Opleidingskunde & HRD

Hoe TINCAN E-Learning en klassikaal leren voorgoed zal veranderen

leadership

Komen deze opmerkingen u ook bekend voor: “Mark heeft een YouTube filmpje bekeken over hoe hij een probleem kan verhelpen in Photoshop”. “Monique heeft een e-email verzonden naar een collega in het ander gebouw om probleem op te lossen op het werk”. “Dennis heeft level 2 over sales skills succesvol beëindigd in zijn learning game app op zijn mobiele telefoon”. Geen van deze leerervaringen vinden plaats binnen een e-learning en/of een klas, en toch geeft het een breder beeld van hoe we leren op en rond ons werk; 90% (70/20/10) informeel en buiten een traditionele training. Met TinCan, kunnen we al deze leerervaringen volgen en analyseren. Hierdoor zal de vormgeving van het leren rond en om e-learning en het traditionele leren een geheel nieuwe kant op gaan….

TinCan of Experience API is op dit moment echt een buzz woord aan het worden binnen Learning & Development (L&D) en Human Resource Development (HRD) wereld. Het overstijgt e-learning met het bijhouden van (in-)formele leeractiviteiten waarbij we dachten dat we die nooit konden volgen. In de kern levert TinCan een eenvoudig statement, welke bestaat uit een reeks van een zelfstandig naamwoord, werkwoord en een objectformaat. Dit ziet er dan als volgt uit:

  • Mark heeft de training “Essenties van Sales: introductie training” gevolgd met de aanwezigheid van 100%
  • Mark heeft de test “Essenties van Sales: schriftelijke test” behaald met een score van 92%
  • Mark heeft de training “Gekwalificeerd lead gesprek voeren” voltooid met een resultaat van “geslaagd”
  • Mark heeft de training “Gekwalificeerd lead gesprek voeren” voltooid met een resultaat van “gezakt”

Deze statements kunnen aangevuld worden met extra informatie zoals tijd die de medewerker nodig had en de plaats waar de leerervaring werd opgedaan.

Klik hier voor de video ‘Experience API (aka Tin Can API) Demystified’ waar op een heldere manier wordt uitgelegd wat TinCan of Experience API is.

Hieronder ga ik in op 5 punten waarbij ik denk hoe TinCan e-learning en klassikaal leren voor altijd gaat veranderen.

1. Breng Big Data en e-learning samen zoals we het nog nooit hebben kunnen doen
De meeste LMSn registreren alleen of je een training hebt gevolgd en/of je deze hebt afgerond, echter onderzoek wijst steeds meer uit dat deze activiteiten gedurende een jaar minder dan 0,05% beslaat van de tijd dat medewerkers op hun werkplek zijn. Echter onze behoeften voor leren en begeleiding is vele malen meer gevarieerder, diverser, en constanter dan een formele training ons kan bieden. TinCan zorgt er voor dat we informele leerervaringen, zowel online en offline, kunnen volgen en brengt BigData in de wereld van L&D en HRD. We kunnen hiermee vele malen meer informatie volgen dan we ooit tevoren voor mogelijk konden houden. Met al deze BigData beschikbaar kunnen we juist ook de ‘Kleine dingen die er toe doen’ analyseren. 

2. Krijg een helder beeld van je ROI op trainingen zoals we die nog niet hebben kunnen zien
L&D en HRD afdelingen zijn constant in discussie met hun hogere management over het behouden en verdedigen van hun opleidingsbudgetten, helaas worden hierbij veelte veel discussies verloren. En we weten allemaal dat continu leren en kennisbeheer een onontsmakelijk deel is van een gezonde werkcultuur! Dankzij TinCan, en de mogelijkheid om het informele leren te volgen, heeft de L&D en HRD afdeling eindelijk de mogelijkheid om met harde feiten en data hun discussies over wat ze aan opleidingsbudgetten nodig hebben te onderbouwen. Deze budgetten zijn hard nodig om medewerkers goed op te leiden en voor te bereiden op hun huidige en toekomstige taken. In plaats van dat er van uitgegaan wordt dat medewerker een positieve resultaat hebben behaald na een opleiding, is er nu data dat dit bewijst. Wanneer de resultaten van het (in-)formeel leren en mobiel leren van één training naar een Learning Record Store (LRS) gebracht wordt, kan de waarde voor een L&D en HRD afdeling van deze data al snel oplopen tot een voltooiings-percentage van 5 jaar e-learning in een LMS.

3. Medewerkers kunnen beter motiveren wat hun waarde is door e-learning juist te verbinden met hun prestaties op de werkvloer
Oke, je bent klaar met de training. Je bent geslaagd met een e-learning module met een 10, is dit voldoende? Nee, dat is absoluut niet genoeg, we moeten uiteraard de ROI weten! We moeten nu weten hoe de organisatie hiervan profiteert en hoe de medewerker zijn taak beter uitvoert als gevolg van wat hij/zij heeft geleerd.

Misschien het beste van TinCan is dat zelfs na de training, in de real-world, de prestaties van de medewerker gevolgd kan worden. De TinCan kan worden gekoppeld aan een Magazijn Inventaris Systeem, en kan inloggen wanneer de medewerker een palet laadt of lost. Supervisors kunnen vervolgens de training en de real-world aan elkaar koppelen, zo kunnen er vragen beantwoord worden die voorheen niet beantwoord konden worden. Dit wordt nog makkelijker gemaakt, omdat alle TinCan statements op één plaats worden verzameld, in één format, binnen een Learning Record Store (LRS).

4. De kracht van het koppelen van mobiele apparaten
Het beschrijven van nieuwe ‘immateriële’ technologie als een nieuwe API is absoluut een hele opgave en de medewerkers bij Rustici Software doen dit op hun site op een hele goede manier. In een berichtgeschreven door Megan Bowe en Jeffrey Horne geeft een duidelijk beeld hoe Tin Can werkt door middel van een reeks eenvoudige verhalen. In het verleden hadden opleidingsinspanningen op mobiele apparaten zijn beperkingen, de grootste beperking was dat je een live verbinding in een browser nodig had met een LMS om een training te kunnen doorlopen.

De TinCan statements van de leerervaringen worden opgeslagen op het mobiele apparaat. Wanneer er een netwerkverbinding s, worden de verzamelde statements naar een LRS of meerdere LRSn gestuurd. En omdat er geen behoefte is aan een browser, kan er nu door de lerende gebruik gemaakt worden van native apps. Sommige organisaties zijn hier al mee bezig en de uitkomsten zijn erg veel belovend!

[alert type=”info” title=”Tip: Nieuwe opleidingsvormen leiden onherroepelijk tot nieuwe didactische en opleidingskundige inzichten, tot een andere organi- satie van L&D-trajecten én uiteraard tot een ander verwachtingspatroon van cursisten.“] Lees dit artikel 

Het gebruik van Native Apps is absoluut een must, én het is vermeldenswaardig dat Web Apps ook een krachtige oplossing kunnen zijn. Gewoon opslaan van een Web App aan het startscherm maakt het mogelijk om veel van het zelfde te doen, behalve dat je te allen tijde wel een internetverbinding nodig hebt. Het is het overwegen waard, misschien als aanvulling. 

5. Learning Games verschuiven naar een ‘Fun trend’… naar een praktische noodzaak
TinCan maakt het mogelijk om leeractiviteiten en de voortgang in het leren te volgen en op te slaan in een LMS. Dat betekent dat de gegevens van games en andere “boeiende leeractiviteiten” in de juiste context ingezet kunnen worden. Direct naast de gegevens van gevolgde traditionele trainingen. De dagen zijn langzamerhand aan het verdwijnen dat een sceptische opleidingsmanager kan zeggen ‘Games zijn leuk, maar we moeten ook bewijzen dat ze deze ook voltooid hebben.’ Met TinCan kun je dat doen, en nog veel meer. Wij zijn gek op de mogelijkheden die dit beidt voor het leren met games, we wachten rustig af wanneer de eerste game ontwikkeld wordt die TinCan compliant is.

Deze beweging is naar mijn mening ook volkomen logisch! De medewerkers hebben ook het recht om waardering te krijgen voor al hun (in-)formeel leren, en niet alleen wat in een LMS gevolgd kan worden. Dankzij TinCan (xAPI), bestaat er nu de mogelijkheid om al het leren op te slaan, te volgen, te ordenen en te analyseren!

Auteur François T. Walgering – Owner/Educational Specialist – MOOCfactory. François beschrijft zichzelf als een zelfstandig en gedreven persoon die zich presenteert als een educatief adviseur / specialist in organisaties en universiteiten.  Hij fungeert als een advies-en sparringpartner met Learning Record Stores (LRS) en digitaal leren (MOOCs, MOC, SPOC’s, etc), waar hij adviseert over ontwikkelingsvraagstukken binnen het onderwijs. 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten