Algemeen

Kredietinformatie om leveranciersrisico’s af te dekken

Auteur: Bobby Schuitemaker 
Bron: Graydon

Kredietinformatie om leveranciersrisico’s af te dekken

Kredietinformatie wordt vooral gebruikt om het risico in te schatten of (nieuwe) afnemers hun rekeningen wel gaan betalen. Het zogenaamde kredietrisico. Maar ook in uw rol als afnemer kan het inwinnen van kredietinformatie  zinvol zijn – in dit geval gaat het dan om informatie over uw leveranciers. Want hoeveel risico loopt u als u uw leveranciers vooruit betaalt? En wat zijn voor u de gevolgen als een leverancier failliet gaat? Kredietinformatie kan voor inkopers minimaal zo waardevol zijn als voor verkopers.

Kredietinformatie voor grip op de supply chain

Als verkoper wilt u inzicht in de financiële situatie van uw klanten, maar als inkoper wilt u datzelfde inzicht als het gaat om uw leveranciers. Stel dat een leverancier failliet gaat vóór hij zijn goederen bij u heeft geleverd. Dan heeft u een probleem. Dat hoeft overigens nog niet eens een financieel probleem te zijn. Als u onderdelen inkoopt van 10 cent per stuk, ligt u van de kosten niet wakker. Maar wat nu als er maar één leverancier is en deze onderdelen voor uw productie van cruciaal belang zijn? Dan mag u toch hopen dat deze leverancier niet failliet gaat. Kredietinformatie geeft inzicht in dit soort leveranciersrisico’s, zodat u kunt blijven vertrouwen op uw supply chain – of op tijd kunt ingrijpen als dat nodig is.

Kredietinformatie voor inzicht in de afhankelijkheidsratio

Dat het voor een inkoper handig is te weten of een leverancier mogelijk failliet gaat, mag duidelijk zijn. Maar ook afhankelijkheid speelt een belangrijke rol in het beheren van de supply chain. Als inkoper wilt u niet dat een leverancier te afhankelijk van u is, omdat deze dan alsnog failliet kan gaan of financiële problemen kan krijgen als u besluit minder bij hem in te kopen. Ook dit inzicht kunt u als inkoper krijgen door kredietinformatie op te vragen. U ontdekt daarmee immers de omzet van uw leverancier. Als u de totale omzet afzet tegen uw eigen inkoop bij dit bedrijf, kunt u de afhankelijkheidsratio (ook wel ‘dependency ratio’) berekenen.

[alert type=”info” title=”Leestip: Inkoop is relatiemanagement “] Lees het artikel Stel bijvoorbeeld dat de totale omzet van een bedrijf 1 miljoen is. Als u voor 700.000 euro bij dit bedrijf inkoopt, weet u dat uw leverancier voor 70% van u afhankelijk is. Een percentage dat menig inkoper angst zou aanjagen.

Voordeliger inkopen

Inkopers kunnen met de juiste kredietinformatie ook scherper inkopen, doordat ze concerninformatie inzichtelijk krijgen. Stel, u koopt in bij drie bedrijven en bij ieder bedrijf besteedt u 100.000 euro. Als blijkt dat de drie bedrijven tot het zelfde concern behoren, kunt u op het hoofdkantoor wellicht inkoopkorting bedingen omdat u voor 300.000 euro inkoopt. Daarnaast geeft kredietinformatie inzicht in de hoeveelheid leveranciers waarmee u samenwerkt, waardoor u ook daar consolidatie kunt doorvoeren. Misschien blijkt dat u met vier verschillende drukkerijen samenwerkt, zonder dat uw afdelingen dat van elkaar weten? Tel uit uw winst als u alle drukwerkopdrachten in het vervolg bij één drukkerij onderbrengt.

Meer informatie over leveranciersrisico’s beperken

Grote bedrijven hebben hun dependency ratio en de aanlevering van kredietinformatie vaak geautomatiseerd. Meer dan 80% van alle bedrijven doet dit echter nog niet. Als inkopers al kredietinformatie opvragen, doen ze dat mondjesmaat en beperken ze het meestal tot het opvragen van jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel. Een gemiste kans!

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten