Een vent maakt de tent dus als medewerkers vertrekken heb je als kantoor ook niets meer.
  5. Ga niet als een kip zonder kop een dienst aanbieden zonder dat u echt weet wat u ermee wilt bereiken. Dus denk niet: we moeten iets met benchmarking, prognose of rating en kopen daar softwaretools bij. Ontwikkel dienstverlening vanuit uw visie en zoek daarbij ondersteunende functionaliteit.
  6. Benader standaardisatie als kans in plaats van bedreiging. Standaardisatie betekent concessies doen: in de inrichting van je grootboek, de manier van werken en de communicatie. Standaardisatie zorgt voor kwaliteitsborging en efficiency, dat is essentieel voor het bestaansrecht van accountantskantoren.
  7. Er wordt een schaarste aan gespecialiseerde accountants verwacht. Dat drijft de prijs, dus bijscholing en specialisatie is een kans op meer omzet.

[alert type=”info” title=”Leestip: Business Controlling & Accounting “] Lees het artikel

Auteur: Michel Middelkoop. Ik help accountants en CFO’s bij het proces van het samenstellen van een betrouwbare jaarrekening, complexe consolidatie, fiscale aangiften en de salarisverwerking. Als business partner probeer ik continu samen met de klant de automatiseringsprocessen verder te optimaliseren. Bron: Unit4

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten