Algemeen

4 on-site SEO tips voor online marketeers

leadership

Het SEO werkveld is voor mij al vijf jaar een wereld waarin ik blijf ontdekken. Elke dag weer verandert mijn vak. Soms komt dat omdat we weer meer leren over hoe Google nou precies werkt en onze tactieken daarop aanpassen en soms doordat Google daadwerkelijk iets verandert aan het algoritme dat de ranking bepaalt. Met andere woorden; het kat en muis spel dat Google en SEO consultant spelen is continu in ontwikkeling. En zie dan nog maar eens op de hoogte te blijven.  Daarom hieronder vier tips waar volgens mij online marketeers rekening mee moeten houden richting de toekomst. Bij deze tips ligt de focus op on-site optimalisatie en niet op offsite SEO, zoals link management

Google’s Missie

Google omschrijft hun missie als volgt:

“Alle informatie ter wereld oraniseren en universeel toegankelijk maken”

Er zitten een paar belangrijke dingen in dit ogenschijnlijk simpele zinnetje. De eerste is dat ze ‘alle informatie’ ter wereld willen organiseren. Dat is namelijk écht alles, ook de informatie die op het randje van de privacywetgeving helemaal niet van Google is, zoals alles dat we op onze telefoon doen.

Het tweede element is dat ze alle informatie beschikbaar willen maken. Maar er staat nergens dat dit persé via search moet en ik geloof dat Google dat zelf ook prima weet. Steeds vaker gaat het helemaal niet om search. Meer hierover in de eerste tip in dit artikel.

Wie in de ‘tien waarheden’ van Google duikt ziet de thema’s van dit artikel ook terug. Nummer één is ‘richt je op de gebruiker en de rest volgt vanzelf’, nummer drie is ‘snel is beter dan langzaam’ en nummer 5 is ‘niet alleen achter je bureau heb je antwoorden nodig’. Oftewel: gebruikers, snelheid en mobiel. De belangrijkste thema’s waar ik met mijn klanten het meest over spreek. Ze zijn hot!

Tip 1: Hou rekening met de ontwikkelingen van Google

Tip één kreeg ik van Menno Hordijk (online marketeer bij Manutan). Hij schreef opFrankwatching dat in 2020 niemand meer search gebruikt:

In de toekomst moet u er niet alleen zijn als er naar u gezocht wordt, maar op elk relevant moment voor de gebruiker…

AdWe zijn gewend geraakt aan vragen stellen op Google. Het maakt niet uit of we dat op desktop of mobiel doen. Bovendien maakt het niet meer uit of we dat schrijven of letterlijk tegen onze telefoon zeggen. Maar we moeten nu nog wél de vraag ook daadwerkelijk stellen.

Google heeft met Google Now een nieuwe ambitie gesteld: antwoord geven zonder dat mensen er om vragen. Dus ’s ochtends een berichtje over wat voor weer het wordt en ’s avonds informatie over de reistijd naar huis. Ga je vaak naar een bepaal café? Dan geeft Google Now ‘s avonds ook een tip over de reistijd naar die locatoe. Of een reservering in een restaurant, vluchtinformatie, dichtstbijzijnde attracties of info over openbaar vervoer; niets is te gek.

De nieuwste feature heet Now on Tap, welke sinds oktober 2015 beschikbaar is. Dus stel, je praat met een vriendin over een hapje gaan eten samen. Je hoeft alleen maar op de knop van uw telefoon te drukken (een longpress) en Google bepaalt vanuit de context welke informatie relevant is en schotelt je de opties voor die nodig zijn. De techniek staat voor niets.

Optimaliseren om deze informatie te geven wanneer een klant er behoefte aan heeft. Dat is de nieuwste uitdaging. Volgens Hordijk zal de SEO’er wel gewoon blijven bestaan, maar verandert de S alleen naar Suggestion Engine Optimalisation.

Tip 2: Keywords worden topics

Het algoritme van Google heeft sinds 2013 een ‘naam’, namelijk Hummingbird. In totaal zijn er meer dan 200 ranking factoren waar Google rekening mee houdt. Search Engine Land schreef onlangs in een artikel dat er waarschijnlijk zo’n 10.000 variaties mogelijk zijn. Of subsignalen zoals zij het noemden.

En toen was daar ineens “Rankbrain” vorig jaar. Volgens Google het op twee-na belangrijkste ranking signaal dat ze momenteel gebruiken. Wat die eerste twee zijn zeggen ze er overigens niet bij.

Rankbrain is Artificial Intelligence die probeert natuurlijke taal beter te begrijpen. Het wordt volgens Google nog niet toegepast bij alle zoekopdrachten, maar wel bij veel. Het gaat hier om een zelflerend systeem, wat natuurlijk handig is aangezien heel veel zoekopdrachten bij Google vaak nog nooit ingevoerd zijn. Rankbrain koppelt zaken aan elkaar, doet aannames en leert op basis daarvan bij.

Google verandert en dwingt online spelers om mee te veranderen. Dat betekent niet dat zoekwoorden dood zijn, maar dat we een beweging maken richting topic optimalisatie. Structuur is vaak de basis voor elke SEO campagne en het groeperen van relevante zoekwoorden blijft belangrijk. Het gaat echter niet meer om de combi van ‘vakantie New York’ en ‘stedentrip New York’, maar eerder om de Empire State Building, het vrijheidsbeeld, Manhatten, Central Park, Times Square etc.

Google probeert met Rankbrain zoekopdrachten en natuurlijke taal nog beter te begrijpen. Synoniemen zullen beter begrepen worden en content groepen worden belangrijker. Een nieuwe uitdaging dus voor online marketeers.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR CONTENTSTRATEGIE  / 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten