Algemeen

Vijf tips om creatief te linkbuilden dit jaar !

leadership

Wie zich het afgelopen jaar bezig heeft gehouden met linkbuilding als onderdeel van zijn of haar SEO-strategie, weet dat linkbuilding belangrijker dan ooit is. Met een verschuiving van de focus van kwantiteit naar kwaliteit ontstaan er veel nieuwe mogelijkheden. Het creëren van ‘waardevolle content’ – die van alle tijden én relevant is – is daarbij ‘key’. Maar hoe doe je dat?

Ons advies? Door het toepassen van zogenaamde ‘evergreen-technieken’: linkbuilding technieken waarvan sommige tijdsintensief zijn, maar die altijd werken om relevante backlinks te krijgen en die elke Google update overleven vanwege de relevantie voor de lezers. Tijd om je linkbuildingstrategie voor 2017 op papier te zetten dus. In dit blogbericht geef ik je een aantal voorbeelden van deze evergreen-technieken. Doe er je voordeel mee!

linkbuilding 1

Is linkbuilding komend jaar nog steeds rendabel?

Uiteraard! Je linkprofiel is nog altijd zeer bepalend voor je positie in de zoekmachines. Sterker nog: de recentelijke updates van Google hebben dat linkprofiel alleen nog maar belangrijker gemaakt. Door onder andere de inzet van Penguin, geeft de zoekmachine wel degelijk aan dat linkbuilding een essentieel onderdeel is van je rankings. 

Er zijn tal van mogelijkheden om te linkbuilden. Echter zijn veel standaard tactieken achterhaald. De kwalitatieve plaatsingen houden dan al heel snel op. Denk eerst zelf na over de mogelijkheden, maar probeer ook een keer met anderen te brainstormen. Je komt dan tot een lijst met mogelijkheden waarmee je heel gemakkelijk een langetermijnplanning kunt maken. Zet zo breed mogelijk in! Daar bedoel ik mee dat alles mogelijk is. Ga daarna pas strepen in je lijst. Zaken zoals een budget of de afhankelijkheid van andere afdelingen komen pas in een later stadium aan bod. Denk naast het creëren van content, ook na over het verspreiden ervan. Een effectieve outreach-strategie draagt voor een groot deel bij aan het verkrijgen van links.

Creëer een effectieve outreach-campagne

De basis voor iedere tactiek is nadenken over het benaderen van de verzamelde contacten. Herinner altijd bij het doen van outreach: je moet iets waardevols kunnen aanbieden aan de beheerder van de website. Dat is ook de reden dat je er redelijk wat tijd in moet steken. Zorg dat je bericht persoonlijk is, kort (niet meer dan 90 woorden) en werk volgens ‘soft sell’. Natuurlijk kan het voorkomen dat je minder respons ontvangt op je bericht dan je had gehoopt. Pas het bericht dan tijdig aan en probeer uit te zoeken welke manier wél werkt.

linkbuilding 2

Zoals beloofd ga ik je vertellen welke vijf technieken jij kunt inzetten in je – vernieuwde – linkbuildingstrategie.

1.    Skyscraper en link out

Het doel van deze tactiek is om een beter artikel – door middel van waardevolle en/of vernieuwende content – te creëren dan de content die al aanwezig is over dat specifieke onderwerp. Daarmee kun je dus een voordeel behalen ten opzichte van je concurrent. Deze techniek is bijvoorbeeld geschikt voor tips, hacks, how-to-use, of situaties. Het idee is simpel: vind linkwaardige content en maak de content nog uitgebreider en beter. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de lijst nog beter te maken door een samenwerking aan te gaan met verschillende experts in je vakgebied. Op die manier bouw je een kwalitatief artikel dat sowieso wordt gedeeld door de betreffende experts. Daarnaast link je binnen het artikel naar autoriteitenwebsites en naast de inkomende links, zijn juist die uitgaande links ook een belangrijk onderdeel van linkbuilding. Mocht de lezer dan meer informatie willen, dan kan hij/zij gemakkelijk doorklikken.

2.    Guestographic

Bij linkbuilding draait het om het verkrijgen van linkvermeldingen op autoriteitenpagina’s. Met het inzetten van de guestographic methode is dit mogelijk. Het is een tijdsintensieve tactiek, maar het kan je linkprofiel een stuk krachtiger en je positie waardevoller maken. Een guestographic lijkt op de skyscraper-techniek. Je maakt een infographic en plaatst deze op je eigen website. Ga daarna op zoek naar pagina’s waar over het onderwerp van de infographic wordt geschreven. Benader deze websites met de vraag of ze een toevoeging aan het bestaande artikel kunnen waarderen. Je deelt informatie waarin ze zelf zijn geïnteresseerd en waarover eerder is geschreven, in principe wordt het artikel er dus alleen maar sterker van. Wordt er positief gereageerd? Deel dan je infographic! Je gaat dus niet direct aan andere partijen vragen of ze jouw infographic willen delen. Maak het juist zo aantrekkelijk dat zij getriggerd worden en uiteindelijk je infographic zullen delen. Ook voor deze tactiek geldt dat de outreach op tijd aangepast moet worden, indien je merkt dat je (te) weinig reactie op je bericht ontvangt.

3.    Moving Man

Met behulp van deze tactiek ga je binnen je branche op zoek naar bedrijven die van naam zijn veranderd of failliet zijn gegaan, maar waarvan de website nog wel online is. Daarna ga je op zoek naar websites die naar het betreffende domein linken. Benader die partijen en bied jouw website aan als alternatief (echter alleen indien je een soortgelijke dienst of product aanbiedt!). Zo help je de websitebeheerder én creëer je zelf meer linkwaarde van verschillende domeinen.

linkbuilding 3

4.    Influencers

Influencers, of influencer marketing, zijn ook in 2017 een belangrijk onderdeel van je strategie. Een influencer is actief via zijn of haar website, blog of vlog, maar de focus ligt op social media zoals Facebook, Instagram en Snapchat. Social media links zijn immers goed voor jouw diverse linkprofiel! Je kunt zowel een lange- als kortetermijnrelatie aangaan met een influencer. Wederzijds moet er interesse zijn in een bepaalde lifestyle. Het is tenslotte iemand die er bewust voor kiest om jouw merk of bedrijf te promoten. Een influencer heeft vaak veel invloed op zijn of haar doelgroep en kan mogelijk iemand bewegen tot het aanschaffen van een product.

[alert type=”info” title=”Leestip: Waarom Inbound Marketing en Google Adwords een prima koppel vormen! “] Lees dit artikel

Een volger zal immers sneller geneigd zijn om iets aan te nemen van een influencer dan van een merk of bedrijf zelf. Het inzetten van deze tactiek is tijdsintensief, omdat je goede research moet doen naar iemand die bij je merk of bedrijf past. Daarnaast is de juiste persoonlijke benadering belangrijk: weet waar hij of zij over schrijft, wat voor budget er tegenover staat en hoe groot het bereik van de website is. Met het inzetten van de juiste influencers versterk je niet alleen je linkprofiel, maar ook je brand awareness.

Linkbuilding 4

5.    Onderzoek

Met een marktonderzoek krijg je meer inzicht in de wensen en behoeften van je doelgroep. Dit biedt kansen om creatief aan de slag te gaan met linkbuilding. Met de resultaten uit een onderzoek kun je allerlei kanten op. Met behulp van de nieuwe uitkomsten kun je bijvoorbeeld een infographic ontwikkelen en delen met relevante partijen, een whitepaper maken of een persbericht versturen naar autoritaire websites. Het spreekt voor zich dat vernieuwende en/of grappige feitjes weleens viral zouden kunnen gaan op social media. Deze tactiek is kostbaar en je moet je ervan bewust zijn dat er niet altijd deelbare content uit komt. 

Tijd + goede content + gerichte outreach = links

Is SEO een belangrijk onderdeel van je online strategie? Dan kun je niet zonder linkbuilding. Alleen door een goede samenwerking bemachtig je een succesvol plekje in de zoekmachines. Bovenstaande linkbuildingtechnieken zijn tijdsintensief, maar zullen uiteindelijk erg waardevol zijn. Zorg dat je op een georganiseerde manier begint aan linkbuilding en maak een strategische langetermijnplanning. En onthoud:

  • goede linkbuilding kost tijd;
  • zorg dat je altijd van toegevoegde waarde bent, en;
  • doe gericht outreach!

Met deze succesformule scoor jij kwalitatieve links en ga je die nummer één positie in de zoekmachine zo behalen!

Auteur: Happy Idiots.

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.