Marketing Management

Het webinar als inbound marketingtool

leadership

Het webinar, een online seminar, wordt steeds vaker ingezet door marketeers. Ook voor de inbound marketeer is het een nuttig instrument voor zowel contentcreatie als leadgeneratie. In dit blogartikel leg ik uit waarom een webinar waardevol kan zijn en geef ik enkele opstarttips.

Opties voor je webinar

Bij een webinar geef je live een presentatie die mensen online kunnen volgen. Een dergelijke presentatie kan bijvoorbeeld over een nieuw product gaan of over een bepaalde methode die extra uitleg vereist. De kosten van een webinar variëren. Wanneer je een beperkt budget hebt, kun je ervoor kiezen om enkel audio te gebruiken. Hieraan kun je dan eenvoudig videobeelden toevoegen met behulp van een webcam. Met een groter budget kun je ervoor kiezen om professionele opnames te laten maken. Voor welke aanpak je ook kiest, je hebt altijd online software zoals WebEx of Adobe Connect nodig. Je keuze hangt af van de frequentie van je webinars en het aantal mensen dat je bij je webinars wilt betrekken.

Contentcreatie en leadgeneratie

Een webinar levert waardevolle content op voor je deelnemers. Door de slides en audio-opnamen van je presentaties op je website te zetten (achter een formulier), creëer je extra content en mogelijkheden tot het genereren van leads. Bovendien geef je mensen de mogelijkheid om de webinar (nog eens) te bekijken of te beluisteren.

De toegevoegde waarde van een webinar ten opzichte van bijvoorbeeld een promotiefilmpje is de mogelijkheid tot interactie. Interactie kan voor meer betrokkenheid zorgen. Bovendien levert het je een schat aan informatie op over je doelgroep. Maar hoe verkrijg je  informatie over je deelnemers met behulp van een webinar?

  • Laat de deelnemers een registratieformulier invullen;
  • Gebruik de chatfunctie tijdens de presentatie;
  • Bied polls en call to actions aan;
  • Verspreid een enquête na de webinar.

Motiveer de deelnemers tot interactie en maak aantekeningen van hun commentaar zodat je daar weer op kunt reageren. Zo kun je met een webinar potentiële klanten en bestaande contacten verder de marketing funnel in leiden.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Bij het organiseren van een webinar is de voorbereiding heel belangrijk. In eerste instantie gaat het er dan om dat je de software en het materiaal in orde hebt. Wees je ervan bewust dat de webinar live is en fouten niet of lastig te corrigeren zijn. Zorg daarom dat je bekend bent met de software, de presentatie een keer oefent en over back-up voorzieningen beschikt voor als er iets mis gaat. Daarnaast is het belangrijk dat de inhoud van je webinar is afgestemd op je doelgroep. Ook bepaald de doelgroep wat het meest geschikte tijdstip is voor je webinar.

Begin tijdig met de promotie van je webinar; zo’n vier weken van te voren. Stuur de mensen die zich hebben aangemeld een aantal reminders vóór de datum van de webinar. Zorg er bovendien voor dat jij er als presentator klaar voor bent. Jouw manier van presenteren is immers bepalend voor het succes van de webinar. Heb je moeite met presenteren? Lees dan eens dit blogartikel met presentatietips. In een eerder blogartikel vind je nog meer tips voor succesvolle webinars.

 

Bron: Meike Cremers, Heuvel Marketing.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.