Inkoopmanagement

Inkoop en het glazen plafond

De ontwikkeling van inkoop is al zolang ik in het wereldje rondloop een dankbaar onderwerp van gesprek. Zeker wanneer het over de positie van inkoop binnen organisaties gaat is de conclusie niet altijd positief. Het lijkt er nog steeds op dat bijna alle inkooporganisaties worstelen om verdere vooruitgang te boeken en veel energie kwijt zijn met het verkrijgen van ruimte om toegevoegde waarde te kunnen of mogen leveren. Is de ontwikkeling van inkoop ook buiten inkoop een dankbaar onderwerp van gesprek? Ik weet het niet. Er zijn grote stappen gemaakt binnen inkoop, maar een definitieve doorbraak lijkt uit te blijven. Is er sprake van een glazen plafond? Zo ja, dan toch zeker een met veel barsten. De vraag is wanneer breken we er nu eindelijk eens doorheen.

Dat inkoop de laatste 10 jaar een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt is wel duidelijk. Zeker wanneer we spreken van het “ambacht” inkoop is er veel gebeurd. Processen, procedures, het opleidingsniveau en de positie van inkooporganisaties zijn van een ander kaliber dan pakweg 10 jaar geleden. Er is hier uitstekend werk geleverd. Echter de volgende stap lijkt maar zeer moeizaam gemaakt te worden. De aansluiting met de business blijft lastig, waardoor het bijna onmogelijk is om daadwerkelijk een strategische bijdrage aan de organisatie te leveren. Wanneer deze hobbel niet genomen wordt is dat zonde voor zowel organisaties als voor inkoopprofessionals.

Natuurlijk is het belang van de aansluiting met de business, de kernactiviteit van de organisatie, afhankelijk van de branche waarin men opereert. Over het algemeen kunnen we wel zeggen dat technologische ontwikkelingen steeds dynamischer worden en markten verder integreren. Dit verhoogt de concurrentiedruk en strategisch belangrijke ontwikkelingen vinden steeds vaker buiten de eigen organisatie plaats dan erbinnen. Alle reden voor organisaties om de positie van inkoop nu echt volop in de schijnwerpers te zetten. Voor inkoopprofessionals is het doorbreken van “het glazen plafond” prettig om zodoende weer lucht te krijgen en zich door te kunnen ontwikkelen op een ander niveau. We moeten voorkomen dat “het glazen plafond” ook voor de carrières van inkoopprofessionals gaat gelden. Hoe gaan we nu voorkomen dat we naar dat plafond blijven kijken? Af en toe onze neus stoten en ons weer richten op het vervolmaken van het “ambacht”? Hoe zorgen we er daadwerkelijk voor dat de volgende stap in de vooruitgang van inkoop gezet wordt? Hoe kunnen de barsten in “het glazen plafond” doorbroken worden op een wijze die zowel organisaties als inkoopprofessionals goed zal doen?

Ik ben ervan overtuigd dat de crux zit in “de juiste mensen”. De kritieke massa van inkoopprofessionals die de volgende stap van inkoop gezicht kunnen geven is te klein om echt door te kunnen pakken. Het gaat er dan specifiek over of inkoopprofessionals over de benodigde competenties beschikken naast de gewenste hardskills. Wat die competenties zijn is een vraag waar veel over gesproken wordt, maar nog lastig op gestuurd wordt. De angst om wat minder te varen op hardskills zal overwonnen moeten worden om een doorbraak tegemoet te kunnen zien. Dit vraagt leiderschap die ik steeds meer ervaar binnen inkoop, maar nog verder ontwikkeld moet worden voor een daadwerkelijke verandering.

Er is nog een wereld te winnen voor inkoop. Het “ambacht” staat, maar het is doodzonde wanneer het een doel op zich blijft en de verbinding onvoldoende blijft. Laat het gesprek gaan over de competenties die we nodig hebben om “het glazen plafond” te doorbreken. Ook een dankbaar onderwerp, maar dan wel eentje met perspectief.

Auteur: Mark van Gaal – Inquest. Sinds eind 2008 is Mark van Gaal Algemeen Directeur bij InQuest. In eerste instantie is Mark in 2002 gestart als Senior Consultant. Vanaf 2005 werd hij als Managing Consultant verantwoordelijk voor de versterking van de positie van InQuest als marktleider op het gebied van W&S van inkoopprofessionals. Voordat hij bij InQuest in dienst trad is hij 17 jaar binnen de inkoop actief geweest bij verschillende handelsorganisaties gericht op de retail, waarvan de laatste 8 jaar als Purchase Manager bij Fetim in Amsterdam, een internationale handelsonderneming in hout- bouw- en dhz producten.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten