HRM

Sociale Innovatie als winnende HR-strategie

Sociale Innovatie. Twee prachtige veelbelovende woorden. Maar wat betekenen ze nou eigenlijk precies? En waarom zou je als organisatie dit überhaupt moeten willen doen?

Organisaties zitten op dit moment in een transformatiefase. De afgelopen jaren is er noodgedwongen veel bezuinigd, enorm afgeslankt, gestreefd naar lean and mean – er moest overleefd worden. Heel begrijpelijk maar hierdoor kwamen andere noodzakelijke veranderingen, zoals het ontwikkelen en opstarten van nieuwe services en productcycli, soms in de knel. De afstand naar de klant is in veel gevallen vergroot. Daarom is er nu veel innovatiekracht nodig. Organisaties moeten wendbaarder worden om in te kunnen spelen op alle eisen van de markt. Dat wat goed gaat vasthouden, maar ook het roer honderdtachtig graden durven omgooien op momenten dat dat nodig is. Creatief zijn en kijken hoe ze betere toegevoegde waarde kunnen hebben voor de klant. 

In deze tijd, de 21e eeuw, gaan de veranderingen steeds sneller. Technieken verouderen soms nog vóór ze helemaal zijn ingeburgerd. Informatie over wat er letterlijk en figuurlijk ‘te koop’ is, gaat met de lichtsnelheid de aardbol rond, en de vraag ernaar dient zich al even razendsnel aan. De concurrentie is groot, snel schakelen is geboden. Bijblijven en vernieuwen is de nieuwe werkelijkheid. Maar die noodzakelijke vernieuwing is geen kwestie van top-down een lijstje beleidspunten opstellen en doorvoeren. Hier is – en daar komt ie – Sociale Innovatie voor nodig. De organisatie van de toekomst vraagt om hele andere vaardigheden, competenties, aansturing en tools dan dat we gewend zijn in de traditionele organisaties.

Sociale Innovatie betekent dat er een omgeving wordt gecreëerd waar al het potentieel in de organisatie aangesproken en gebruikt wordt. Waar kennis, kwaliteiten en positieve energie sneller en slimmer bij elkaar komen, om zo beter in te kunnen spelen op de behoefte in de markt. Maar daarnaast ook om een werkomgeving te creëren waar mensen het beste uit zichzelf en elkaar halen waardoor het werkplezier en de werkenergie sterk toenemen. Individueel: onverwachte kanten van de mensen in de organisatie aanboren om tot gewenste, soms verrassende resultaten te komen. Al hun kennis, al hun talenten naar boven halen. En samen: verbinding tussen al die mensen, tussen al hun talenten leggen om samen vernieuwend, dynamisch en energiek tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen, met telkens dat up-to-date aanbod waar de markt om vraagt. Met als belangrijke katalysator een omgeving waarin vertrouwen en ruimte voor creatie belangrijke pijlers zijn. Waar experimenteren, ontwikkelen, leren en elkaar inspireren wordt gestimuleerd met behulp van nieuwe methodes, organisatie vormen, technologieën en prikkelende verhalen.

Sociale Innovatie gaat dus om samen krachtig zijn om daarmee doorbraken te realiseren. Het is dan ook niet langer voldoende om alle medewerkers in vastomlijnde afdelingen en functieprofielen te plotten. Dat doet de organisatie geen recht en de medewerkers al helemaal niet. Om de wendbaarheid te krijgen die in de nieuwe werkelijkheid nodig is, moeten alle talenten binnen de organisatie ingezet, betrokken en verbonden worden. Ieder vanuit hun eigen expertise en perspectief. Over de traditionele silo’s van afdelingen en teams heen. Welke ideeën leven er onder de medewerkers? Wat zien zij waar de markt behoefte aan heeft? En welke mogelijkheden kunnen zij bedenken om hier als organisatie goed en adequaat op in te spelen?

Er is echt al zoveel kennis, ervaring en inzicht aanwezig in de organisatie hoe zaken beter, sneller en kwalitatiever kunnen. Het ligt voor het oprapen. Je moet alleen de juiste handvatten hebben om het te ontsluiten. Hierbij is het belangrijk dat er een omgeving wordt gecreëerd waar ruimte is voor creativiteit, verantwoordelijkheid en ondernemerschap kan worden gepakt en waar mensen mogen leren en fouten mogen maken. Werken op basis van angst, controle en onzekerheid is verleden tijd en moet worden losgelaten. Nu moeten we focussen op mogelijkheden, ontwikkelen en leren. Dat is waar sociale innovatie nu precies over gaat. En waarom dit de winnende strategie is voor de organisatie van de toekomst.

Auteur Spring Today: SPRING TODAY is een advies, interim & recruitment netwerk-organisatie die voorop loopt in de ontwikkelingen op het gebied van HR & Change Management vraagstukken. Vernieuwend en verfrissend in aanpak! Met ons adviesnetwerk van professionele en gepassioneerde experts richten we ons op de innovatieve vraagstukken binnen HR(D) & Change management en helpen we organisaties aan te sluiten op nieuwe vormen van (samen) werken, nieuwe vormen van ontwikkelen/leren, communiceren, organiseren en leiderschap. We stimuleren Sociale Innovatie als winnende strategie voor organisaties om zo voorop te kunnen blijven lopen in de markt. Kijk voor meer info op onze website: www.springtoday.nl

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten