Marketing Management

Best practice: in 5 stappen naar online succes!

leadership

Wanneer is Content Marketing succesvol? Dat wil ik aan de hand van de volgende case laten zien. Het gaat niet om de hoeveelheid content die je creëert, maar om de kwaliteit ervan. Dit voorbeeld laat zien dat het bedrijfssucces van Content Marketing vooral zit in het creëren van een rond verhaal. Een verhaal dat van begin tot eind klopt, geloofwaardig is en inspireert.

Grapedistrict kijkt eigenwijs tegen wijn aan

Stap 1: Merkidentiteit

Clichématig geboren, maar doen er alles aan wijnclichés tegen te gaan. Grapedistrict selecteert wijnen, direct van de boer uit aparte gebieden en hanteert een strenge selectie waardoor alleen het beste goed genoeg is voor hun (web)winkel(s).

Stap 2: Inspiratie

“ Inspiratie: mentaal gestimuleerd om iets te doen of iets te voelen”. Dit is dus een zeer belangrijk onderdeel van de communicatie die je verspreidt. Belangrijk om te weten: Inspiratie biedt je niet voor iedereen. Het gaat er met je content creatie heel duidelijk om dat je vooraf je doelgroep analyseert en weet wat hen interesseert en welke taal zij spreken. Grapedistrict heeft dit perfect gedaan. Zij vonden dat Wijn een moeilijk en nog al snobby  karakter had. Er wordt te vaak moeilijk gedaan over wijn en dat spreekt met name de jongere doelgroep wijndrinkers totaal niet aan. Dus wat bedacht Grapedistrict:  Drink different! Dit heeft al iets eigenwijs en vernieuwend, waardoor het de juiste doelgroep wijndrinkers inspireert om verder te kijken op de website.

Stap 3: Creatie

Uit onderzoek van Content Marketing Institute en Marketingprofs is gebleken dat de meeste bedrijven in de US de volgende middelen gebruiken om met hun B2C doelgroep te communiceren in 2013.

B2C Content Marketing 2014 Benchmarks, Budgets & Trends – North America by Content Marketing Institute and MarketingProfs from Content Marketing Institute

Stap 4: Opvolging

Afgaand op bovenstaand voorbeeld, gebruikt ook Grapedistrict een arsenaal aan communicatiemiddelen zoals: Blogs, Social Media, artikelen op andere websites, artikelen op de eigen website, nieuwsbrieven, video’s en foto’s, evenementen, workshops. Grapedistrict gebruikt daarmee een heel erg sterk Content platform om haar publiek te blijven inspireren. Hun content creatie is altijd in het teken van hun merkidentiteit, door net even iets anders te zijn dan andere wijnbedrijven.

 

 

 

 

 

 


Deze filosofie wordt prachtig doorvertaald in alle stappen van je keuzetraject op de website. Met omschrijvingen als: ‘ Beste gezelschap aan tafel’  en ‘ Gallische toverdrank’  ben je steeds geprikkeld om door te klikken en een keuze te maken. Alles staat in het teken van een andere ervaring en dus met recht ‘different’.  Ze bieden je naast een zeer goed begeleidend keuze proces op de website inspiratie met workshops voor horeca. Gratis proefdozen. Gifts. Biologische artikelen en events.

Aan alles merk je: dit bedrijf werkt aan kwaliteit, vernieuwing en optimale service!

Stap 5: Succesverhaal?

Ja! Grapedistrict heeft sinds 2006:

  • 4700 volgers op Facebook en Twitter
  • Meer dan 11 wijnwinkels door Nederland
  • Jaarlijkse omzet ca € 5.000.000,-

Bron: Stephan Schrier – Clever Content

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten