Opleidingskunde & HRD

Het strategische belang van continue training en learning

Als er één ding is dat veel sectoren in de huidige economie met elkaar gemeen hebben, is het wel dat ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen. Markten veranderen en bedrijven die hun strategie hier niet op tijd op weten aan te passen, zitten met de gebakken peren. In deze omgeving vormt continue training een kracht die niet onderschat mag worden. Hoe zorg je dat training een strategische rol speelt?

Het E-Learning Market Trends & Forecast Report benadrukt het belang van een bedrijfsstrategie waarin continu nieuwe kennis en vaardigheden worden opgedaan, zodat de concurrentie het bedrijf niet te slim of te snel af is. Dergelijke trainingsprogramma’s zijn echter minder effectief zonder toepasselijke technologische ondersteuning, meldt het rapport. De strategische invloed van continue online training en learning is gebaseerd op drie kenmerken:

1. Continue training betekent snelle aanpassing

Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe vaardigheden binnen het bedrijf. Hoe sneller deze ontwikkelingen elkaar opvolgen, hoe sneller nieuwe vaardigheden moeten kunnen worden aangeleerd. Steeds een nieuw trainingstraject opzetten lijkt inefficiënt. Het is effectiever om nieuwe skills op te nemen in een bestaand continu trainingsprogramma. Als de markt bijvoorbeeld vraagt om meer aandacht voor de klant, zouden medewerkers binnen no time enkele klantgerichtheidsoefeningen in hun wekelijkse smart video roleplays kunnen vinden.

2. Kostenverlagend en kwaliteitsverhogend

Online training geeft op individueel niveau duidelijk inzicht in waar je staat. Er is namelijk te allen tijde een overzicht beschikbaar met scores op alle competenties, door zelfscoring, managers of coaches. Werknemers weten welke vaardigheden en kennis er van hen verwacht wordt en op welk niveau, zodat ze met een duidelijk doel gemotiveerd zijn om zich te ontwikkelen. Een hogere functie waarvoor een medewerker bepaalde skills aantoonbaar onder de knie moet hebben, zorgt bijvoorbeeld voor een hogere intrinsieke motivatie en meer doorstroming binnen de organisatie.

Het belang van interne promotie wordt benadrukt door het Lifelong Education and Labor Market Needsonderzoek, waaruit bleek dat 64% van de extern aangetrokken bestuurders binnen vier jaar in de organisatie faalt. Als continue training de noodzaak van externe recruitment verlaagt, is het op de lange termijn zowel kostenverlagend als kwaliteitsverhogend voor het bedrijf. Dat doet denken aan de bekende anekdote van de manager die zich afvraagt: “Wat als we onze mensen trainen, en ze vertrekken?”, gevolgd door de wedervraag: “Wat als we het niet doen, en ze blijven?”.

[alert type=”info” title=”Leestip: Drie waardevolle tips bij het inzetten van e-learning “] Lees het artikel

3. Inzicht in kosten en opbrengsten

Het inzicht in vaardigheidsniveaus betekent ook dat de organisatie een overzicht heeft van de opbrengsten van de continue online training. De organisatie heeft hierdoor een strakkere controle over het trainingsbudget en kan verantwoorden waartoe de investeringen op individueel en collectief niveau hebben geleid. Ook dit brengt training naar een strategisch niveau.

Auteur: Marijn de Geus, Co-founder en CEO van Traintool, Vanuit zijn jarenlange ervaring als assessor zag hij veel mensen zwak presteren op communicatieve vaardigheden als coaching, presenteren of verkopen, terwijl conventionele trainingen inefficiënt waren. TrainTool biedt onbeperkte, online oefening van soft skills met video rollenspellen via een innovatieve app. Door objectieve niveaumeting van communicatieve en commerciële vaardigheden worden organisaties geholpen om systematisch een hoger competentieniveau te bereiken.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten