Marketing Management

Content marketing: Help uw klanten eens een handje!

leadership

Is klantenbinding een van je doelstellingen? Begin dan met het aanbieden van relevante en waardevolle content. Waarmee je jouw lezer, jouw klant helpt met een oplossing. Content marketing richt zich op de behoefte van jouw ideale klant. Verrijk het leven van jouw ideale klant. Het is onderdeel van je (online) marketing strategie. MARA Communicatie helpt je met het schrijven van relevante content, het samenstellen van een contentkalender, -strategie en de distributie. 

Is Content marketing nieuw?

Nee eigenlijk niet. Inmiddels heb je als ondernemer vast wel een prachtig, authentiek verhaal en een aanbod van diensten of producten, waarmee je een relatie hebt opgebouwd met jouw klanten. Een scala van prachtige producten of diensten waarmee je ook regelmatig nieuwe klanten binnenhaalt. Ondernemers maken immers al jarenlang content. Bijvoorbeeld door middel van e-nieuwsbrieven, je website, flyers, persberichten en advertorials.

Het verschil tussen reclame en content

Het nieuwe jasje houdt eigenlijk in dat je je meer gaat richten op de behoefte van onze ideale klanten minder verkoopgericht bent. Je valt mensen niet lastig met eindeloze verhalen over hoe goed jij wel niet bent, hoe goedkoop, kortom met irritante reclame. Nee je biedt echt waardevolle content met toegevoegde waarde.

Hoe zorg jij voor klantenbinding? Hoe verras jij jouw droomklant?

“Je zegt niet dat je goed bent maar je laat het zien door de relevante
en waardevolle informatie die je aanbiedt”.

contentmarketing. Help je klant!

Het voorbeeld van Albert Heijn kennen we allemaal. Van de afbeeldingen van heerlijke maaltijden, zalige recepten en hapjes in de Allerhande ga ik altijd watertanden en extra overbodige dingen kopen. En dat is natuurlijk ook de bedoeling. Ik ga echt nooit met een lege maag naar de AH, naar geen enkele supermarkt trouwens.
Een ander voorbeeld zijn uitgaven van de Rabobank die een ledenblad stuurt met verhalen over ondernemers,  over innovatie, internationale samenwerking. Maar ook traktorfabrikant John Deere had in 1895 al een magazine speciaal geschreven voor klanten.

  • Je wilt de lezer amuseren;
  • Vermaken;
  • Of je wilt inspireren;
  • Je wilt hen iets leren.
  • Je wilt je lezers intrigeren. Je maakt ze nieuwsgierig.
  • Dat jouw doelgroep jouw eigen bijzondere content accepteert, waardeert en deelt. Kortom je wilt interactie.

Wat goede content is, bepaalt jouw lezer. Feit is dat je websitebezoeker volgepropt wordt met informatie, via kanalen als internet, tv, radio, print. Val dan maar eens op. Stel je dus altijd de vraag: vinden mijn klanten mijn verhaal leuk, amusant, lekker en relevant. Is dit wat ze willen weten? Lost dit hun probleem op. Wat levert het ze op? Heb jij deze vragen wel eens gesteld aan je klanten?

Wat lees jij het liefst? Informatie die je raakt, waardoor je in de lach schiet? Praktische tips, verhalen waar je inspiratie van krijgt? Of een boekwerk met theorie die jou niet boeit?

Samengevat de doelen van content marketing

  • Versterken van jouw reputatie als ondernemer;
  • Versterken van je autoriteit, met goede, waardevolle content laat je zien wie je bent, wat je kunt;
  • Het informeren van je klanten, jouw websitebezoekers, je lezers;
  • Het opbouwen van loyaliteit;
  • Maar ook respons, een reactie of conversie. We willen onze lezers boeien en binden.

Of anders gezegd je maakt niet alleen de content voor je doelgroep maar ook samen met je doelgroep.

Vormen van waardevolle content

  • Blogs;
  • Whitepapers of e-boeken;checklist contentmarketing. Is je content relevant
  • Instructievideo’s;
  • MP3 of MP4 opnames
  • Afbeeldingen;
  • Checklists of stappenplannen;
  • Interviews;
  • Testimonials/aanbevelingen van een tevreden klant/afnemer;
  • Infographics, visualiseer de voor- en de nadelen.

kan jouw manier van klantenbinding beter? Wil je nieuwe klanten binnenhalen? Begin dan met contentmarketing. Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact op met MARA Communicatie via info@maracommunicatie.com of maak gebruik van hetcontactformulier.

Veilig kennismaken?
Ontvang dan tweewekelijks gratis marketingtips, tools en updates. En nog veel meer. Op deze pagina kun je je aanmelden en lezen wat aanmelding je oplevert.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.