Inkoopmanagement

De juiste inkoopstrategie voor facilitaire producten

leadership

We hoeven u niet uit te leggen dat facilitaire producten en diensten van elkaar verschillen, ondanks dat ze onder dezelfde facilitaire noemer worden geplaatst. Waar bepaalde producten en diensten eenvoudig zijn aan te schaffen, heeft de aanschaf van andere producten en diensten heel wat meer voeten in de aarde. Zo is de inkoop van koffiebonen heel wat anders dan het aangaan van een servicecontract voor beveiliging. Om toch per product een goede inkoopstrategie te formuleren en het inkoopportfolio van de facilitaire afdeling in kaart te brengen, doet u er goed aan om producten en diensten te classificeren.

Classificeer uw producten en diensten

Door producten en diensten te classificeren, krijgt u een goed beeld van welke producten en diensten u allemaal heeft. Een goed hulpmiddel hierbij is de Kraljic-matrix voor inkoopstrategie. Deze matrix helpt u onderscheid te maken in producten en diensten op basis van bijvoorbeeld financiële risico’s en het toeleveringsrisico. Producten en diensten kunnen hoge of juist lage kosten met zich meebrengen, maar ook bij veel leveranciers verkrijgbaar of juist heel schaars zijn.

Is een product bijvoorbeeld laag geprijsd en bij veel leveranciers beschikbaar? Dan kan het raadzaam zijn om contracten af te sluiten met korte looptijden. Indien het product bij de ene leverancier goedkoper wordt, kunt u gemakkelijk overstappen. Voor schaarse producten kunt u contracten met een langere looptijd afsluit om een gunstigere prijs te bedingen. 

Zo kunt u onderscheid gaan maken tussen inkoopstrategieën van bijvoorbeeld:

  • Koffiebonen.
  • Kantoorartikelen.
  • Schoonmaak.
  • Liftonderhoud.
  • (mobiele) Telefonie.
  • Catering.
  • Softwaresystemen.
  • Huur van kantoorruimtes.
  • Elektriciteit.
  • Etc.

Geen heilige graal

[alert type=”info” title=”Leestip: In vier stappen naar een succesvolle inkoopstrategie! “] Lees het artikel

Uiteindelijk is de beslissing voor een bepaalde inkoopstrategie ten aanzien van productclassificaties geen heilige graal, maar is deze gebaseerd op de corporate strategie en doelstellingen van de organisatie. Misschien gaat de organisatie binnenkort wel verhuizen en dienen er contracten met korte looptijden ten aanzien van kantoorhuur afgesloten te worden.

Maar de classificatie van producten volgens de Kraljic-matrix geeft u wel handvatten om een inkoopstrategie voor facilitaire producten en diensten te bepalen. En dat maakt de inkoop van deze producten en diensten overzichtelijk en onderbouwd.

Auteur: Sabine Eysink.

https://marketing.ultimo.com/acton/media/16845/goede-leverancier-is-goud-waard

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten