Algemeen

10 goede redenen waarom u echt een mobiele website moet hebben

leadership
Een website die er niet alleen op een pc, maar ook op een tablet of mobiel goed werkt. Dat is een (responsive) mobiele website: een belangrijke uitbreiding van een ‘gewone’ website in een tijd waarin steeds meer mensen via hun mobiel op internet surfen . Wij geven je tien redenen waarom het nu tijd is om hierin te investeren.
Responsive website

Wat is het verschil tussen een ‘gewone’ en mobiele website?

Schermen van mobiele telefoons en tablets zijn uiteraard kleiner dan de traditionele computerschermen. Daardoor zien mobiele bezoekers een andere weergave van websites waarop zij bijvoorbeeld handmatig moeten inzoomen en buttons slecht kunnen bedienen. Een mobiele website is daarentegen optimaal te gebruiken, doordat deze responsive is met het type scherm. Menu’s schuiven in elkaar, knoppen worden groter en content wordt passend op een pagina gezet.  

Tijd voor een mobiele website dus. En wel hierom:

1. Mobiel is het snelst groeiende communicatiekanaal ooit

Het mobiele dataverkeer neemt al jaren toe en zal tussen 2014 en 2019 door blijven groeien door de opkomst van mobiele toestellen en machine-to-machine (M2M) verbindingen met meer capaciteit. Andere communicatiekanalen, zoals de analoge telefoon, kenden niet zo’n snelle groei.

De belangrijkste groeifactoren van mobiel internetgebruik zijn:

  1. Meer mobiele gebruikers – in 2019 zullen er 5,2 miljard mobiele gebruikers zijn (in 2014: 4,3 miljard). In 2014 was bijna 59 procent van wereldbevolking (7,2 miljard) een mobiele gebruiker, in 2019 zal dat percentage stijgen tot meer dan 69 procent.
  2. Meer mobiele connecties – in 2019 zullen er bij benadering 11,5 ‘mobile ready’ devices en connecties zijn, waaronder 8,3 miljard persoonlijke mobiele devices en 3,2 miljard M2M-connecties. In 2014 waren er nog 7,2 miljard mobiele devices en M2M-connecties.
  3. Hogere mobiele snelheden – de gemiddelde snelheid van mobiele netwerken zal in de periode van 2014 tot 2019 stijgen van 1,7 Mbps tot 4,0 Mbps.
  4. Meer mobiele video – in 2019 zal mobiele video verantwoordelijk zijn voor 72 procent van het wereldwijde mobiele dataverkeer. In 2014 was dat 55 procent.

(Bron: Cisco)

2. Klanten hebben hun telefoon altijd bij zich

Klanten hebben altijd hun mobiele telefoon op zak, of in ieder geval dicht bij zich, en gebruiken deze altijd en overal. Het is daarom belangrijk om ook altijd en overal goed gevonden te kunnen worden door je klanten.

3. Klanten zoeken bedrijfsinformatie via hun telefoon 

Ben waar je klant is: Gebruikers willen graag snelle toegang tot jouw bedrijf en zoeken op hun telefoon naar bedrijfsinformatie. Ze zoeken veelal naar telefoonnummers, adresgegevens, openingstijden, routebeschrijving en prijzen, dus maak deze informatie makkelijk toegankelijk. 

4. Met een mobiele website heb je meer invloed op mobiele conversies

Steeds meer mensen maken gebruik van hun mobiel bij allerhande alledaagse zaken. Of het nou gaat om het reserveren van een hotel, het bekijken en kopen van producten in een webshop, het online checken van hun banksaldo, het aanvragen van informatie over een bepaald product of dienst, het stellen van een vraag of het aanvragen van een offerte, mensen willen dat doen op het moment dat het hen uitkomt met het device wat ze op dat moment gebruiken. En steeds vaker is dat een smartphone. Zorg er voor dat ze dit eenvoudig op jouw website kunnen doen en een positieve mobiele ervaring hebben, zodat ze niet afhaken en de concurrent gaan bezoeken.  

5. Een mobiele website werkt op ieder type telefoon

Anders dan apps, is een mobiele website via de browser voor iedereen bereikbaar ongeacht het type telefoon.  

6. Makkelijk voor gebruikers om je content te lezen van de website

Een desktop versie van de ‘gewone’ website waarbij de gebruiker content moet vergroten om iets te lezen is niet handig. Een mobiele website is vooral gebruiksvriendelijker en zorgt voor een betere user experience voor je bezoeker. Mits ze goed gebouwd zijn natuurlijk.

7. Alles wat de concurrentie heeft…

Wanneer je concurrentie een mobiele website heeft, dan is het verstandig om ook een mobiele website te hebben zodat je geen potentiële nieuwe klanten misloopt. Het eerste contact is vaak via de website, dan wil je natuurlijk zorgen dat dat eerste contact een uitermate prettige ervaring oplevert. Ook op mobiel. 

8. Aansluiten op je merkpositie

Je bedrijf heeft waarschijnlijk al flink geïnvesteerd om je merkpositie te vergroten, dus verspil het niet door een slordige mobiele presentatie die een matige of slechte mobiele ervaring veroorzaakt voor je klanten en prospects.

[alert type=”info” title=”Leestip:  Mobiele organisatie vraagt om centrale regie “] Lees dit artikel

9. Hogere zoekresultaat ranking.

Google, Yahoo!, Bing en andere zoekmachines geven een website die ook op mobiel optimaal te gebruiken is, een hogere ranking. Google gaat zelfs nog een stapje verder en deelt nu sinds kort labels uit aan “Mobile Friendly” websites in mobiele zoekresultaten. Dat heeft Google bekend gemaakt in een blogpost.

10. Voordeel: Je hoeft mobiele website vaak niet vanuit scratch te laten bouwen

Indien de huidige opmaak van de website het toelaat, dan is het niet nodig om de mobiele website opnieuw te ontwerpen. Vaak kan er een afgeleide mobiele website van het huidige ontwerp gemaakt worden met minimale aanpassingen in de look and feel.

Bron: Kittyhawk

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten