Marketing Management

Big Data: het ‘verbindende goud’ van nieuwe technologie

leadership

Al enkele jaren  bespreek ik het onderwerp ‘Big Data’ tijdens mijn inspiratiesessies. Big data verschijnt inmiddels steeds vaker in het nieuws en een aantal bedrijven past het ook daadwerkelijk al met succes toe. Maar wat is big data nu eigenlijk? Big data is een populair begrip wat gebruikt wordt om de exponentiële groei van gestructureerde en ongestructureerde data te omschrijven. Big data gaat binnen de maatschappij en het bedrijfsleven een essentiële rol spelen. Hoe? Wanneer de grote hoeveelheid binnen gekomen data eenmaal is gestructureerd en geanalyseerd kunnen bedrijven, wetenschappers en overheden daar maximaal hun voordeel uit halen. Bedrijven zullen big data bijvoorbeeld gebruiken om mensen en consumenten beter te begrijpen en om producten en diensten (real time) te kunnen ‘customizen’. 

Hoe ontstaat Big Data?

Big data lijkt iets ongrijpbaars, want het ontstaat werkelijk overal. De sensoren in de snoepautomaat, pacemakers, parkeermeters, beveiligingssystemen of elektrische rolstoelen (en zo zijn er nog ontelbare databronnen) zorgen allemaal voor datastromen.  Sensoren in wearables of straks de Apple Watch houden jouw gezondheid in de gaten en de zelfrijdende auto (volgepakt met sensoren) zorgt ervoor dat jij je in het verkeer geen zorgen meer over jouw veiligheid hoeft te maken. Houd er rekening mee dat iedere uitgevoerde handeling die in verbinding staat met internet datastromen voor derde partijen oplevert. Bedrijven als Google en Amazon zijn tegenwoordig al in staat om jouw toekomstige handelingen te voorspellen. Jouw favoriete boek wordt al bezorgd, nog voordat je het hebt besteld (predictive shipping).

zelfrijdende-auto rijdt op big data

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL HIER

Bron: www.richardvanhooijdonk.com

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten