Marketing Management

10 tips: zo maak je je content SEO proof

leadership

Content marketing en SEO, een gouden combinatie.  Mits die content naadloos aansluit op de behoefte van de gebruiker. Maak content SEO proof en waar je doelgroep écht op zit te wachten, dan groeit je bereik vanzelf. SEO is hierbij een middel om goede content nog beter vindbaar te maken, niet een doel op zich.  

Het internet staat vol met prachtige infographics en video’s die nog minder aandacht krijgen dan een cactus op de vensterbank in de bedrijfskantine, schreef ik al eerder.  Je content kan nog zo goed in elkaar zitten, wanneer je niet denkt vanuit je publiek, blijven bereik en effect beperkt. Hoeveel er ook verandert binnen de zoekmachines, algoritmes en SEO, denken vanuit de behoeften van je lezer en die lezer zien als een mens blijft regel nummer één.

De zoekopdrachten die wij met z’n allen intypen of -spreken, worden steeds complexer. Waar we vroeger zochten op ‘restaurant’, zoeken we nu op ‘Wat is het beste sushi-restaurant van Amsterdam?’ Daarom evolueren zoekmachines naar dynamischer, slimmer en menselijker. Zo probeert Google met RankBrain een ‘menselijke touch’ aan de zoekresultaten te geven. RankBrain is een zelflerend mechanisme waarbij Google altijd het beste resultaat aan complexe zoekopdrachten wil tonen. Waar dit precies heen gaat, weet zelfs Google nog niet, zoals je hier kunt lezen.

“Voor onze zoekopdrachten ligt de nadruk niet meer op zoekwoorden, maar op natuurlijke taal met context”

Lokale vindbaarheid & content marketing SEO proof

De snelle opkomst van Voice Search speelt hier uiteraard een grote rol in. De virtuele assistenten worden steeds slimmer; ze begrijpen meer context en kunnen ook opvolgende vragen interpreteren. Zo kun je eigenlijk een vraaggesprek voeren, waarbij je over een onderwerp steeds andere informatie vraagt. De meeste mensen gebruiken een virtuele assistent als ze onderweg zijn, om te checken waar ze iets kunnen zien of kopen. Virtuele assistenten worden dus (vooral) op mobiele schermen gebruikt. Je lokale vindbaarheid is dan ook nóg belangrijker geworden; zorg dat je in Mijn Bedrijf van Google staat, inclusief goede recensies.

Personal Assistant Search Optimization

Uiteindelijk verwacht ik dat PASO belangrijk wordt: Personal Assistant Search Optimization. In de VS speelt PASO al een grote rol, hetzelfde staat ons te wachten. Een personal assistant (PA) geeft slechts een tot vier (lokale) resultaten weer, in tegenstelling tot de vele zoekresulaten die je krijgt als je ‘gewoon’ via Google zoekt. De resultaten zijn zeer relevant en hebben dan ook een erg hoge Click-Through-Rate (CTR). Ook een PA haalt de informatie gewoon van internet, dus is het zaak dat je vindbaar bent voor PA’s en bij die enkele uitverkoren zoekresultaten komt. Je kunt overigens nu nog niet zien welke spreekopdrachten mensen gebruiken om op je site te komen, maar met bovenstaande in je achterhoofd kun je concluderen dat je antwoord moet geven op een paar belangrijke, samenhangende vragen die je bezoekers kunnen hebben.

Content SEO proof: Focus op je gebruiker als méns

Hoe dan ook, dit staat vast: de tijd dat we op de juiste plekken in een tekst een keyword plaatsten en daarmee onze SEO geoptimaliseerd hadden, is voorbij. Omdat zoekmachines steeds beter begrijpen wat de intentie van de gebruiker is en de content die daarop aansluit een hogere ranking geven, moet onze focus liggen op (het begrijpen van) de gebruiker, de menselijke behoeftes en het menselijk gedrag. Aan de slag dus met het maken van content die jouw doelgroep écht verder helpt! Wat wil je gebruiker weten, wat heeft hij als mens nodig en waarmee kun je hem helpen?

“Pagina’s met ‘uitputtende’ informatie
scoren hoog”

Maak pagina’s waar alle vragen rondom een onderwerp worden beantwoord. Dergelijke pagina’s met ‘uitputtende’ informatie scoren hoog. Hier komen SEO en content marketing zo mooi samen. Content marketing is er namelijk voor om die beoogde kwaliteit aan je content te geven. Inhoudelijk interessante berichten waar mensen echt iets aan hebben en die ze daarom met anderen willen delen. En Google wordt nóg blijer als die berichten mooie foto’s en video’s bevatten, veel interactiemogelijkheden bieden en op andere sites worden besproken.

Hoe zet je content marketing en SEO in als een gouden duo? 10 ‘hands on’ tips.

Content moet verrijking bieden of een educatie- of entertainmentwaarde hebben.

Doe vooraf een onderzoek naar zoekvolumes (Google Keyword planner), zoektrends (Google Trends) en online doelgroepen. Zo speel je in op actuele tips en interesses en sluit je content beter aan bij de behoefte van de gebruiker.

Sluit aan op waar je doelgroep zich bevindt binnen de customer journey.

Afhankelijk van waar iemand in zijn proces zit, ligt de focus van je content op awareness, consideration, action of loyalty. Zie ook ons eerder verschenen blog over content marketing in de vier fasen van de customer journey.

Gebruik semantische teksten. 

Dat wil zeggen dat je in een artikel over interieurontwerp ook gerelateerde woorden als ‘huis’, ‘meubels’, ‘architectuur’ en ‘thuis’ moet gebruiken. Maak het Google daarbij zo makkelijk mogelijk. Het bekende voorbeeld: als je over ‘chips’ schrijft, moet je handvatten geven of het gaat over pokerchips, eetbare chips of computerchips.

 

Content SEO proof: Zet user generated content in.

Mensen willen het liefst weten hoe iemand anders, een persoon met wie zij zich kunnen identificeren, een bepaald product of een dienst ervaart. User generated content is authentiek en geloofwaardig en versterkt je imago doordat je doelgroep zélf over jou deelt. En dat maakt je weer beter vindbaar.

Knip je verhaal in kleinere stukjes op en deel deze ‘contentstukjes’ verspreid over een bepaalde periode.

Als je de aandacht kunt pakken aan het begin, zal je doelgroep actief op zoek gaan naar het volgende stukje van het verhaal. Het heeft weg van een spannende serie, die steeds met een cliffhanger eindigt, zodat je met smart op de volgende aflevering wacht.

Zorg voor een goede mobiele website.

Google komt dit najaar met een aparte indexatie voor zowel desktop als mobile. Je kunt dus nu echt niet meer onder een goede mobiele website uit. Er zijn nu al wat verschillen in vindbaarheid, maar zodra er twee aparte indexen zijn zal je site gewoon niet meer goed vindbaar zijn in de mobiele indexatie.

Zorg voor een landingspagina die naadloos aansluit op je content.

Zo’n landingspagina is de follow-up van je content marketing. Als die pagina herkenbaar is, heb je meer kans dat je bezoeker aangehaakt blijft. Iedereen die met je content in aanraking komt, kan immers een lead opleveren of klant worden. En hierbij geldt dat een pagina met minstens 2000 woorden, die antwoorden geeft op de meest gestelde vragen rondom een onderwerp, hoog scoren. Maak ‘gewoon’ de beste pagina!

Wees origineel.

Kies voor een unieke invalshoek of voer iets dat eerder is gedaan beter uit. Contentvormen die door de huidige algoritmes van zoekmachines goed scoren zijn onder meer: ‘how to’ content, FAQ, case studies, top-lijstjes, probleem & oplossing, tips, onderzoek en analyses.

Je plek binnen de zoekresultaten is niet álles.

Staar je niet blind op je ranking. Zoektermen zijn namelijk deels persoonlijk (vaak bezochte sites komen hoger in je zoekresultaten) en afhankelijk van de locatie. Daarnaast is het veel interessanter om te kijken naar het bestemmingsverkeer vanuit SEO. Dus: welke pagina’s worden vanuit de organische zoekresultaten als eerst bezocht? Daar zit blijkbaar de informatiebehoefte van je publiek. Je hoeft SEO niet los te laten, maar moet het in het grotere geheel zien. Probeer zoveel mogelijk sociale interactie los te maken. De zoekmachine is geen opzichzelfstaand kanaal, maar hangt samen met andere kanalen. Zoek naar een goede multichannelstrategie, waarbij je je publiek over de kanalen heen volgt met een combinatie van content marketing en SEO. SEO is de héle vindbaarheid, zowel onsite (paginatitels, keywords, enz.) als offsite (social media, links, enz.).

Zoek gerust hulp van buitenaf.

Soms heb je een externe partij nodig om goede en aansluitende content te maken binnen een online campagne. Je wilt immers waardevolle content voor je publiek, in combinatie met SEO, zodat je goed gevonden wordt.

ABOUT THE AUTHOR

LBL is een content marketingbureau in Arnhem dat merken helpt verhalen te vertellen. LBL ontwikkelt en produceert magazines, online media en videos.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten