Marketing Management

14 ‘open doors’ om effectieve contentmarketing te bedrijven!

leadership

Een wat ongewone titel wellicht. Want open deuren, wat heb je eraan? Niet veel natuurlijk, maar toch bestaan ze niet voor niets. Ze staan ook niet zomaar open. Dat is met een reden. Namelijk dat het voor de hand liggende wijsheden of regels zijn die blijkbaar werken. En soms is het best nuttig om die lessen nog eens op te rakelen en op een rijtje te zetten. Al is het sowieso interessant om te kijken of je ze überhaupt allemaal (her)kent. Is dat zo, dan ben je in ieder geval vast en zeker op de goede weg. Ik hoop het maar.

1. Experimenteer

Om vooruit te komen met je contentmarketing, zul je je platform en content moeten blijven testen om te kijken wat het beste werkt. Veel zaken kunnen vaak nog nét iets beter.

2. Giet je content in verschillende vormen

Elke keer slechts een blogartikel aanbieden gaat op den duur vervelen. Gebruik daarom ook andere vormen. Video’s, infographics, beeldverhalen; noem het allemaal maar op.

3. Herbruik oude content

Het is eeuwig zonde om je beste stukken maar één keer te gebruiken. Ze waren niet voor niets populair, dus doe daar iets mee.

4. Maak content-templates

Een vast sjabloon zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar geeft je tevens houvast.

5. Blijf je platform innoveren

Vooruitgang gaat gepaard met innovatie. Simple as that.

6. Contentmarketing is meer dan publiceren

Ook cureren en het actief vermarkten van je content speelt een grote rol. Vertel dus bijvoorbeeld duidelijk waarom iets goed is en waarom anderen iets volgens jou móeten zien of lezen. Daarnaast, zul je je eigen content zelf moeten brengen op de plekken waar jij wilt dat het eindigt. Dat gebeurt echt niet vanzelf.

7. Wees een social nerd

Om je content effectief te vermarkten is social kennis onontbeerlijk. Niet alleen op technisch vlak, maar ook op sociaal vlak. Want wie zijn de social influencers binnen bepaalde social media? Betrek ze in je content. Spreek ze desnoods aan.

8. Alleen een goede titel is niet genoeg

Sterk verwant met open deur nummer 6 dit. Maar belangrijk om te noemen omdat sommige contentmarketeers verwachten dat een goede titel boven je content al meer dan het halve werk is. Maar helaas: niet waar. Ook een stuk met een goede, pakkende titel behoeft begeleiding en stuwkracht.

9. Vergeet de zoekmachines niet

Om hoog in de zoeklijsten te komen is unieke content onontbeerlijk. Dus door je contentmarketing zit je op zich goed. Maar dat is natuurlijk pas de eerste stap. Je zult wel nog altijd rekening moeten houden met de zoektermen waarop jij gevonden wilt worden. Dus gebruik ze. Verwerk ze in je titels.

10. Creëer effectieve search- en socialtechnieken

Welke manier, welke techniek werkt voor jou het best op gebied van SEO en het vermarkten van je content? Leg die technieken vast. Gebruik ze opnieuw, slijp ze bij en perfectioneer ze.

11. Email: een belangrijke marketingtool

Vergeet niet bij het vermarkten van je content de kracht van emails te gebruiken. Met mail kun je je content zeer gericht op de juiste plekken terecht doen komen. Beter nog dan via social media.

12. Gebruik je sociale kanalen voor experimenten

Twijfel je over iets? Heb je een idee? Je social netwerk bestaat niet voor niets. Leg ideeën voor.

13. Doe aan user generated content

Een mogelijk gevolg van open deur nummer 12 is user generated content, wanneer je je community aan de haal laat gaan met jouw idee. Klinkt eng, maar is uiterst krachtig omdat je community echt een band heeft met de gecreëerde content en uiterst genegen is deze te verspreiden.

14. Ga op je bek en leer daarvan

Tot slot: falen staat aan de basis van succes. Heel simpel. Het is niet erg om fouten te maken en op je bek te gaan. Integendeel. Dit zorgt ervoor dat je steeds beter weet wat wel en niet werkt. Dus wees niet bang. En leer ervan.

Bron: Jesse van der Wulp , Bernasco

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten