Financieel Management

5 Redenen waarom accountancysoftware in de cloud veiliger is dan on-premise software

Steeds meer softwareplatforms bieden hun software aan via de cloud of in aanvulling op de traditionele on-premise software. Cloudsoftware biedt vele voordelen, zoals het gemak van overal toegang hebben tot de software en gegevens, en lagere kosten voor hardware en implementatie. Het enige punt van zorg dat bedrijven noemen bij het afwegen van cloud-software versus on-premise software, is de beveiliging. Dit geldt vooral wanneer de software die wordt overwogen accountancysoftware betreft. Zullen uw particuliere financiële gegevens en archief veilig zijn bij het gebruik van cloud-software,of software-as-a-service (SaaS)? Accountancysoftware die gebaseerd is op toegang via de browser, vormt een veiliger en beter beveiligde optie dan on-premise accountancysoftware. Hier volgen de vijf redenen waarom:

1. Rampen
Branden, overstromingen en windhozen slaan op willekeurige plaatsen en momenten toe – vaak zonder waarschuwing. Wanneer uw servers, software en gegevens lokaal worden opgeslagen, zijn deze kwetsbaar voor natuurrampen. Voor elk bedrijf dat wordt geconfronteerd met een dergelijke ramp, zal het herstel van werkzaamheden worden belemmerd. Bedrijven die hun accountancysoftware in de cloud hebben, zullen dat deel van hun activiteiten zonder enige onderbreking weer kunnen voortzetten. Leveranciers bieden soms het extra gemak dat – mocht dat nodig zijn – gemakkelijk kan worden geschakeld van on-premise naar de cloud en weer terug.

2. Strengere beveiligingsniveaus
Het is niet realistisch om te veronderstellen dat uw particuliere organisatie een strenger beveiligingssysteem biedt dan een cloud-gebaseerd SaaS-bedrijf. De benodigde kosten om deze posities te bemannen met de vereiste IT-medewerkers liggen doorgaans buiten het bereik van een klein tot middelgroot bedrijf, om nog maar niet te spreken over de hoogwaardige hardware en het hoge beveiligingsniveau dat een online provider zou moeten hebben.

3. Meer opties voor back-up en herstel
Fouten door gebruikers vormen altijd een probleem, ongeacht de omgeving. Wanneer de fout ernstig genoeg is, is het herstellen van gegevens naar de vorige staat vaak de beste oplossing. De meeste bedrijven bieden niet het soort back-up- en herstelopties op meerdere niveaus dat grotere softwarebedrijven bieden aan een groot aantal klanten. De accountancysoftware die zij bieden slaat de database van elke klant doorgaans op in een aparte persoonlijke database in de cloud, waardoor het veel eenvoudiger is toegang te krijgen tot alleen de back-upgegevens die u nodig hebt.

4. Technische upgrades
Technologische vooruitgang op het gebied van besturingssystemen, hardware en beveiliging gaat razendsnel. Uw servers, systemen en IT-medewerkers op een geavanceerd niveau houden is zowel lastig als duur. SaaS-bedrijven zijn verplicht op elk gebied dit hoge prestatieniveau te handhaven en beschikken ook over het budget om dat te doen, wat voor vele bedrijven niet geldt.

5. Mobiel computergebruik
Een van de grootste beveiligingsproblemen waar bedrijven tegenwoordig mee te maken hebben, is de mobiliteit van hun gebruikers. Een groot aantal zakelijke gebruikers krijgt nu via laptops, smartphones en tablets vanaf externe locaties toegang tot de accountancysoftware van een bedrijf. De toegenomen mobiliteit gaat gepaard met een verhoogd risico op ongeoorloofde toegang tot de servers van een bedrijf. Het beveiligingsniveau van een cloudleverancier is vaak veel hoger dan uw eigen bedrijf zich kan veroorloven.

[alert type=”info” title=”Leestip: Business Controlling & Accounting “] Lees het artikel

Om u er verder van te overtuigen dat software in de cloud veilig is, herinneren wij u eraan dat zowel Microsoft als Google hun gegevensopslag al geruime tijd in de cloud hebben. Als zij hun informatie durven toe te vertrouwen aan de cloud, dan kunt u dat waarschijnlijk ook veilig doen.

Auteur: Michel Middelkoop

Bron: Unit4

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten