HR Management

HR & marketing: zet mensen op de marketingagenda!

Nu de personeelsadvertentie helemaal is verdwenen uit de landelijke media en werving haar eigen weg heeft gevonden, vind ik dat er nog veel te weinig aandacht is voor de rol van mens en organisatie in de media. In het verleden was er een fraaie mix mogelijk tussen mens en product, nu domineert het product de marketing van bedrijven en dat vind ik echt een gemiste kans.

Hoofdrol in de organisatie

Vrij naar Simon Sinek: Mensen kopen niet wat je verkoopt maar waarom je het verkoopt! En dat gaat heel erg over de mensen die de organisatie vormen. Het gaat over hele gewone mensen die dagelijks ‘gewoon’ hun ding doen en daarmee waarde creëren. Ik bedoel dus niet dat nu iedereen Abercrombie-achtige taferelen moet gaan opzoeken en alles heel sexy moet maken. Nee, ik zoek echte mensen met echte verhalen over het hoe en waarom ze trots zijn dat ze doen wat ze doen. Volgens mij moet HR hiervoor een lans breken; zorgen dat mensen weer op de marketingagenda komt te staan. Mensen kopen van mensen; zij maken de belofte van een merk dagelijks waar en verdienen weer een hoofdrol in het profiel van hun organisatie.

Wetten van schaarste

Een extra reden voor een grondige heroverweging van de profilering als mensenbedrijf is de aanstaande crisis op de arbeidsmarkt. In mijn ervaring is het nog nooit voorgekomen dat een organisatie succesvol kon zijn zonder de juiste mensen. ‘Straks’ is er weer geld, zijn er weer kooplustige klanten en kunnen organisaties weer nieuw succes maken. Mits ze de op tijd de goede mensen weten aan te trekken die mee willen en kunnen doen om dat nieuwe succes waar te maken. Het aantal werkzoekenden zal voorlopig nog heel groot blijven, de mismatch in vraag en aanbod zal echter nog veel groter worden dan die nu al is. De wetten van de schaarste doen dan weer volop hun werk en als je niet aan je profiel gewerkt hebt, heb je simpelweg het nakijken.

LEES MEER HRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS HRM WEBINARDOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten