HRM

5 essentiële eigenschappen van een goede HR-manager

Als HR-manager heb je geen gebrek aan uitdagingen die je moet overwinnen om succesvol te zijn. In een constant veranderende markt is het jouw taak om de juiste medewerkers aan te trekken, ze te behouden en beleidsmatige beslissingen vloeiend naar passende personeelsprocedures te vertalen.

Hoe bepaal je wat je organisatie nodig heeft en hoe zet je jouw personeel zo effectief mogelijk in? De volgende 5 kenmerken die iedere goede HR-manager typeren, helpen je jouw strategische doelstellingen op de werkvloer te implementeren en de motivatie van je werknemers te optimaliseren.

1.Begrip van de business

HR-managers zijn de schakel tussen het bestuur en de werknemers. Om weloverwogen keuzes te kunnen maken ten aanzien van het personeelsbeleid, is het ontzettend belangrijk om te begrijpen hoe jouw bedrijf en de markt waarin je opereert in elkaar zitten. Hoe verlopen de verschillende processen binnen de organisatie? Wat zijn de gestelde doelen en welke strategie is er bepaald om ze te behalen? Met welke (technologische) ontwikkelingen moet je rekening houden en wat verwacht je van de verandering van de markt? Alleen als je weet hoe het er binnen jouw bedrijf aan toegaat en waar je heen wilt, kun je kansen signaleren en de juiste koers uitzetten met de juiste mensen.

2. Oog voor de mens

Niet alleen je organisatie blijft zich ontwikkelen, (potentiële) medewerkers doen en willen dit ook. In een tijd waarin employer branding steeds belangrijker wordt en werknemers willen weten wat een werkgever kan toevoegen aan hun algehele welzijn, is het onmisbaar om aandacht te besteden aan het motiveren en inspireren van jouw personeel. Wees je bewust van wat er speelt op de werkvloer. Creëer een plek waar medewerkers (met problemen en feedback) terechtkunnen, zodat ze zich gehoord voelen. Hoe definiëren ze hun persoonlijke doelstellingen? Waar zitten ze mee en hoe voelen ze zich binnen het bedrijf? Bied daarnaast ruimte voor groei, bijvoorbeeld door middel van uitdagende opleidingsmogelijkheden die ervoor zorgen dat jouw personeel zich op zowel professioneel als sociaal vlak ontplooit. Hoe meer je jouw medewerkers stimuleert, hoe meer ze zich verbonden zullen voelen met jouw bedrijf.

3. Overzicht

Als duidelijk is in welke richting je organisatie zich wil ontwikkelen en je beleid voert om dat doel te bereiken, is het zaak om prioriteiten te stellen en het overzicht te behouden. Je moet je kunnen concentreren op de belangrijke en minder belangrijke procesaspecten, om hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden en de grote lijn niet uit het oog te verliezen. Dit wordt ook wel benadering vanuit de helikopterview genoemd en het is iets waar iedere leidinggevende – ongeacht zijn of haar specialisme – rekening mee moet houden.

 4. Besluitvaardigheid

Het maken van keuzes, die soms niet voor iedereen voordelig zijn, is onlosmakelijk verbonden met personeels-management. Onthoud dat jij bent aangesteld om te bepalen waar de organisatie op dat vlak behoefte aan heeft en wees niet bang om jouw mening te uiten. Niet alle initiatieven zullen per se direct worden omarmd. Bij het faciliteren van verandering zul je tegenstand tegenkomen, heb je draagvlak op verschillende niveaus nodig en moet je een goede balans vinden tussen strategie en empathie. Het is aan jou om op basis van kennis en je langetermijnvisie overtuigend te zijn en de organisatie vooruit te helpen.

5. Zelfreflectie

Uiteindelijk ben jij, net als de rest van het personeel, een medewerker van het bedrijf waarvoor je werkt en is het voor jou ook belangrijk om niet stil te staan in je ontwikkeling. Buiten opleidingstrajecten die voor vernieuwde inzichten kunnen zorgen, is het in ieder geval goed om je eigen beleid kritisch te beoordelen. Hoe ben je met bepaalde situaties omgegaan? Welke resultaten zijn er behaald en waren ze optimaal? Heb je feedback van anderen ontvangen en (hoe) zou je in de toekomst je werkwijze aanpassen? Sta stil bij succes, maar wees niet bang om imperfecties in jouw manier van handelen te erkennen. Evaluatie met een open houding zal ervoor zorgen dat je je als HR-manager ontwikkelt en je daarnaast persoonlijke groei zult doormaken. En daar heeft iedereen baat bij.

De beste aanpak?

Verschillende mensen, met diverse achtergronden, zorgen vanzelfsprekend voor een grote variatie aan managementstijlen en er is geen aanpak te onderscheiden die altijd de beste is. Toch zijn er vaak gemeenschappelijke uitdagingen in HR-vraagstukken te herkennen, die maken dat managers problemen vanuit een vergelijkbare invalshoek benaderen. Hoe de situatie waar je mee te maken hebt er ook uitziet; zolang je voor jezelf probeert deze 5 kenmerken in je dagelijkse manier van werken op te nemen, zul je merken dat het makkelijker wordt om verandering door te voeren en de efficiëntie van jouw personeel te verhogen.

Auteur: Chris Zwart 

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten