Business Development Management & Leadership

Hoe selecteer en evalueer je de beste ideeën uit jullie brainstorm?

Het genereren van ideeën is belangrijk in een brainstorm. Hoe meer ideeën je bedenkt, hoe groter de kans dat je echt iets nieuws zult vinden. Maar een lange lijst met ideeën schept ook een probleem. Hoe selecteer je de beste ideeën?

Heb je ooit aan een brainstormsessie mee gedaan waarin de flip-over volraakte met ideeën toen jouw manager zei: ‘Heel erg bedankt, laat die flip-over hier achter en ik zal ze later analyseren.’ Heb je daarvan later nog iets gehoord?

Ideeën op zich zijn slechts een startpunt. Zonder een evaluatie worden goede ideeën nooit werkelijkheid. Voor een brainstormsessie is de evaluatiefase heel belangrijk. Dit vraagt doorgaans evenveel tijd en aandacht als het genereren van ideeën. Bij de evaluatie schakelen we over van het opschorten van ons oordeel naar het kritisch beoordelen van ideeën. Daarmee reduceren we de vele items op de flip-over tot een korte lijst van bruikbare items .

We beoordelen ideeën met selectiecriteria

Hoe evalueer je ideeën? Door een paar selectiecriteria te gebruiken. Vaak geeft de brainstormopdracht houvast. De criteria moeten redelijk algemeen zijn maar niet vaag. ‘We zijn op zoek naar een goed idee’, is te vaag – er kunnen allerlei dingen tussenkomen. ‘We willen ideeën die we onmiddellijk kunnen implementeren zonder extra middelen’, is bijna zeker te krap en zal ertoe leiden dat mogelijk een goed idee worden afgewezen.

Stel dat je productideeën analyseert. Dan kun je deze criteria gebruiken:

  • Zullen klanten het leuk vinden?
  • Is het technisch haalbaar?
  • Verdienen we er geld mee?

Elk idee wordt vervolgens beoordeeld aan de hand van deze criteria. Heb je moeite met het kiezen van de juiste criteria? Gebruik de FAN-methode van Synectics. Ben jij een FAN van het idee? D.w.z.:

  • Kunnen we het Fixen?
  • Is het Aantrekkelijk?
  • Is het Nieuw?

Tesco, een grote Britse retailer, hanteert de volgende criteria voor het selecteren van ideeën in brainstormsessies:

  • Is het beter? (Voor klanten)
  • Is het eenvoudiger? (Voor personeel)
  • Is het goedkoper? (Voor Tesco)

Elk idee dat beter, gemakkelijker en goedkoper is, is waarschijnlijk een goed idee. Dat zal waarschijnlijk worden goedgekeurd. De criteria in context plaatsen – bijvoorbeeld ‘eenvoudiger voor personeel’ – maakt het gemakkelijker de criteria te begrijpen en toe te passen. Kies de gewenste criteria en pas ze vervolgens rigoureus toe op ieder idee op de flip-over.

 

We kiezen de beste ideeën

Je hebt nu ideeën die voldoen aan de criteria. Tijd voor de volgende stap. De beste items selecteren om mee verder te gaan.  Hier zijn twee methoden voor die selectie.

  1. Elke deelnemer van de brainstorm krijgt een stickervel met vijf hartjes. Ze komen naar voren en plakken een hartje naast hun favoriete idee. De ideeën met de meeste hartjes gaan verder.
  2. Er is een geheime stemming en mensen schrijven op hun briefjes hun favoriete ideeën. Dit overwint het probleem van politieke correctheid waarbij mensen bang kunnen zijn om controversiële ideeën te ondersteunen of kunnen worden beïnvloed.
  3. Elk persoon vermeldt op zijn beurt zijn favoriete idee. De facilitator gaat de kring rond en geeft iedereen de kans om te spreken. Dit is snel en interactief, maar het betekent dat de mensen die later spreken, kunnen worden beïnvloed door wat eerder is gebeurd.

Auteur: Ben

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten