Marketing Management

Muziek: het ‘onontdekte’ pareltje binnen content marketing!

Het is zondagochtend en ik luister naar mijn favoriete muziek, een medley van filmmuziek gecomponeerd door Hans Zimmer. Heerlijke epische muziek van films zoals the Gladiator en the Last Samurai. Kippenvel krijg ik ervan. Maar waarom eigenlijk? Terwijl ik de muziek luister, beleef ik de films weer opnieuw. De gevechtsscènes, de romantische momenten, de triomfen van de helden… De verhaallijn komt opnieuw in beelden tot leven. Simpelweg omdat ik de muziek weer hoor. De dramatische noten van Hans Zimmer geven het acteerwerk van Russel Crowe en Tom Cruise extra glans en steun.

 Beide films staan in mijn top-5 lijstje van favorieten, niet vanwege de acteurs, maar wegens de fantastische soundtracks! De emoties die muziek in combinatie met de beelden bij mij losmaakt, zorgt ervoor dat ik fan ben van deze films. Is dat eigenlijk ook niet de essentie van content marketing?

De brug van ratio naar emotie

Gerd Leonhard riep tijdens onze Content Marketing Experience: “Technology is king, content is queen”. Als we experts vragen naar de verschillende types van content, krijgen we meestal het volgende lijstje: infographic, blogpost, artikel, video, cartoon, podcast, whitepaper en ebooks. Muziek wordt daarbij niet apart genoemd. Maar de formele definitie van content is dat het waarde moet toevoegen aan een boodschap en/of merk. Daarvoor wordt steeds meer gebruikgemaakt van storytelling. Met verhalen voeg je waarde toe en verhalen dragen emotie over. Dus met storytelling ga je van ratio naar emotie. Belangrijkste doel hierbij is om de houding van consumenten te veranderen door hen iets te vertellen wat hen raakt.

Muziek is content

Een video is de meest voorkomende manier om aan storytelling te doen. Zoals Paulus Veltman vertelde tijdens de Masterclass Finance van Head Office NL, zijn de vier componenten voor een goede storytelling: de boodschap, het conflict, de karakters en het plot. Ik durf daar nog wel een vijfde aan toe te voegen: de achtergrondmuziek.

Want wees eens eerlijk, een reclamespotje of videoclip staat of valt toch bij de muziek die daarbij gekozen wordt? Bureaus proberen middels de gekozen muziek een zekere emotie te creëren bij de ontvangers. Retro-muziek wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt, om een zekere jeugdsentiment op te roepen. Want de jeugd is vaak een tijd waaraan mensen terugdenken als een gelukkige tijd. De muziek maakt dat er positieve emoties loskomen die luisteraars vervolgens gaan associëren met het product. Dat bewijzen ook verschillende neurowetenschappelijke onderzoeken zoals die van Ashley Burgoyne aan de UvA. Zo kozen deze bedrijven onderstaande muziek niet voor niets.

  • Delta Lloyd – Boom Car met “ You can win if you want” van Modern Talking
  • Coca Cola – Ser padres met “You don’t know what it’s like” van de Bee Gees
  • Of een persoonlijke favoriet Evian – Roller Babies met “Rapper Delight” van The Sugarhill Gang

Middels de met zorg gekozen of gecomponeerde muziek wordt de toegevoegde waarde van de boodschap extra versterkt. Mijn conclusie is dat de quote van Gerd Leonhard onvolledig is en ik zou hem als volgt aanvullen: “Technology is king, content is queen, but music is the hero.”

PS

Voor wie niet genoeg kan krijgen die van de leuke en inspirerende muziekclips en filmmuziek, hieronder nog een persoonlijk lijstje met favorieten:

 Bron: Marieke van der Helm-Bax, Head office

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten