Marketing Management

Content is ‘uit’ en hulpbronnen zijn ‘in’

‘Het wordt tijd dat we content gaan ontwikkelen vanuit de hulpbron-marketing gedachte. Het woordenboek geeft voor hulpbron ‘waar iets goeds uit voortvloeit’. De basis onder het verwezenlijken van content marketing doelen. We moeten ophouden met denken over hoe we nog meer spul moeten produceren en gaan nadenken over hoe we nuttige dingen bouwen die de problemen van onze doelgroep betekenisvol kunnen oplossen.’Aan het woord is Carlton Hoyt, mede- oprichter en consultant bij life science marketingbureau BioBM Consulting.

Hoyt legt op de site van The Content Marketing Institute uit: ‘Content kan een hulpbron zijn en omgekeerd, dus is het belangrijk om het onderscheid tussen de twee te kennen. In het kort:

  • Content geeft meestal informatie. Hulpbronnen geven oplossingen voor problemen.
  • Content kan over van alles en nog wat gaan. Hulpbronnen richten zich speciaal op de behoeften van de doelgroep;
  • Content kan oppervlakkig zijn. Hulpbronnen moeten behoorlijk volledig zijn om problemen echt op te kunnen lossen;
  • Content kan hapsnap georganiseerd zijn. Hulpbronnen vereisen een behoorlijk samenhangende organisatie om effectieve oplossingen te bieden;
  • Content zegt tegen de doelgroep: ‘Ik heb je wat te vertellen, luister naar me’. Hulpbronnen zeggen tegen de doelgroep: ‘Ik weet dat je deze problemen of behoeften hebt, laat ons helpen ze op te lossen’.

Voorbeelden
Een van de eenvoudigste manieren om een hulpbron te bouwen is om content te organiseren in aparte , complete eenheden rond een probleem, die aanzetten tot een hogere besteding. Dat deed The Home Depot op zijn DHZ projecten- en ideeënsite. Zij organiseerden hun content in categorieën en verdeelden die toen onder in individuele projecten. Alle content voor een project is toegankelijk via een enkele pagina en compleet van start tot finish. De organisatie is logisch en de navigatie gemakkelijk, dus je kunt eenvoudig vinden wat je zoekt. Het zou voor The Home Depot een stuk makkelijker zijn geweest om een hoop kleine blogposts te creëren met doorkliktitels als

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR CONTENTMARKETING

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten