Hoe dan wel?
De vraag is nu op welke manier of onder welke voorwaarden deze samenwerking beter zal verlopen. Een belangrijke voorwaarde is in mijn ogen support van het topmanagement. Hier hoort ook een beoordelingssysteem bij dat op de gezamenlijke doelen is afgestemd. Een gesprek tussen een inkoopmanager en logistiek manager over artikelen die te lang geen afzet meer hebben, zal alleen succesvol verlopen als de derfkosten onderdeel uitmaken van het resultaat van de inkoopcategorie en er hiervoor een reservering in het budget is opgenomen.
Het is volgens mij echter te makkelijk om de verantwoordelijkheid voor de samenwerking alleen bij het management te leggen. Medewerkers kunnen zelf ook veel doen om de verschillen te overbruggen. Eyeopener voor mij was een workshop door het Arbinger Institute over het boek ‘Leadership and Self-Deception’. Het Arbinger Institute maakt onderscheid tussen mensen die in the box en out of the box denken. De eerste groep richt zich met name op de eigen behoeften. Ze zien andere mensen als ‘objecten’ die kunnen – of eigenlijk moeten – bijdragen aan hun doelen. De tweede groep ziet andere mensen als ‘mensen’ met hun eigen zorgen en behoeften
Door de out-of-the-box-benadering richt je je niet meer alleen op je eigen doelen, maar verdiep je je ook in hetgeen anderen bezighoudt. In plaats van hen te overtuigen om mee te werken aan iets waar jíj in gelooft, kun jíj vanuit jouw functie mogelijk een oplossing bieden voor een probleem waar collega’s van een andere afdeling tegenaan lopen. Meer dan ‘een paar minuten’ afstemming, uitgebreide presentaties of gedetailleerde businesscases zijn dan niet meer nodig om tot overeenstemming te komen. Bovendien zullen deze collega’s een volgende keer sneller geneigd zijn om ook naar jouw verhaal te luisteren.
[alert type=”info” title=”Leestip: De toegevoegde waarde van inkoop. “Wat voor werk doe jij eigenlijk?” Die vraag hoor ik vaak op verjaardagen en feestjes. Als je vertelt dat je op een inkoopafdeling van een grote internationale organisatie werkt. “] Lees dit artikel
Uiteraard is het niet de bedoeling alleen maar met de problemen van anderen bezig te zijn en je eigen doelen te vergeten. Het resultaat van de out-of-the-box-houding is dat er meer begrip en vertrouwen ontstaat, waardoor de samenwerking verbetert. De sleutel naar succes is dus het waarderen van de mensen om je heen en je te interesseren voor hetgeen hen beweegt. Deze open benadering heeft mij veel opgeleverd. Ik wil hem van harte bij ú aanbevelen en ben benieuwd naar het resultaat.
Auteur: Erik-Jan Smit is Managing Consultant bij Supply Value. Erik-Jan Smit heeft 20 jaar ervaring op het terrein van supply chain management bij verschillende toonaangevende organisaties in zowel een nationale als internationale omgeving. Hij herkent de verbetermogelijkheden in de keten en weet de benodigde functies en organisaties te activeren om deze verbeteringen te realiseren. Erik-Jan is een teamspeler en bruggenbouwer die zich op alle niveaus in een organisatie prettig beweegt en draagvlak kan creëren.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter