Is contentmarketing een echte marketing-(r)evolutie of toch alleen maar een modewoord? Die vraag houdt veel marketeers vandaag de dag volop bezig. Jutta Verhoog haalde er zelfs haar masterdiploma Corporate Media mee aan de School of Media van Leipzig. Volgens Verhoog zijn er heel wat verschillende definities en interpretaties. ‘Mijn literatuuronderzoek bevestigt dit. De binnenlandse en buitenlandse vakliteratuur geeft definities die het zwaartepunt soms heel ergens anders leggen. De ene definitie begint waar de andere ophoudt.
Op de Duitse contentmarketing site CPWissen geeft Verhoog haar visie: ‘Contentmarketing is een media-overschrijdende pull-marketingstrategie voor het plannen, creëren en structureel verspreiden van content, die voor een helder gedefinieerde doelgroep relevant, nuttig, adviserend en activerend is en die op de juiste tijd en plaats en op het juiste device toegankelijk is. Contentmarketing wil de belangstelling van de doelgroep winnen, de communicatie met hen blijvend aangaan en een bedrijf of merk positioneren als expert op hun gebied, om daardoor uiteindelijk de klant aan te zetten tot aankoop.’
Public relations
Contentmarketing bekommert zich net als public relations om de reputatie van een bedrijf of merk. Verhoog vervolgt: ‘Beide willen invloed uitoefenen op opinies en gedrag, en beide doen ze dat via een thematische communicatie. De klassieke PR moet niets hebben van een standpunt dat vooral bedrijfsgericht is. Contentmarketing zet nog een stap verder terug: die fungeert bijna als contactmogelijkheid met de doelgroep. Het gaat er bij contentmarketing vooral om dat je aanwezig bent als je doelgroep informatie zoekt. Bovendien heeft content marketing ook een commerciële functie, meestal niet het directe doel van PR.’
Corporate publishing
Bij corporate publishing ligt het volgens Verhoog een beetje anders. ‘Hier was altijd al sprake van een omzetdoel. Bij zowel content marketing als corporate publishing draait het om owned media. Maar bij content marketing komen daar de earned media nog bij: de commentaren en shares van derden. Een wezenlijk verschil met corporate publishing is, dat contentmarketing niet vanuit het medium denkt, maar alleen vanuit de inhoud, vanuit de content. Contentmarketing bekijkt de wereld volledig anders – niet vanuit het bedrijf en zijn producten of diensten, maar vanuit de interesses en behoeften van de klant of de stakeholder.’
LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR / DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter