Digitalisering & ICT

CRM en content marketing

Met inbound marketing vinden klanten jou in plaats van andersom. Consumenten en bedrijven gaan immers steeds vaker zelf (online) op zoek naar oplossingen voor hun problemen. CRM en inbound marketing gaan hand in hand. Ze voeden elkaar. Het CRM geeft aanknopingspunten om inbound marketing effectief in te zetten en feedback naar aanleiding van inbound marketing beheer je in het CRM-systeem.  De drie stappen van inbound marketing gekoppeld aan CRM.

Stap 1: relevante en geoptimaliseerde content

Content is king. Dat geldt des te meer als je het over inbound marketing hebt. Met zoekmachinemarketing en contentmarketing wil je prospects genereren en voor je klanten zorgen. Relevant zijn en toegevoegde waarde bieden is van belang, zodat (potentiële) klanten in hun zoektocht naar de beste oplossing bij jou uitkomen én bij jou blijven. Het CRM kan in data voorzien: welke vragen stellen ze regelmatig en in welke fase van het aankoopproces zitten ze dan, wanneer en hoe gaan ze tot aankoop over, wanneer hebben ze een klacht, wat voor contacten zijn er nog na aankoop? Allerlei informatie die je uit het CRM kunt halen en waarop je je content kunt afstemmen. Content waarvan je weet dat de (potentiële) klanten er naar op zoek zijn. En uiteraard maak je het nog beter vindbaar door de content te optimaliseren voor de zoekmachines.

Stap 2: social selling via social media

Omdat het er bij inbound marketing om gaat dat je doelgroep jou vindt, is het belangrijk vindbaar te zijn. Je bent daar waar je doelgroep is, maar wederom: mits dat iets toevoegt! Bij social selling zijn social media een belangrijk communicatiemiddel binnen het verkoopproces en perfect om je content onder de aandacht te brengen. De nadruk ligt vaker op faciliteren in plaats van harde verkopen realiseren. Je helpt de prospect op weg en deze kan op een eigen gekozen moment het aankoopproces starten. Een blog of een whitepaper kan bijvoorbeeld helpen in het oriëntatieproces, maar denk ook aan instructiefilmpjes op You Tube of toepassingsvoorbeelden (interieur bijvoorbeeld) op Pinterest.

Stap 3: marketing automation voor conversie

In deze tijd van ‘the social internet’ zullen marketing en sales nauw moeten samenwerken, voor zover ze dat niet al deden. Marketing verzamelt daarbij gegevens over de consument in de verschillende fases van de customer journey en slaat dat op in het CRM. Niet alleen zeer nuttig voor het creëren van content, maar ook voor verkoop. De afdeling verkoop haakt in op het moment dat de deal zo goed als zeker kan worden gesloten en koppelt vervolgens eventuele klantfeedback weer terug aan marketing. De data die uit marketing automation systemen (MAPs) voortvloeien zijn dus zeer waardevol voor het relatiebeheer en voor het omzetten van prospects naar klanten. Waar ze zich ook bevinden: op social media, op een blog of op je eigen website.

Meten, analyseren, bijsturen

Als je weet hoe klanten bij je komen, welke content ze belangrijk vinden en wat uiteindelijk tot een lead of verkoop leidt, dan is dit uitermate nuttige informatie om het CRM-systeem mee te voeden. Het zijn namelijk aanknopingspunten voor webredacteuren, marketingmedewerkers, verkopers en (klanten)servicemedewerkers. Een goed CRM-systeem dat is geïntegreerd met verschillende applicaties dient de gehele organisatie. Meten, analyseren en blijven bijsturen zijn van belang. Telkens weer terug naar de vraag of het CRM nog werkt voor de organisatie en of er nog alles uit het systeem wordt uitgehaald wat nodig is om bedrijfsdoelstellingen te kunnen realiseren. Op deze wijze is het CRM-systeem niet zomaar een tool, maar wordt het een strategisch instrument.

ICT & CRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD BROCHURE CRM OPLEIDING 

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten