Financieel Management

Een gezonder cashflow: de droom van elke ondernemer

leadership

Als ondernemer kent u het belang van een sterke, gezonde cashflow. Maar het realiseren daarvan is vaak een probleem. Hoe zorgt u ervoor dat er een stevige kapitaalstroom door een groeiend bedrijf beweegt? Als u het geld eenmaal hebt ontvangen, hoe houd u het dan op uw rekening?

Succesvolle ondernemers hebben in ieder geval 3 dingen gemeen:

  • ze weten wat hun cashflow is (wat er binnenkomt en uitgaat)
  • ze hebben inzicht in de gevolgen van hun besluitvorming op elk aspect van hun bedrijfsvoering
  • ze besteden hun geld op een verstandige manier

Lees verder hoe u een gezonde cashflow kunt opbouwen.

 

1. Zorg ervoor dat u weet wat uw cashflow is

U wilt natuurlijk dat er meer geld op uw rekening binnenkomt dan er van af gaat. Geld dat u ontvangt versus geld dat u uitgeeft is de essentie van de cashflow, maar echte kennis over uw cashflow gaat veel verder dan dat.
Een ondernemer met diepgaande kennis van de cashflow:

  • weet welk percentage van zijn geld hij besteedt aan welke soort uitgave (salarissen, voorraad, reclame, enz.).
  • is zich voortdurend bewust of zijn cashflow negatief of positief is en weet altijd de omvang van zijn schulden, als hij die al heeft.
  • is in staat de toekomstige cashflow te voorspellen. Zo kan in de maanden waarin een overschot wordt gerealiseerd een buffer worden opgebouwd voor de maanden waarin de inkomsten minder zijn of om onverwachte kosten te dekken.

 

2. Zorg ervoor dat u inzicht hebt in de gevolgen van uw financiële beslissingen

Het lijkt misschien makkelijker om te vertrouwen op uw gevoel bij het nemen van financiële beslissingen, maar de cijfers liegen maar zelden. Het beste is om volledig inzicht te hebben in elke financiële beslissing, hoe minuscuul die ook mag lijken. Misschien overweegt u om nog een fulltime medewerker aan te nemen. Is de productiviteit die extra kosten waard? Is uw cashflow gezond genoeg om die kosten aan te kunnen voor de lange termijn? Misschien zou een part-time medewerker of zelfs een freelancer (onafhankelijke contractant) geschikter zijn. Succesvolle ondernemers wegen de gevolgen van beslissingen goed af en maken geen impulsieve keuzes. Vooral wanneer die beslissingen invloed hebben op hun levensonderhoud en hun cashflow. Alles begint met een krachtig  fundament voor inzicht in uw financiële positie.

 

3. Geef uw geld op een verstandige manier uit

Elke aankoop die u doet met zakelijke inkomsten, moet van waarde zijn voor het bedrijf. Of het nu ten goede komt aan de groei van het bedrijf, de klanttevredenheid, de omzet of vragen van nieuwe klanten, de aankoop moet plaatsvinden met de bedoeling een hoger doel te bereiken. Elk bedrijf en haar behoeften zijn verschillend, maar voorbeelden van verstandige uitgaven zijn onder meer:

  • bewezen vormen van reclame
  • een grotere voorraad die groei ondersteunt
  • het inhuren van medewerkers om de productiviteit te verhogen en de werklast van hardwerkende teamleden te verlichten tijdens drukke seizoenen
  • evenementen om nieuwe klanten te laten kennismaken met het merk en om bestaande klanten daar opnieuw mee te laten kennismaken.

[alert type=”info” title=”Leestip: Business Controlling & Accounting “] Lees het artikel

 

Kennis vormt de sleutel tot een gezonde cashflow

Hoe meer inzicht u hebt in uw bedrijf, hoe groter de kans van slagen. Dankzij deze kennis kunt u uw geld uitgeven in gebieden van uw bedrijf die de investering het meest nodig hebben, krijgt u inzicht in de voor- en nadelen van zakelijke beslissingen die u moet nemen en bent u op de hoogte van zelfs de kleinste details van uw cashflow. Met kennis komt macht. In het geval van uw bedrijf komt uw macht in de vorm van een constante en gestage cashflow die uw bedrijf de komende jaren geen windeieren zal leggen.

Auteur: Marnix van der Steen

Bron: Unit4

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten