HRM

Waarom de klassieke HR-cyclus verdwijnt

leadership

Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Dit terwijl effectieve en betrokken medewerkers belangrijker zijn dan ooit. Hoe speel je hier als organisatie op in? En wat moet je vooral niet doen?

Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd gingen op zoek naar het antwoord op deze vragen. Ze spraken met HR-professionals, managers en medewerkers bij veel verschillende organisaties en kwamen tot een aantal verrassende inzichten.

Organisaties veranderen in hoog tempo…

De veranderingen in de wereld gaan razendsnel. De afgelopen decennia heeft technologie ons leven radicaal veranderd. Artificial Intelligence doet daar nog een enorme schep bovenop. Veel werk dat nu door mensen wordt gedaan, zal dan ook door robots worden overgenomen.

De meeste organisaties realiseren zich dit maar al te goed. De enige manier om snel te kunnen inspelen op alle veranderingen is om wendbaar te zijn. Zij zetten dan ook massaal in op agile vormen van samenwerking (zoals Scrum) en formele, hiërarchische besluitvorming maakt plaats voor zelfsturende teams.

… maar de HR-cyclus is al 100 jaar hetzelfde

Toch steken veel organisaties de HR-cyclus nog heel traditioneel in. De doelen staan vast voor een jaar, er zijn twee formele momenten per jaar (functionerings- en beoordelingsgesprek) en de manager is verantwoordelijk voor het proces en de beoordeling. Dat is nog ongeveer hetzelfde als in het begin van de 20e eeuw (ten tijde van de industriële revolutie) toen de beoordelingscyclus is ontstaan. In die tijd was de baas nog echt de baas. Hij bepaalde wat goed voor jou was en jij moest doen wat hij zei. Daar sluit de traditionele HR-cyclus dus perfect bij aan.

Maar ja, de tijden zijn veranderd. De klassieke baas sterft langzaam uit en de medewerkers zijn steeds meer ‘eigen baas’. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 93% van de mensen ontevreden is over de traditionele HR-cyclus in hun organisatie.

Back to basics

Laten we daarom eens terug gaan naar de basis. Waarvoor is de HR-cyclus ook alweer bedoeld? Precies. Om het beste uit mensen te halen, zodat je als organisatie je doelen bereikt. En dat doel is nog precies hetzelfde als 100 jaar geleden.

Het grote verschil is dat wij nu op een heel andere manier het beste uit mensen moeten halen dan 100 jaar geleden. We beseffen ons namelijk allemaal dat command & control niet meer het gewenste effect heeft en dat aansluiten bij de talenten en drijfveren van mensen veel effectiever is. Toch kenmerkt de HR-cyclus zich in veel bedrijven nog vooral als command & control. Dat matcht dus voor geen meter… De grote vraag is natuurlijk: hoe kan het dan wel?

Vermijd de ‘alles-is-anders’ show

Als iets niet meer werkt, moet je het veranderen. En als er iets moet veranderen, staan overal visionairs, consultants, trendwatchers en experts op, om ons te vertellen hoe het moet. Zij schetsen vaak inspirerende vergezichten over hoe het zou kunnen werken. Helaas staan deze vergezichten maar al te vaak ver af van de dagelijkse praktijk van organisaties.

Wij geloven niet zo in deze ‘alles-is-anders’ show. In plaats van alles veranderen, is het veel logischer om te kijken naar wat je al doet. Welke elementen dragen al bij aan een effectieve HR-cyclus? En hoe kun je hierop voortborduren?

De nieuwe HR-cyclus? Die heb je al!

En dan nu het goede nieuws: heel veel organisaties doen al veel meer goed dan ze zelf denken. Laten we het doel van de HR-cyclus er nog eens bijpakken: Het beste uit mensen halen, om als organisatie je doelen te realiseren. Hoogstwaarschijnlijk zijn er in jouw organisatie al veel activiteiten die bijdragen aan dat doel: bila’s, coachtrajecten, talentontwikkelprogramma’s, 360-graden feedback, projectevaluaties, sprints, daily standups, retrospectives en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Breng de gescheiden werelden bij elkaar

Het echte probleem van de traditionele HR-cyclus is dat deze los staat van de dagelijkse praktijk (waar deze in 1920 nog perfect aansloot). De HR-cyclus wordt daarom ervaren als een administratief ‘moetje’, dat alleen maar tijd kost en niets oplevert. Als je de HR-cyclus wil ‘vernieuwen’, kun je daarom het beste aansluiten op de dagelijkse praktijk. Help medewerkers daarom om tijdens de gesprekken die ze toch al om voeren regelmatig stil te staan bij hun bijdrage aan de organisatiedoelen. De grote vraag is of je dan nog steeds aparte gesprekken nodig hebt in het kader van de HR-cyclus.

Het einde van de beoordeling: hype of trend?

In de slipstream van het vernieuwen van de HR-cyclus besloten veel bedrijven ook maar meteen het formele beoordelingsmoment af te schaffen. Alles wat herinnerde aan de klassieke command & control aanpak moest met wortel en tak worden uitgeroeid. Inmiddels is duidelijk dat organisaties hier ook wel eens in doorschieten. Een formeel beoordelingsmoment blijkt in veel gevallen namelijk wel waarde te hebben. Je wilt je medewerkers immers ‘loon naar werken’ geven. Wat wel anders is, is dat de ‘beoordelaar’ niet altijd meer de leidinggevende is. Zo experimenteren steeds meer organisaties met vormen van zelfbeoordeling of beoordeling door het team.

Wie de beoordelaar ook is, de vernieuwde HR-cyclus mag geen administratief ‘moetje’ zijn. Het moet medewerkers juist helpen om gedurende het jaar maximaal bij te dragen aan de organisatiedoelen. Dat is waar technologie kan helpen.

HR-technologie: lust of last?

De juiste HR-technologie stimuleert medewerkers op de relevante momenten om bewust stil te staan bij hun bijdrage aan de organisatie. Denk daarbij aan het bijwerken van je doelen voor een teamoverleg, het vastleggen van de inzichten uit een coachgesprek of het vragen van feedback aan een collega met wie je hebt samengewerkt. Het grote voordeel hiervan is dat medewerkers gedurende het jaar hun eigen beoordeling opbouwen. Dat scheelt natuurlijk veel tijd!

Overweeg je de HR-cyclus met technologie te ondersteunen?

Zorg er dan voor dat deze zeer flexibel is. De kern van de ‘nieuwe HR-cyclus’ is immers dat deze ondersteuning biedt bij wat je nu al in de dagelijkse praktijk doet. En deze praktijk is in elke organisatie anders, en zal in veel gevallen ook per afdeling of zelfs per individu verschillen. Helaas bepaalt in veel gevallen de HR-software nog hoe de praktijk moet werken, in plaats van andersom. Zolang dat het geval is, zullen de medewerkers niet veel positiever worden over de HR-cyclus. Dus wees op je hoede!

De 3 valkuilen die je absoluut wilt vermijden

Het is duidelijk dat de klassieke HR-cyclus zijn langste tijd heeft gehad. Bij het vernieuwen van jullie HR-cyclus kun je natuurlijk veel leren van organisaties die de stap al hebben gezet. Stap in ieder geval niet in een van de volgende valkuilen:

1. Vermijd de ‘alles-is-anders’ show (maar gebruik wat je al hebt)
2. Voorkom dat de HR-cyclus een gescheiden wereld is (sluit aan op de praktijk)
3. Laat het HR-systeem niet bepalen hoe de praktijk moet werken (de praktijk bepaalt het systeem)

Auteur: Stefan

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten