Marketing Management

Contentmarketing is niet zomaar een goocheltruc!

Is contentmarketing een hype? Je zou haast denken van wel. Immers, wie is er niet mee bezig? Het antwoord is ja en nee tegelijk. Ja voor diegenen die zich er blind in storten. Nee voor alle content marketeers die al sinds jaar en dag aandacht besteden aan kwalitatief goede en relevante content ter ondersteuning van een contentstrategie.

Een goed voorbeeld doet volgen. Zo denken veel bedrijven over contentmarketing. Toch is het als een kip zonder kop produceren van content niet de oplossing. Bij contentmarketing komt meer kijken dan sommige ‘followers’ in eerste instantie denken. 

Toetsen aan strategie
Wie een heldere contentstrategie heeft, draagt bij aan het realiseren van bedrijfsdoelstellingen, bijvoorbeeld branding, lead generatie of meer verkopen. Elk nieuw stuk content moet hieraan worden getoetst en bestaande content die niet een specifiek doel dient of waar op basis van statistieken blijkt dat het nauwelijks wordt gelezen, zou je moeten verwijderen. Sommige bedrijven zouden er serieus goed aan doen over te gaan tot contentreductie. Vergelijk het met het opschonen van je kledingkast: meer dan een jaar niet gedragen, weg ermee.

Verder dan online
Bij contentmarketing denken veel mensen al snel aan online. Het feit is en blijft natuurlijk wel dat we in dit digitale landschap steeds meer online doen, maar content heeft betrekking op vele zaken. Naast online content zijn dat je printuitgaven, met waarschijnlijk de Allerhande van AH en de Kampioen van ANWB als de meest bekende voorbeelden. Tegelijk zijn er professionals die events onderdeel maken van de content strategie. Wat te denken van Lego World in de jaarbeurs in Utrecht?

Bereik is niet alles
Met contentmarketing wil je bereik realiseren. Natúúrlijk wil je dat. Echter, dit zul je meer moeten zien als het gevolg van je inspanningen en niet zo zeer als het doel. Als je boodschap relevant is en gericht op een specifieke groep, dan is de kans veel groter dat jouw content gevonden wordt door hen; jouw doelgroep. Liever 10 mensen bereiken die echt iets hebben aan jouw content dan 100 mensen waarvan vrijwel niemand op jouw boodschap zat te wachten. Als die 10 mensen het dusdanig interessant vinden, dat ze overgaan tot liken, delen of op andere wijze verwijzen hiernaar, dan bereik je waarschijnlijk alsnog die 100 man, maar wel een stuk effectiever. Meer informatie over online contentmarketing, vindt je hier.

SEO volgt na relevantie
Nogmaals: relevantie is het allerbelangrijkste voor je content. Zorg eerst dat je boodschap staat. Je levert content voor je publiek en niet voor de zoekmachines. Ben je relevant, dan volgen de zoekmachines je als het ware vanzelf. Staat je verhaal, dan kan het bekijken of bepaalde keywords beter scoren dan andere echt geen kwaad. Zo scoort content marketing voorlopig beter dan contentmarketing (totdat Nederlanders weten dat het één woord is en ze dat ook als zoekterm gaan gebruiken). Het verandert niets aan je hoofdboodschap, je zet alleen nog wat puntjes op de i.

Goed voorbeeld doet volgen?
Je wilt betrokkenheid en daarvoor is content nodig die jouw publiek toegevoegde waarde biedt. Een goed voorbeeld doet dus zeker volgen, maar verzeker jezelf er wel van dat je weet wat je doet en over de juiste kennis beschikt. Contentmarketing is geen trucje dat iedereen zomaar even kan doen. Een opleiding tot content marketeer is dan helemaal niet zo’n slecht idee.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten