Marketing Management

Blogging en linkbuilding: twee handen op 1 buik

leadership

Bloggen is hot! In welke branche jouw organisatie zich ook bevindt, er zijn altijd personen die met passie hun woorden op het spreekwoordelijke papier zetten. Wat we al een aantal jaren veel zien zijn bloggers die zichzelf tot ‘specialist’ op een bepaald gebied benoemen. Van fashion- tot reisblogs, binnen iedere branche zijn goede bloggers te vinden.

Zoals de titel al doet vermoeden kan een blog worden ingezet ten behoeve van linkbuilding voor jouw organisatie. In dit blog vind je daarom de voor- en nadelen van het inzetten van blogs en enkele tips om bloggers te benaderen.

Bloggers of influencers?

Anno 2016 mogen we niet alle bloggers meer bloggers noemen: sommigen zijn namelijk zo’n autoriteit dat ze influencers worden genoemd. Onder een influencer verstaan we in dit geval iemand met een groot sociaal bereik, iemand waardoor anderen worden getriggerd tot bijvoorbeeld de aanschaf van een product. We zien dit voornamelijk terug in de fashionbranche.

Een goed voorbeeld van zo’n influencer is Chiara Ferragni van The Blonde Salad, waarover je verderop in deze blogpost meer leest. Later dus meer over de invloed die een influencer op linkbuilding kan hebben. Om te beginnen is het handig om wat dingen op een rijtje te zetten. Past het benaderen van blogs binnen de strategie van jouw organisatie? 

De voor- en nadelen van het inzetten van bloggers

Wat kan een blogger voor jouw bedrijf betekenen en hoe kunnen ze je linkbuildingtraject naar een hoger level tillen? De voor- en nadelen op een rijtje:

+ Middels een blogger bereik je de juiste doelgroep, mits je de juiste blogger hebt aangeschreven voor jouw product of dienst.
+ Lezers van een blog zijn snel geneigd om iets aan te nemen van een blogger, op zijn minst om over het geschreven stuk na te denken. Immers klinkt de mening van een ‘onafhankelijke’ blogger aannemelijker dan de woorden van een bedrijf zelf.
+ Blogs worden vaak gedeeld via social media, het bereik reikt zelfs tot aan YouTube dankzij vloggers. Voor linkbuilding is dit erg gunstig, want een linkje vanuit bijvoorbeeld YouTube speelt veel waarde door aan jouw website!
+ Blogs kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet, naast de positieve uitwerking op linkbuilding is een blog ook zeer geschikt voor affiliate marketing. Veel bloggers hebben een verdienmodel waarbij ze commissie krijgen bij een klik of een verkoop via een affiliate link op hun blog. Dit kan zowel tekstueel als visueel zijn.
+ Het creëren van brand awareness doordat een blog shareable is. Zorg dan natuurlijk wel voor relevante en unieke content. Uiteindelijk kan dit op de langere termijn zorgen voor een hogere omzet, doordat jouw merk of product bij een breed publiek onder de aandacht komt.
– Doordat je goed research moet doen en op de hoogte moet zijn van wat de blogger schrijft, kan het aantrekken van goede bloggers een tijdrovende klus zijn. Het is bovendien belangrijk om de blogger op een persoonlijke manier te benaderen. In dit geval geldt: kwaliteit boven kwantiteit!
– Bloggers kunnen een vergoeding vragen voor het plaatsen van een artikel of review, dit is meestal in de vorm van een product uit jouw assortiment of een geldbedrag.

Het benaderen van blogs in de praktijk

Nu je de voor- en nadelen op een rijtje hebt kun je afwegen of de inzet van blogs iets voor jouw merk of organisatie is! De volgende stap: het benaderen van bloggers in de praktijk. Hoe werkt dat?

• Ga op zoek naar kwalitatief goede blogs binnen dezelfde branche als waar jouw merk of organisatie zich bevindt.
• Maak een longlist van alle gevonden blogs.
• Analyseer de gevonden blogs door middel van het checken van verschillende metrics zoals de Domain Authority en Page Authority. Dit kan met behulp van tools zoals MOZ Open Site Explorer en Majestic SEO.
• Na het checken van de verschillende metrics maak je een shortlist van bloggers die je wilt gaan benaderen. Het is zaak om deze blogs aandachtig te bekijken. Waarover gaat het laatste artikel? Hier kun je bij de outreach op inhaken.
• Personaliseer de outreach, pak hier ook je kans om metrics te vragen die je niet hebt kunnen achterhalen. Bedenk dat het belangrijk is om de unieke pageviews per maand te weten, zodat je weet wat het bereik van het blog is.
• Houd het contact warm, geef op tijd follow-up en zorg dat je bereikbaar bent, want niets is zo vervelend voor een blogger als te moeten wachten op een externe partij.
• Is de blogger geïnteresseerd in je voorstel? Dan is het nu zaak om in onderhandeling te gaan. Wat kun jij de blogger bieden? En kunnen er linkjes in het artikel worden geplaatst? Want dat is natuurlijk waarvoor je de blogger uiteindelijk benadert! [alert type=”info” title=”Leestip: Vijftien interessante insights waarom bedrijfsbloggen een absolute must is. Bedrijven zijn soms sceptisch over het gebruik van een blog, terwijl een blog starten tegenwoordig eigenlijk een must is. “] Lees dit artikel

Even spieken in de metrics

Om een goed beeld te geven van een goedlopend blog, kom ik terug op The Blonde Salad, een internationaal fashion- en lifestyleblog door ‘it-girl’ Chiara Ferragni met een grote achterban. De voor ons zichtbare metrics vertellen ons dat de homepage van dit blog een Domain Authority heeft van 63 en een Page Authority van 69, een Trust Flow van 20 en een Citation Flow van 43. Er zijn ruim 7.860 domeinen die verwijzen naar het blog, waaronder Harper’s Bazaar en Vogue, websites met hoge waarden. Ook kijk ik naar haar Instagram-account, een waardevolle metric om de populariteit van deze influencer te meten. Het account van Chiara Ferragni telt zo’n 5,4 miljoen volgers. Ik denk dat het tijd is voor hele creatieve outreach! 

Het samenwerken met een blogger of influencer levert je dus naast een groot bereik en eventueel omzet ook nog linkkracht op doordat waarde wordt doorgegeven van het sterke blogdomein naar jouw website.

To blog or not to blog: wat kies jij?

Heb je de voordelen tegen de nadelen afgezet? Kom je er toch niet uit? Geen zorgen, ik heb de doorslaggevende factor voor je: wanneer je blogs inzet voor linkbuilding hoef je je geen zorgen te maken over slechte kwaliteit. Een geplaatst blog, mits hier goede research aan vooraf is gegaan, is immers relevant, autoritair en bevat goede content.
Belangrijk is om out of the box te denken en regelmatig door de ogen van de lezer te kijken. “Your ultimate consumers are your users, not search engines”, aldus Google.

Auteur: Carmen van den Berg Link specialist – Happy idiots

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten