Marketing Management

Storynomics: hoe vertel je als bedrijf een goed verhaal dat blijft hangen?

Denk eens terug aan een willekeurige jeugdherinnering. Die ene keer dat je broertje een ongelukje had in de zandbak. Of toen je je eerste kus kreeg van dat meisje. Je weet vast nog wat voor weer het was, waar je in de zandbak zat en hoe je je voelde. Herinneringen haal je op als verhalen en je kunt op geen enkele andere manier een goed verhaal vertellen dan door na te denken over de context. En hoewel dat logisch klinkt, vergeten we nogal eens na te denken over die essentie. Robert McKee, award winning filmmaker en guru op het gebied van storytelling, brengt organisaties graag kennis bij over die essentie.

Hij doet dat met zijn story-in-business seminar ‘Storynomics’. Eind mei verscheen McKee op het podium van het DeLaMar theater te Amsterdam.

‘Write the truth!’

‘Stories are the creative conversion of life itself into a more powerful, clearer, more meaningful experience. They are the currency of human contact.’– Robert McKee.

story

Van data naar verhaal

De blogs over ‘Big Data’ vliegen ons om de oren. De o zo waardevolle insights, bestaande uit pie charts en opsommingstekens, staan centraal in onze PowerPoint presentaties… maar wat is het verhaal? Je dacht bij je jeugdherinnering vast niet terug aan; mijn 11 jaar oude vriendinnetje dat toen 1 m. 20 was en op huisnummer 25 woonde. Toch?

Waarom deze introductie? Organisaties moeten storytelling gaan implementeren en niet enkel focussen op data. Niet alleen erkennen dat het belangrijk is, maar ook daadwerkelijk actie ondernemen.

Het unieke van een verhaal

Vandaag de dag zijn er maar weinig organisaties uniek in wat ze doen. Je vindt jezelf vast op bepaalde gebieden beter, sneller of origineler dan die ene concurrent, maar in essentie doe en maak je dezelfde dingen, op nagenoeg dezelfde manier (uiterst gespecialiseerde hersenchirurgen daargelaten). Je zal je dus op een andere manier moeten onderscheiden. Neem nu Apple; ze maken laptops en telefoons. Net als andere elektronicabedrijven. En toen was daar de ‘Think Different’ campagne; voor Apple de manier om op te vallen naast een Samsung en Nokia.

‘You can change life, influence it. You can build things that other people can use.’Het verhaal was onderscheidend, bleef hangen en…de actie was duidelijk.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten