HRM

Trends op HR gebied: van mensen naar data?

leadership
Jessica Stoel

Trends op HR gebied: van mensen naar data?

Trends zijn er in alle soorten en maten. Men wordt vaak genoeg blootgesteld aan deze verschillende trends. Trends zorgen voor vernieuwing en ontwikkeling, maar staan ook symbool voor verandering. HR is ook onderhevig aan trends. Doordat de mensen steeds aanpassen en veranderen, is het van belang dat de organisatie hierin mee veranderd. Welke rol spelen trends op het gebied van HR? In dit blog wil ik wat dieper induiken op de HR trends van de toekomst.

Een van deze trends is: het gebruik van data en statistiek bij HR vraagstukken. Dit lijkt tegenstrijdig, immers HR gaat om de mensen. We leven in een wereld met information overflow waarbij alle informatie voor een optimale beslissing bereikbaar en beschikbaar zou moeten zijn. Toch worden alle beslissingen op HR gebied veelal gemaakt op basis van een gut feeling of jarenlange ervaring. Echter, data analytics wordt binnen het HR gebied steeds vaker gebruikt en is het bezig een enorme opmars te maken. Nadat het een van de genoemde trends was van de Human Capital Trends 2016 wordt het ook in de HR trends van 2017-2018 benoemd.

Wat houdt data analytics precies in?

Een definitie van data analytics is: “de systematische identificatie en kwantificatie van de menselijke drijfveren in een organisatie, met als doel het maken van betere beslissingen’’ (van den Heuvel & Bondarouk, 2016). Dit houdt in dat verschillende statistieken in kaart gebracht kunnen worden. Hierbij valt te denken aan verzuim, het verloop van personeel, de tevredenheid van het personeel, maar bijvoorbeeld ook aan het effect van verschillende HR activiteiten. Deze statistieken zijn misschien al eerder in kaart gebracht, maar HR analytics wordt naar een nieuw niveau getild.  Door gegevens te kwantificeren komen feiten boven tafel en kunnen bepaalde patronen ontdekt worden. Hierdoor kan een organisatie meer inzicht verkrijgen. Juist dit inzicht kan gebruikt worden om te anticiperen op uitdagingen en toekomstige trends.

Een voorbeeld hiervan is het in kaart brengen van het huidige verloop van werknemers. Hoe snel verlaten mensen een organisatie? Als blijkt uit de statistische gegevens dat er een hoog verloop van personeel is, en dat personeel maar korte tijd in dienst is bij de werkgever, kan de HR afdeling zich hierop aanpassen. Ligt het aan het recruitment beleid, en moet er gekeken worden naar andere eigenschappen bij kandidaten? Missen werknemers meer training, en moet deze worden uitgebreid? Een ander voorbeeld is het meten van de betrokkenheid van medewerkers bij een organisatie. Betrokken medewerkers zijn tevreden, helpen mee aan het beter maken van de organisatie en blijven vaak een langere periode werkzaam bij een organisatie.

Door statistische feiten hierover in kaart te brengen kan de HR afdeling de strategie hierop aanpassen. Door betrokkenheid van medewerkers te linken aan de organisatie doelen, kan de prestatie van de organisatie verbeterd worden. Daarnaast kan HR de gegevens gebruiken om verschillende teams binnen de organisatie te vergelijken met elkaar. Hoe kan het dat het ene team wel enorm gemotiveerd en betrokken is bij de organisatie, terwijl het andere team achterblijft? Ligt het aan het management van het team? Welke eigenschappen bezit het ene team ten opzichte van het andere team? Belangrijke strategische beslissingen, die door data gedreven gegevens boven water worden gebracht. Dit zijn vragen die de HR strategie kunnen veranderen. Het laat zien waar de focus naar toe moet. Data demonstreert wat goed gaat, en waar de verbeterpunten binnen een organisatie liggen. Hier kan de HR afdeling op inspelen, door tools te gebruiken om deze verbeteringen door te voeren, waardoor de gehele prestatie van de organisatie verbeterd.

Wat is nou precies van belang bij het gebruik van data analytics in een organisatie?

Een belangrijk aspect van het gebruik van data analytics is het stellen van de juiste vraag. Wat moet de organisatie te weten komen, om ervoor te zorgen dat organisatie blijft presteren in de toekomst. HR analytics kunnen een grote rol spelen in het verbeteren van strategische HR beslissingen. Het begrijpen van mensen en verhalen door middel van data kan ontzettend veel opleveren. Echter is er een gouden regel: vergeet niet dat de getallen en feiten nog steeds gaat over mensen…

[alert type=”info” title=”Leestip: Het is tijd voor interne HR marketing”] Lees het artikel

Interessante clip

https://www.youtube.com/watch?v=iHWFua7gmx8

Gebruikte bronnen

Meer weten?

Wil je met Jessica van gedachten wisselen over dit artikel of onderwerp? Laat dan een reactie achter op de blog. Of neem contact met ons op via info@springtoday.nl.

Over Jessica Stoel

Jessica Stoel is een HR professional in opleiding en werkt bij SPRING TODAY als online content medewerker. In haar blog-reeks focust ze op in hoeverre de HR challenges en onderwerpen in het klaslokaal overeenkomen met de challenges en onderwerpen in de praktijk. In hoeverre helpt een theoretisch framework haar straks bij het oplossen van HR vraagstukken? En hoe groot is het gat nou echt tussen de praktijk en het klaslokaal? Klik hier om nader kennis te maken met Jessica.

Over SPRING TODAY:

SPRING TODAY is een advies, interim & recruitment netwerk-organisatie die voorop loopt in de ontwikkelingen op het gebied van HR & Change Management vraagstukken. Vernieuwend en verfrissend in aanpak!
Met ons adviesnetwerk van professionele en gepassioneerde experts richten we ons op de innovatieve vraagstukken binnen HR(D) & Change management en helpen we organisaties aan te sluiten op nieuwe vormen van (samen) werken, nieuwe vormen van ontwikkelen/leren, communiceren, organiseren en leiderschap.

Met Interim & Recruitment helpen we organisaties bij het vinden van de juiste experts voor HR & Change Management rollen op tijdelijke en vaste basis. Wij hebben met ons SPRING TODAY netwerk het grootste gedeelte van dit speelveld in zicht.
Wil je vernieuwen en ben je geïnteresseerd in innovatieve oplossingen binnen HR(D) en Change? Graag inspireren we je met tips, waardevolle artikelen en nieuws over onze events. Schrijf je hier in en ontvang het eerste hoofdstuk van “Leidinggeven in De Nieuwe Werkelijkheid” gratis.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten