Digitalisering & ICT Management & Leadership

Automatisering vraagt nieuwe vaardigheden van managers

Automatisering speelt een steeds grotere rol in ons leven. Via onze smart TV kunnen we op ieder moment van de dag zelf beslissen wat we willen zien op televisie, en via een app bepalen we onderweg hoe hoog we de thermostaat zetten thuis.

De precieze gevolgen van automatisering voor de werkplek zijn echter nog niet helemaal in kaart gebracht. Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland: “Een verbeterde productiviteit en lagere kosten zijn belangrijke voordelen van automatisering voor organisaties. Maar een dergelijke grote verandering in een organisatie, vraagt ook om nieuwe vaardigheden van medewerkers, zodat het bedrijf goed kan blijven functioneren.”

Tekort aan cybersecurity-experts
Uit recent onderzoek van ISACA blijkt dat 86 procent van de ondervraagde respondenten vindt dat er een ernstig te kort aan cybersecurity-experts is binnen organisaties. Hierdoor wordt het risico op veiligheidsaanvallen groter. Boelhouwer: “Het aantrekken van talent uit de meer technisch onderlegde generatie Z kan helpen bij het tegengaan en bestrijden van veiligheidsdreigingen. Deze technische kennis wordt in de toekomst eerder een standaard eigenschap, dan één waar medewerkers zich mee kunnen onderscheiden. Creativiteit en sociale intelligentie daarentegen zullen juist het verschil gaan maken op de werkvloer. Uit recent onderzoek van de Economist Intelligent Unit blijkt dat de functies in de toekomst die niet worden geautomatiseerd gekenmerkt worden door flexibiliteit, creativiteit en sociale intelligentie.”

Creativiteit
Door de toenemende automatisering krijgen werknemers meer tijd. Hierdoor hebben ze meer gelegenheid om hun creativiteit verder te ontwikkelen en deze creativiteit komt ten goede aan het onderscheidend vermogen van de organisatie. Volgens zeven van de tien respondenten van het onderzoek hebben organisaties de verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk taken te automatiseren, zodat het personeel zich kan richten op activiteiten die de organisatie onderscheidt van zijn concurrenten.

LEES MEERICT & CRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD BROCHURE CRM OPLEIDING 

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten