Marketing Management

Content maakt meer slachtoffers dan je lief is

leadership

Content maakt meer slachtoffers dan je lief is. Dat wil zeggen: slechte content. Ernstig is het bijvoorbeeld gesteld met de content rondom studiekeuze. De inschrijftermijn van 1 mei is net verstreken: scholieren hebben weer op grote schaal hun keuze gemaakt voor de komende jaren. En dat gaat vaak fout…

Mislukte studievoorlichting kost zes miljard per jaar

Zoals het NRC eerder al berichtte: “Een derde van de studenten breekt zijn opleiding af. Al die foute keuzes kosten jaarlijks miljarden.” Zes miljard is de schatting. We hebben het hier dus over 15% van de totale begroting van OCW… 

Ondanks alle open dagen en ‘studievoorlichting’, is er nog steeds die enorme uitval.  Voornaamste oorzaak die wordt genoemd: verkeerde beeldvorming. Scholieren kunnen zich het werkelijke beroep niet goed voorstellen. Of ze kiezen voor ‘status, stad en salaris.

Dat is echter maar de helft van het verhaal. Met name wetenschappelijke opleidingen hebben flink boter op het hoofd. Een voorbeeld. Studiekeuze123 is een belangrijk hulpmiddel voor jongeren bij hun studiekeuze. Alle opleidingen worden er in een studiebijsluiter eerlijk vergeleken en op een rij gezet. Het is een belangrijke bron voor de kiezende scholier anno nu. Onderzoek van De Monitor (KRO/NCRV) toonde in februari jl. aan dat bij wetenschappelijke opleidingen cijfers voor de kans op werkmisleidend zijn. Psychologie in Groningen biedt zo bijvoorbeeld geen 86% kans op een baan op universitair niveau, maar 55%.

méér dan wat
leuke blonde meisjes en jongens…

En niet alleen de cijfers rammelen. De huidige generatie scholieren is opgegroeid met hun eigen YouTube kanaal. Met een stevige allergie voor marketing. Minder passief kijken en meer online communiceren. De groep 13-19 jaar besteedt zo’n 2 uur en een kwartier per dag aan digitaal communiceren (rapport MediaTijd 2015).

Overtuigende studievoorlichting vraagt daarom meer dan wat leuke blonde meisjes en jongens als gastheer bij de open dag. Of een leuk videootje van 2 minuten. Onderwijsinstellingen zitten klem tussen beeldvorming & objectiviteit.

The Economist voorspelde de macht van de kiezende consument al lang geleden (Power at last, april 2006). Toch wil het echte kwartje maar niet vallen. Consumenten van nu zijn niet geïnteresseerd in de beschikbare informatie. Het gaat hen om de toegevoegde waarde van die informatie voor henzelf.
Service dus.

Gebrek aan verantwoordelijkheid

Voor de verschaffers van die informatie gaat om het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het hoger onderwijs moet zich schamen voor een uitval van 33%. De stichting Studiekeuze123, uitgever van Studiekeuze123 mag wat mij betreft worden gekort op de subsidie na zo’n cijferblunder.

Dit gebrek aan verantwoordelijkheid over de kwaliteit van informatie speelt niet alleen in het onderwijs. Ook in de zorg of bij de overheid kom je genoeg bad content tegen. En denk maar niet dat bedrijfsleven het beter doet omdat ze daar aan ‘Content Marketingdoen…

Kill Lorem Ipsum

  Wie de waarde van content serieus neemt kent echter de weerbarstige praktijk. Content zelf is een sluitpost bij het verbeteren van communicatie. Redacties moeten inkrimpen. En als er al een hip digital agency aan de slag mag om al scrummend een nieuw platform in de lucht te schoppen, is er qua online content meestal vooral veel ruimte voor Lorem Ipsum.  De werkelijk relevante teksten met toegevoegde waarde moeten eerst nog ‘goedgekeurd’ worden of ‘gaan we schrijven na livegang’.

Slechte zaak. Content is het hart van de zaak. Kill Lorem Ipsum dus.

Wetten van het web

Hoe moet het dan wel? Verdiep je in het gedrag van consumenten en burgers. Luister naar ze. Begrijp ze. Laat met relevante content blijken dat je om ze geeft.

Begin daarmee door je te houden aan de grenzen van de wet. De moderne burger en consument gehoorzaamt namelijk aan de volgende wetten:

[alert type=”info” title=”Leestip: Hoe kun je Buyer Persona’s nou praktisch opstellen?“] Lees het artikel.

Wet 1: Ik kan kiezen (en dat vind ik normaal)

Wet 2: Ik zoek het zelf wel uit (want Google en Facebook staan klaar)

Wet 3: Ik stel hoge eisen aan UX en Design (en volgende week stel ik ze hoger)

Hoe ga je als organisatie met deze wetten om? Dat is inderdaad de kunst. Daarover een volgende keer meer.

Auteur: Rob Punselie, Content Kings

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten