Inkoopmanagement

In vijf stappen naar de beste inkooporganisatiestructuur

Wat zijn belangrijke structurele veranderingen die uw organisatie dient toe te passen wanneer de organisatie groeit in inkoopvolwassenheid? Wat moet er stap voor stap gebeuren om zo efficiënt en effectief mogelijk te groeien als organisatie? Supply Value heeft hier onderzoek naar gedaan en informeert en helpt u graag. 

Structuur is een essentieel onderdeel van een organisatie en heeft invloed op prestaties van een organisatie. Organisaties kunnen zich bevinden in uiteenlopende fasen van inkoopvolwassenheid. Het is echter nog niet bekend hoe de structuur van een organisatie verandert als een organisatie zich ontwikkelt in inkoopvolwassenheid. Dit is door Supply Value onderzocht omdat wordt verwacht dat de structuur van een organisatie van belang is voor de inkoopvolwassenheid van een organisatie.

 

Onderzoek Supply Value
Supply Value heeft tussen januari en juli 2017 onderzoek gedaan naar de invloed de inkoopvolwassenheid van een organisatie op de organisatiestructuren.  Het onderzoek is uitgoeverd aan de hand van het inkoopvolwassenheidsmodel van Van Weele (1998) en de structuurcomponenten zoals beschreven bij Glock en Hockrein (2011): (1) Centralisatie (2) Formalisatie (3) Betrokkenheid (4) Configuratie (5) Specilisatie (6) Standaardisatie. 

Methoden
De conclusies en aanbeveling van dit onderzoek zijn gebaseerd op 13 interviews met (inkoop)directeuren, inkoopmanagers en inkopers van – in omvang – verschillende organisaties. Denk aan kleine organisaties als start-ups tot aan organisaties met meer dan 100.000 medewerkers. De interviews zijn afgenomen in verschillende inkoopvolwassenheidsfasen en industrieën (zie figuur 2). In figuur 3 is te zien welk niveau van de structuurcomponenten past bij een bepaalde fase van inkoopvolwassenheid.

[alert type=”info” title=”Leestip: In vier stappen naar een succesvolle inkoopstrategie! “] Lees het artikel

Resultaten
De onderzoeksresultaten laten zien dat alle componenten van structuur – behalve centralisatie – hoger worden als een bedrijf volwassener wordt in inkoopvolwassenheid. Het niveau van centralisatie van de inkoop gerelateerde beslissingen verminderd geleidelijk wanneer een organisatie zich verder ontwikkeld in inkoopvolwassenheid.

Meer informatie hierover? Klik hier

Jeffrey van Hirtum – Consultant Supply Value – +316 46192100 – j.hirtum@supplyvalue.nl

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten