Business Development Innovatie Management

Boodschappen doen: rijp voor digitale disruptie

De nieuwsberichten over online boodschappen-diensten stapelen zich op deze weken. Zo kondigde websuper Picnic haar lancering aan, introduceerde AH de Allerhandebox en liet Jumbo weten ook boodschappen te gaan thuisbezorgen. Daarnaast liet HelloFresh Nederland doorschemeren dat het de omzetgrens van 100 miljoen euro snel verwacht te passeren. Staan we aan de vooravond van een revolutie in supermarktland? Zal online boodschappen doen eindelijk een vlucht nemen? En vooral: wie gaat de strijd om de consument winnen?   

Barrières doorbroken

Allereerst waren het diensten (verzekeringen, reizen, etcetera) die massaal ‘online’ gingen. De reden is eenvoudig: de enige consumentenbarrière die overwonnen moest worden was het gemak van en vertrouwen in online betalingen. Dit werd opgelost met de introductie van iDEAL in 2005.

Inmiddels wordt zo’n 85 procent van alle verzekeringen en reizen online verhandeld. Pure players als Independer en Booking.com zijn de duidelijke winnaars. Een categorie waarvan experts zeiden dat deze nooit online zou gaan was Mode. Consumenten willen immers altijd eerst hun kleren of schoenen aanpassen voordat ze er geld voor neertellen.

Met de komst van Zalando naar Nederland in 2010 werd ook die barrière overwonnen en inmiddels is het niet kosteloos kunnen retourneren een dissatisifier geworden. Zestien procent van alle kleding en schoenen in Nederland wordt nu online gekocht en Zalando is met zo’n 400 miljoen euro omzet de onbetwiste marktleider.

LEES MEER / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten